Kwartaalwinst Unilever stijgt met 3 procent

ROTTERDAM, 11 mei - De nettowinst van Unilever is in het eerste kwartaal van 1990 gestegen van 709 tot 727 miljoen gulden. Berekend tegen gemiddelde wisselkoersen in ieder kwartaal steeg het nettoresultaat met 3 procent. De omzet steeg van 15,8 miljard tot 17,9 miljard.

Dit heeft Unilever (was- en voedingsmiddelen) vanochtend bekendgemaakt. Tegen gelijke wisselkoersen - dus zonder rekening te houden met de invloed van wisselkoersveranderingen - steeg de nettowinst met 13 procent. 'Wij vinden dit een bevredigende stijging', aldus bestuursvoorzitter F. A. Maljers. De Amsterdamse effectenbeurs reageerde vanochtend met een stijging: de koers van het aandeel Unilever steeg 2,30 gulden tot 143,60 gulden rond het middaguur.

In Europa verbeterden de meeste produktgroepen hun resultaten. In Amerika gaven de resultaten van de verschillende produktgroepen een wisselend beeld te zien, waarbij de winst op voedingsmiddelen lager was. In de rest van de wereld nam de bedrijfswinst beduidend toe, aldus het persbericht van Unilever.

De bedrijfswinst steeg bijna 16 procent van 1,31 miljard tot 1,51 miljard gulden. De brutowinstmarge verbeterde van 8,3 tot 8,5 procent.

De netto rentekosten zijn als gevolg van de vele acquisities fors gestegen, van 141 miljoen tot 287 miljoen miljoen gulden. De winst voor belastingen steeg met 5 procent van 1215 miljoen tot 1278 miljoen. Unilever betaalde 497 miljoen gulden vennootschapsbelasting, waarmee de belastingdruk afnam van 41,1 pocent tot 38,9 procent. Bovendien was er een voordelige belastingcorrectie van 34 miljoen gulden over voorgaande jaren tegen 2 miljoen gulden vorig jaar.

De nieuwe methode die Unilever sinds kort hanteert voor het berekenen van de winst, leidt er toe dat de stijging van de nettowinst in het eerste kwartaal (3 procent) aanmerkelijk kleiner is dan anders het geval zou zijn geweest. Op de voorheen gebruikelijke wijze, waarbij de winst wordt berekend op basis van slotkoersen aan het einde van het jaar, zou de stijging van de winst per aandeel 15 procent hebben bedragen, aldus Unilever.

In Europa steeg de bedrijfswinst van Unilever van 746 miljoen tot 922 miljoen gulden. De omzet ging omhoog van 9,46 miljard tot 10,59 miljard. De bruto marge steeg van 7,9 tot 8,7 procent, deels door winst op de verkoop van onroerend goed.

In Noord-Amerika daalde de bedrijfswinst van 251 tot 212 miljoen gulden. de omzet steeg van 3,35 miljard tot 3,86 miljard gulden. De bruto marge daalde van 7,5 tot 5,5 procent. In de rest van de wereld ging de bedrijfswinst van 311 miljoen tot 378 miljoen en steeg de bruto marge van 10,5 tot 11 procent. De omzet ging omhoog van 2,97 miljard naar 3,42 miljard gulden.