Bemiddelaars in kredieten krijgen dit jaar keurmerk

AMSTERDAM, 10 mei - De financieringsbranche wil nog dit jaar een keurmerk introduceren voor erkende kredietbemiddelaars. Dat heeft W. J. van den Heuvel, algemeen directeur van de Direktbank, gisteren in Amsterdam bekendgemaakt.

Via zo'n keurmerk moet de kwaliteit van de kredietbemiddeling (persoonlijke leningen, doorlopende kredieten en huurkoop) in Nederland worden verbeterd. Gekoppeld aan het keurmerk moet er ook een klachtenregeling voor de consument komen. 'De branche wil schoon schip maken', aldus Van den Heuvel. Volgens hem gaat in Nederland een bedrag van 13 miljard gulden om aan consumptieve kredieten. Daarvan wordt ongeveer vier miljard uitgegeven via kredietbemiddelaars.

De instelling van een keurmerk komt na lang overleg tussen de organisaties in de financieringsbranche en Konsumenten Kontakt (KK). De consumentenorganisatie publiceerde in februari een rapport over uitwassen onder kredietbemiddelaars.

De handelwijze, deskundigheid en informatieverstrekking in deze sector laat volgens KK veel te wensen over. Het gaat daarbij onder meer om zaken als discriminatie en misleiding in advertenties over de rente.