VOORSPELLINGEN ONDER DE LOEP

Hoe beter voorspellingen uitkomen, des te meer waardering de voorspeller krijgt voor nieuwe prognoses. Het Duitse weekblad Die Zeit heeft dit principe in samenwerking met het analysebureau Sudprojekt verwerkt tot een methode voor financieel-economische prognoses die het blad vanaf heden maandelijks gaat publiceren. Het blad gebruikt daarbij de voorspellingen van acht Duitse financiele ondernemingen over de ontwikkeling van de Duitse, Japanse en Amerikaanse aandelenmarkten, rentestanden, Amerikaanse staatsleningen, de waardering van de dollar en de yen en de waarde van goud.

Elke maand wordt de kwaliteit van de voorspellingen getoetst aan de werkelijkheid. De uitkomst daarvan bepaalt de hoogte van de waardering die wordt toegekend aan daaropvolgende voorspellingen. Op die manier, schrijft het blad, krijgen de succesvolle beursprofeten steeds meer betekenis. De prognoses van deze maand getuigen van grote onzekerheid.

De Duitse aandelenmarkt komt er nog het beste af. Zelfs de grootste pessimist voorspelt voor de Duitse beursindex Dax in oktober nog een stand van 1990 punten bij een gemiddelde waarde van 1993. De meest optimistische prognose komt uit op een stand van 2100 punten in oktober dit jaar. Voor Wall Street voorspelt Die Zeit niet veel goeds. Bij een gemiddelde verwachting van 2543,75 is er een bank die voor de Dow Jones-index in oktober een stand van 2800 punten voor mogelijk houdt, maar een andere voorspelt een daling tot 2250. Bijna unaniem verwachten de Zeit-profeten dat de dollar het komende halfjaar onder de waarde van 1,70 D-mark zakt.

Middle East

Uitputting van olievelden in China, Indonesie en Maleisie zal tot gevolg hebben dat Japan in de jaren negentig voor ruim tweederde van zijn olievoorziening afhankelijk wordt van de Golflanden, met name Saoedi-Arabie, Irak en de Verenigde Arabische Emiraten. Volgens het maandblad Middle East krijgt Japan ruwe olie uit Irak, gedeeltelijk als aflossing op een schuld van 600 miljard yen.

Volgens de Japanse Nationale Olie Cooperatie is het olieverbruik in Japan vorig jaar gestegen met vijf procent. De organisatie verwacht dat de jaarlijkse behoefte aan olie tot het midden van de jaren negentig zal blijven stijgen tot zes procent. In ruil voor regelmatige aanvoer van olie hebben de Japanners aan Saoedi-Arabie toegang verleend tot de markt van olieverwerking, aangevuld met technologische hulp, door middel van joint ventures met Japanse ondernemingen. Deze coulante houding is volgens het blad ook ingegeven door vrees voor scherpe prijsverhogingen als in 1973 en 1983. Middle East meent echter dat de Opec-landen zelf ook wel inzien dat herhaling daarvan door stijging van het inflatie- en rentepeil ook ongunstig is voor de olieproducerende landen. Koeweits olieminister Sjeik Ali Khalifa al Sabah heeft al de mogelijkheid geopperd om de olie in Thailand en Maleisie te raffineren, om de olieprijs voor Japan laag te houden. Volgens het blad is Koeweit daarover al in gesprek met de betreffende landen. Ondanks de recente overeenkomst met Irak blijven de Japanners op hun hoede door de instabiele politieke toestand in het land. Dat geldt ook voor Iran, hoewel de olieleveringen aan Japan vorig jaar nog stegen.

Business Week

Als raider aan de top, als manager een flop. Toen Carl Icahn in 1986 de luchtvaartmaatschappij Trans World Airlines overnam, zwoer hij de onderneming echt onder zijn hoede te zullen nemen, zo schrijft het Amerikaanse weekblad Business Week. Toegegeven, hij drukte de loonkosten met een miljard dollar en voerde nog meer bezuinigingen uit ter waarde van 250 miljoen dollar. Maar door afname van het luchtverkeer en als gevolg van de grote schulden lijdt TWA enorme verliezen. Icahn zoekt dan ook wegen om het zinkende schip te verlaten. Een mogelijkheid is volgens het blad dat America West Airlines de TWA-vloot gaat huren en de binnenlandse lijnen overneemt. Icahn zou dan de onderneming daarvoor 250 miljoen dollar lenen terwijl TWA in bezit blijft van de internationale lijnen.

Het probleem is echter dat de TWA-werknemers, die lid zijn van de vakbond, met hun looneisen niet welkom zijn bij America West. Icahn heeft de vakbonden het alternatief geboden dat hij TWA in stand zal houden op voorwaarde dat zij instemmen met korting op de lonen. Volgens Business Week is de onderneming echter zo ziek dat niemand meer is geinteresseerd in complete overname. De schuld bedraagt 2,6 miljard dollar, en vorig jaar toen er goed werd verdiend in het luchtverkeer leed de onderneming een verlies van bijna 300 miljoen dollar. Hoe het ook afloopt, Business Week is er zo goed als zeker van dat de TWA-werknemers de rekening betalen van Icahns transacties.