Ferranti wint strijd om order vliegtuigradar

ROTTERDAM, 9 mei - Een consortium geleid door het Britse bedrijf Ferranti Defence Systems heeft van vier Europese staten de opdracht verworven voor het radarsysteem van het Europese jachtvliegtuig dat in de loop van de jaren negentig in produktie moet komen. De Duitse concurrent Telefunken heeft daarmee de strijd om de order verloren.

De Britse minister van defensie Tom King heeft dit gisteren in het Lagerhuis, het Britse parlement, bekend gemaakt.

Het is een van de grootste opdrachten op het gebied van defensie-elektronica sinds de oorlog. Alleen al de ontwikkeling van het radarsysteem, waarvoor zes jaar is uitgetrokken, zal waarschijnlijk 300 miljoen pond (900 miljoen gulden) kosten.

Sinds Groot-Brittannie, West-Duitsland, Italie en Spanje in 1988 definitief tot de bouw van een eigen jachtvliegtuig besloten, is felle strijd gevoerd tussen Londen en Bonn over de levering van het radarsysteem.

In het winnende consortium 'Euroradar' wordt samengewerkt door Ferranti (onderdeel van het Britse General Electric Company), Telefunken System Technik (dochter van Aerospace AG, onderdeel van de Daimler Benz-groep), het Italiaanse FIAR SpA (onderdeel van het Zweedse Ericsson) en het Spaanse Inisel.

Het gekozen radarsysteem ECR 90 werd ontworpen door Ferranti, voordat Ferranti in februari van dit jaar door General Electric Company (niet verwant aan het Amerikaanse General Electric) is overgenomen. Het oorspronkelijke systeem 'Blue Vixen', waarvan het ontwerp is afgeleid, dat vooral effectief heet te zijn boven water, is nu al ondergebracht in de 'Sea Harrier' van de Britse Royal Navy.

West-Duitsland voerde aan dat de ontwikkeling van het systeem MSD 2000 onder leiding van AEG, en later van Telefunken, minder risico's met zich droeg dan het nu gekozen ontwerp. Het MSD 2000 systeem is afgeleid van het Amerikaanse APG-65 systeem van Hughes.

De overname van Ferranti International Signal door GEC is voor het succes van het consortium 'Euroradar' beslissend geweest, aldus minister King.

West-Duitsland ontvangt een schadeloosstelling tot 200 miljoen D-mark als de ontwikkeling van het radarsysteem faalt. Overigens zal Telefunken 33,3 procent van de opdracht uitvoeren (en daarvan ongeveer de helft uitbesteden bij Siemens). Ferranti zelf krijgt ook 33,3 procent van de opdracht, het Italiaanse FIAR krijgt 21 procent en het Spaanse Inisel 12 procent.

Eind volgend jaar moet een prototype van het Europese jachtvliegtuig EFA (European Fighter Aircraft) gereed zijn. Het vliegtuig wordt gebouwd door het consortium 'Eurofighter' waarin Aeritalia, British Aerospace, Construcciones Aeronauticas en MBB samenwerken. In de loop van de jaren negentig zouden in totaal 700 tot 800 vliegtuigen moeten worden geproduceerd, voor een totaal bedrag van ongeveer 65 miljard gulden. Maar de huidige ontspanning tussen Oost en West heeft de uitvoering van het project onzeker gemaakt.

Van Amerikaanse zijde is veel kritiek geleverd op de ontwikkeling van een eigen Europees gevechtsvliegtuig. De Verenigde Staten beweren dat een aanpassing van de Amerikaanse F-18 de Europese staten de helft van de kosten had bespaard. In technisch opzicht is ook de Franse 'Rafale' gelijkwaardig aan de Eurofighter.