Sterke drank wordt dit jaar kwartje duurder

NIEUW-VENNEP, 8 mei - Sterke drank wordt dit jaar een kwartje tot enkele dubbeltjes per fles duurder. Bols heeft samen met Heineken de helft van de Nederlandse markt voor sterk gedistilleerd in handen en dat geeft de gelegenheid de marges te vergroten.

Op de Nederlandse markt heeft Bols nooit goede prijzen gemaakt met haar gedistilleerd. De kracht van Bols ligt in de activiteiten in andere landen, zo heeft bestuursvoorzitter mr. J. A. E. M. van Hellenberg Hubar gisteren verklaard bij een toelichting op het jaarverslag. Hubar noemde de joint venture van Bols en Heineken, Bols Benelux, een van de successen van 1989. Bols Benelux is een samenvoeging van de gedistilleerd- en wijnbelangen van beide concerns in de Benelux. Bols heeft van Heineken 20 miljoen gulden ontvangen voor haar inbreng in de gezamenlijke onderneming. Daar staat tegenover dat de herstructurering van het drankenconcern wordt begeleid door een sociaal plan dat ook zo'n 20 miljoen gulden kost. Bols is actief in vier produktsectoren: sterk gedistilleerd, zwak gedistilleerd, wijn en alcoholvrije dranken. Veertig procent van de omzet komt uit sterke drank, vijftien procent uit zwak-alcoholische dranken, twintig procent uit wijn en 25 procent uit de mineraalwaters en soft drinks. De omzet van sterke drank neemt al jaren af. 'We moeten er rekening mee houden dat die tendens zich voortzet', aldus Hubar.

Bols wordt actiever in wijn en heeft belangstelling voor champagne. Vorig jaar werd de Franse wijnhandel CVBG overgenomen, die ruim veertig procent van alle Franse grand crus classes verkoopt. CVBG heeft een omzet van 450 tot 500 miljoen frank (150 tot 165 miljoen gulden). Bols interesseert zich niet voor tafelwijn. 'De ontwikkeling van de wereldconsument gaat in de richting van een betere manier van leven', aldus Hubar. Bols wil haar wijnbelangen uitbreiden in andere landen.