Sfeervolle stukken van Herve Robbe besluiten Springdance Festival

Afsluiter van het Springdance Festival 1990 is de voor Nederland nog onbekende groep La Mariette Secret, geleid door Herve Robbe die ook alle choreografieen voor zijn rekening neemt. Als danser was hij wel eerder hier te zien, ook op een Springdance Festival in de produktie Tanz mit Manner van Roxane Huilmand in 1988. De Fransman heeft een klassieke dansopleiding gevolgd en werkte bij het Ballet du Nord. Zijn interesse ging echter meer uit naar de eigentijdse dansvormen waarmee hij al in aanraking was gekomen op Bejarts befaamde Mudra-school. Sinds drie jaar heeft hij een klein eigen gezelschap: La Mariette Secret. Robbe hanteert een bewegingstaal die in bepaalde opzichten aanleunt tegen die van De Keersmaeker, De Mey en Huilmand: draaien, die hun aanzet krijgen in hoofd of schouders, armen die de lichaamsimpulsen losjes volgen en de driftige beenbewegingen. Ook de opbouw van de twee hier getoonde werken Solo en Antichambre dragen de Belgische kenmerken: korte vaak heftige bewegingsfrases die regelmatig terugkeren worden abrupt afgebroken en dan wordt er rondgelopen of gewoon even gepauzeerd alsof men zich bezint op wat er nu verder moet gebeuren. Vooral in de door hemzelf uitgevoerde solo komen die elementen sterk naar voren.

Antichambre is dramatischer van opzet. In het begin zijn de twee mannen en twee vrouwen gelijktijdig op het toneel en bewegen vaak synchroon. Van contact is geen sprake. Daarna worden in duetten, trio's en korte solofragmenten hun onderlinge relaties belicht. Geen ongecompliceerde harmonieuze verhoudingen maar vol van onvervulde en onbegrepen verlangens. Ook hier worden de pure dansfragmenten ingeleid of afgesloten met afwachtend rondlopen, zitten of tegen de muur leunen. Robbe weet wel een sfeer te scheppen, zowel in beweging als in de fraaie toneelbeelden (de ontwerper daarvan wordt niet genoemd) en belichting. Maar hij kan niet op tegen de subtiliteit, verfijning en vervoering van de door hem gekozen muziek, een strijkkwartet van Beethoven voor Solo en Verklarte Nacht van Schonberg voor Antichambre. Zijn werk heeft iets intrigerends, doch wat hij aan beweging gebruikt is tamelijk beperkt en zijn composities lopen nooit in een lange adem door. Sterke en vaak ook interessante aanzetten verliezen daardoor toch hun initiele zeggingskracht. Robbe lijkt me een choreograaf die zijn weg nog niet gevonden heeft en aarzelt tussen pure dans en bewegingstheater waardoor eigenlijk beide elementen niet helemaal uit de verf komen.

Gezelschap: La Mariette Secret met Solo en Antichambre. Choreografie: Herve Robbe; muziek: Ludwig von Beethoven en Arnold Schonberg; licht: Yves Godin en Pierre Jacot-Descombes; kostuums: Valentine Biliotti en Christine Thepenier. Gezien: 4/5 Hal 4, Rotterdam. Herhaling: 5/5.