Kwartaalcijfers verrassen directie van Philips

ROTTERDAM, 4 mei - Dat de directie van een grote multinational wordt overvallen door de eigen resultaten is geen alledaags verschijnsel. Maar de tegenvallende kwartaalcijfers van Philips kwamen niet alleen voor beleggers en analisten onverwacht, ook de raad van bestuur van Philips zelf wist tot tien dagen geleden niet hoe de zaken ervoor stonden. 'We zijn allemaal verrast door deze resultaten', erkende gisteren drs. H. H. A. Appelo, lid van het Philips-bestuur. President-directeur C. J. van der Klugt had immers drie weken geleden nog de verwachting uitgesproken dat de resultaten uit de gewone bedrijfsuitoefening dit jaar zouden stijgen.

Niet bekend

Bij DAF Trucks, dat eerder deze week net als Philips tegenvallende resultaten bekend moest maken, volgt de directie de prestaties op de voet. 'We zitten er bovenop', zegt een woordvoerder. 'Dat blijkt wel uit het feit dat we begin deze week ook de tegenvallende eerste twee weken van april in onze berichtgeving hebben betrokken.' Ook het chemieconcern DSM gelooft niet dat het voor verrassingen kan worden gesteld zoals Philips die nu moet verwerken. 'De directie wordt via een verfijnde interne rapportage nadrukkelijk op de hoogte gehouden van de resultaten', aldus een woordvoerder. 'Na elke maand is vrij snel duidelijk wat de ontwikkeling is. Echte calamiteiten als een oliecrisis kun je natuurlijk niet zien aankomen, maar als zoiets zich voordoet, dan weten u en ik het ook.' De directie van een andere grote multinational, de Koninklijke/Shell Groep, houdt volgens een woordvoerder 'via een continu proces van begeleiding en coordinatie' in de gaten hoe het bedrijf ervoor staat. Vier keer per jaar moeten alle dochtermaatschappijen in de verschillende landen waar de oliemaatschappij actief is hun resultaten indienen bij het centrale kantoor. Maar voortdurend houden zogenoemde area managers met hun afdelingen in de gaten hoe de zaken ervoor staan in het hun toegewezen gebied (bijvoorbeeld Afrika of Latijns Amerika). De area managers rapporteren daarover aan de groepsdirectie.

De woordvoerder van Shell gelooft dat een situatie als bij Philips, waarin de directie pas zo laat beseft dat er iets mis is, bij Shell niet zou kunnen voorkomen. Hij wijst er echter op dat dit geen oordeel over Philips inhoudt. 'Shell is een heel ander bedrijf. Wij zijn voortdurend bezig te plannen en te anticiperen op onzekere zaken als de olieprijs en chemische markten. Wij zijn niet het soort bedrijf dat alleen iets produceert en dat dan moet zien te verkopen.'