DAF rekent op miljoenenverlies eerste halfjaar

AMSTERDAM, 2 mei - DAF Trucks zal in de eerste helft van dit jaar een verlies lijden van tussen de twintig en dertig miljoen gulden. Dat resultaat is 100 miljoen gulden slechter dan de eerste helft van vorig jaar.

DAF heeft dit gisteren bekendgemaakt. Het bedrijf hoopt in de tweede helft van 1990 de verliezen te compenseren en het jaar alsnog winstgevend af te sluiten.

In afwachting van een inderhaast belegde persconferentie werd de notering op de beurs van Amsterdam gistermiddag gestaakt. DAF noteerde vandaag rond het middaguur 28 gulden. Bij de schorsing lag de koers op 33,30 gulden.

DAF wijt de problemen aan tegenvallende resultaten op de Britse markt, waar het bedrijf na de overneming van Leyland 40 procent van de omzet haalt. De markt voor zware trucks bleef er begin dit jaar 25 procent achter bij de verwachting. In sommige marktsegmenten, waaronder meer-assige combinaties boven 15 ton, daalde de vraag zelfs met 47 procent. Behalve uit problemen met zware trucks in Groot-Brittannie verklaarde bestuursvoorzitter ir. A. van der Padt de plotselinge tegenvaller ook uit een stagnatie op de Franse markt voor lichtere bedrijfswagens en tegenvallende resultaten in Spanje.

De tegenvallers moeten worden opgevangen met produktiebeperkingen, gericht op een afbouw van de huidige voorraden. In Engeland zullen naar schatting 120 arbeidsplaatsen komen te vervallen door vervroegde en vrijwillige uittreding. Daar staat tegenover dat de voorgenomen uitbreiding van het personeelsbestand in Birmingham met 200 mensen zal doorgaan.

In Eindhoven, waar nu 82 wagens per dag worden geproduceerd, zal de produktie worden verminderd door de invoering van een aantal ADV-dagen. Hoeveel dagen dat zullen zijn wilde de concernleiding niet prijsgeven. De Industriebond FNV en de Unie BLHP deelden vanochtend mee dat ook zij ervan uitgaan dat de gevolgen van het aangekondigde verlies marginaal zullen zijn voor Nederland.

In het jaarverslag, en drie weken geleden tijdens een bijeenkomst met beursanalisten, gaf het bedrijf al aan dat de Britse markt achterbleef bij de verwachtingen. Die prognoses bleken in de afgelopen weken nog te optimistisch. Volgens Van der Padt werden de noodsignalen in de eerste maanden van het jaar niet als zodanig opgevat omdat de eerste twee maanden van het jaar traditioneel slecht zijn. Ondanks de nieuwe tegenvallers houdt DAF vast aan de voorgenomen produktie van 58.660 bedrijfswagens in 1990. Als belangrijkste oorzaken van de stagnatie op de Britse markt voor trucks noemde de leiding van DAF de hoge rentestand in Groot-Brittannie, de koers van het pond en de inzakkende bouwmarkt. Vorig jaar werd in Groot-Brittannie een record aantal van 69.200 trucks verkocht, maar in het vierde kwartaal daalde de verkoop met 20 procent vergeleken met een jaar eerder.

Naar schatting van de Amro-bank heeft DAF, de zesde Europese producent van bedrijfswagens, nu 70.000 particuliere aandeelhouders. De uitgiftekoers bij de beursintroductie juni vorig jaar lag op ruim 47 gulden.