Ahold heeft een nieuwe Duitse partner gevonden

ROTTERDAM, 2 mei - Het detailhandelsconcern Ahold (Albert Heijn) heeft een Westduitse partner gevonden voor haar Europese inkoop- en marketingcombinatie AMS (Associated Marketing Services). llkauf, een middelgroot detailhandelsconcern in Monchen Gladbach (omzet ruim 5 miljard D-Mark), is het tiende Europese detailhandelsconcern dat zich aansluit bij AMS. Dit heeft de woordvoerder van Ahold vanochtend bevestigd. Allkauf vervangt Asko Deutsche Kaufhaus, het Westduitse detailhandelsconcern dat tot vorige zomer intensieve samenwerkingsbesprekingen voerde met Ahold, maar uiteindelijk door Ahold werd afgewezen toen uitkwam dat Asko in het geheim een belang van 15 procent in Ahold had verworven.

Asko zou zowel deelnemen in AMS als in European Retail Alliance, een groep van Europese detailhandelsbedrijven die onderling belangen in elkaar hebben genomen en nog intensiever dan de AMS-partners met elkaar samenwerken.

In ERA zit nu behalve Ahold ook Casino (Frankrijk) en Argyll (Engeland). Allkauf zal niet deelnemen aan ERA. Volgens de woordvoerder van Ahold ligt het niet in de bedoeling ERA uit te breiden.

Deelnemers in AMS zijn nu Ahold, Casino (Frankrijk), Argyll (Engeland), Rinascente (Italie), Danks Supermarked (Denemarken), Kesko (Finland), Mercadona (Spanje), Ica (Zweden) en Migros (Zwitserland).