Bovag en NS vliegen elkaar in de haren

DEN HAAG, 28 febr. - De belangenorganisaties van de autobranche BOVAG en RAI betichten de Nederlandse Spoorwegen van een 'onsmakelijke uitglijder'. Een advertentie van de NS is beide organisaties in het verkeerde keelgat geschoten. In de advertentie adviseren de NS automobilisten bij slecht weer de trein te nemen, onder verwijzing naar het stijgend aantal verkeersdoden (1460 in 1989 tegen 1366 in 1988). Bij de advertentie is een verkeersbord afgedrukt dat duidt op slipgevaar. 'De een z'n dood is voor de NS kennelijk brood', constateren BOVAG en RAI in een advertentie die zij vandaag in een aantal dagbladen hebben geplaatst. De NS noemen in hun reclametekst de trein een 'zeer veilig alternatief'.

Ze wijzen erop dat automobilisten iets kunnen doen aan de stijging van het dodental in het verkeer. 'We kunnen die auto toch wel laten staan als het weer eigenlijk te slecht is om te rijden?' BOVAG en RAI vinden het 'ongekend het leed van anderen te misbruiken door er reclame mee te maken'.

Bij hun advertentie onder de kop 'Waar u zou zijn met de trein' hebben ze een foto laten plaatsen van treinpassagiers op een stretcher die tijdens de storm op 25 januari moesten worden opgevangen omdat de trein niet verder reed.

De stormachtige weersomstandigheden waren voor de NS reden om gisteren de gewraakte advertentie niet te plaatsen. Maar later deze week zal dat waarschijnlijk wel gebeuren. De spoorwegen zijn allerminst onder de indruk van de kritiek van BOVAG en RAI. Bij gladde wegen en slecht zicht is de trein wel degelijk een goed alternatief, vinden de NS. Chef marketing Hellinga spreekt van 'een overreactie' van de auto-organisaties. 'Blijkbaar hebben een paar leden van de achterban gekeft.'

De NS-advertentie is er een uit een serie van vier die het milieu, de files, de veiligheid en de maximumsnelheid als onderwerp hebben. Reacties van de 'doelgroep' zijn tevoren door een adviesbureau gepeild en die waren volgens Hellinga positief. 'We richten ons op mensen die toch al twijfelen of ze de auto wel zullen nemen. Zo'n advertentie kan hen over de streep trekken.'