KLM wil landingsrecht op vliegveld bij Washington

NEW YORK, 23 febr. - De KLM heeft vandaag een aanvraag ingediend voor landingsrechten op Baltimore-Washington International Airport, vlakbij de hoofdstad. KLM is de eerste buitenlandse maatschappij die een aanvraag indient onder een nieuw regime van het Amerikaanse Ministerie van Transport, dat op 30 januari jongstleden van kracht werd.

Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen kunnen nu onder bepaalde omstandigheden nieuwe bestemmingen in de VS aandoen, zonder dat daar nieuwe landingsrechten in het thuisland tegenover staan.

Dit is een historische koerswijziging van de VS, die net als andere landen tot nu toe altijd volhielden dat landingsrechten een zaak van geven en nemen waren. Bij de KLM heeft die verandering geleid tot groot optimisme over het politieke klimaat.

KLM heeft net als andere Nederlandse bedrijven niet snel de neiging een voortrekkersrol op zich te nemen. Maar in dit geval stelt KLM zich gretig op om een signaal te sturen naar de Amerikaanse luchthavens die extra internationale lijndiensten willen hebben, zegt een insider.

De wensen van dergelijke kleinere gemeenten spelen een belangrijke rol bij de beoordeling van aanvragen. Als KLM de kleinere vliegvelden ervan overtuigt dat het bereid is zijn nek uit te steken, helpt dat misschien bij volgende aanvragen, zo is de redenering.

Baltimore-Washington ligt op ongeveer een uur rijden ten noordoosten van het centrum van de hoofdstad Washington. Dat is even ver als Dulles, het vliegveld ten zuidwesten van de stad dat traditioneel de internationale luchthaven is. De meeste binnenlandse vluchten komen binnen op National Airport, op vijftien minuten rijden van het centrum.

Als KLM's aanvraag wordt gehonoreerd zou Baltimore-Washington International (BWI in de volksmond) de zevende plaats worden die de maatschappij aandoet. Maar het is lang niet zeker dat KLM slaagt, en zelfs als de maatschappij slaagt is het een financieel riskante onderneming die op de korte termijn in ieder geval verlies oplevert.

Iedere Amerikaanse luchtvaartmaatschappij kan de poging van KLM doorkruisen door aan te kondigen dat hij ook een dienst wil beginnen op hetzelfde traject, in dit geval Baltimore-Amsterdam; zo zijn de nieuwe regels geschreven.

KLM heeft bovendien niet onmiddellijk vliegtuigen klaarstaan om een nieuwe lijndienst te beginnen, zegt de maatschappij in zijn aanvraag. Een voorwaarde is dat de maatschappij binnen 90 dagen met de lijndienst moet beginnen; KLM kan dat alleen doen door een 747 van een andere dienst te halen.

KLM vraagt daarom in zijn aanvraag om de lijndienst in fasen te mogen invoeren, te beginnen met een vlucht per week vanaf 1 juni, op 1 juli met twee vluchten, en op 1 september met drie vluchten per week. Het is niet zeker of dat voldoet aan de strikte wensen van het Ministerie van Vervoer, dat de aanvragen beoordeelt.

Washington is een groeimarkt, niet alleen omdat het de hoofdstad is maar ook omdat steeds meer bedrijven zich in de omstreken vestigen. Op dit moment vliegen alleen Air France, British Airways en Japan Air Lines op Washington Dulles; op BWI vliegen alleen chartermaatschappijen Condor (Duitsland), Monarch (Engeland) en Martinair in de zomer.