De groene kapper

Weinigen staan er bij stil. Maar ook de kapperswereld is een grote vervuilende industrie. De lotions, shampoo's, haarlakken, conditioners en spuitbussen doen het milieu niet veel goed.

Maar er is hoop. Sinds enige tijd kent Den Haag het Haags Kappers Collectief, een club van vijf bevriende zelfstandige kappers, die de strijd tegen de vervuilende cosmetica-fabrikanten heeft opgenomen en op het terrein van voorlichting aan collega's baanbrekend werk verricht.

Wie denkt dat het hier gaat om 'baardapen met sandalen die de hele dag niets anders dan doen bordjes granen leeg eten' heeft het mis. 'Dat komt bij onze collega's toch niet goed over. Wij creeren op onze avondjes gewoon een oude jongens-krentenbroodsfeer. En met een beetje turbo-taal breken we er dan wel doorheen', zegt Dick de Vries (39) die al sinds 1968 een zaak aan de Haagse Stationsweg drijft en stuwende kracht achter de milieupoot van het Kapperscollectief is. Daarnaast legt het collectief zich toe op het trainen van elkaars personeel en organiseert het kappershows en workshops waarin op luchtige manier uit de doeken wordt gedaan hoe een klant bij de kapper behandeld moet worden. De milieu-voorlichting wordt steeds op een voorzichtige manier door het programma gemixed.

Uitverkocht

Dat soort shows blijken doorslaande successen. De avond die op 9 april in het Haagse Diligentia wordt gehouden, is nu al zo goed als uitverkocht. 'We pakken dat leuk aan. Geen glittertrappen waar je als een mislukte Ted de Braak vanaf komt, zoals in Amerika wel gebeurt. We bouwen op het podium een complete kapperszaak op en spelen dan een hele situatie na. Dus vanaf het binnenkomen van de klant tot aan het afrekenen. Alles komt aan de orde. Van de jas aanpakken tot aan het wegvegen van haren of het aanbieden van een kopje koffie, met af en toe een dolletje er tussendoor.' In zijn zaak hangen geen kanten gordijntjes maar staan strakke kaptafels in moderne zachtgroene pasteltinten. In een fleurig overhemd in plaats van een kappersschort en met een muziekje op de achtergrond vertelt De Vries aan iedereen die het maar horen wil hoe slecht de meeste fabrikanten met het milieu omspringen en wat hij daar tegen doet.

Vertegenwoordigers van Franse merken komen er bij hem bij voorbeeld niet meer in. 'Dat zijn pure viezerikken. Die Fransen zijn de ergste en hebben de meeste schadelijke stoffen in hun produkten. En dan heb ik het niet eens over de verpakkingsmaterialen die ze gebruiken.'

Voor Andrelon heeft hij ook geen goed woord over. Goedkope troep met veel schadelijke vulmiddelen met soda's zuren, zouten en ammonia, zo zegt De Vries.

Het is bij hem in het klein begonnen. 'Je wilt ook wel eens iets doen en in de kapperswereld kom je dan automatisch bij het milieu uit. Je kijkt eens op je flesjes en denkt dan hoeveel liter je per dag eigenlijk het riool in spoelt. Bij mijn inkoop ging ik daar rekening mee houden.' Maar dat bevredigde De Vries al snel niet meer. Hij begon met het aanschrijven van fabrikanten en ging eisen stellen. 'Met ons vijven zijn we toch een aardige grote klant. Bovendien heb ik mijn lezingen. Dat vinden ze dus helemaal niet leuk.' Bij de Duitse fabrikant Wella heeft De Vries echt succes gehad. Die brengen binnenkort een waterkleurspoeling op de markt die zo goed als geheel afbreekbaar is en geen ammonia en slechts 1,3 procent waterperoxide bevat.

Sinterklaas

Bescheiden zegt hij er bij dat in tegenstelling tot de Franse regering, de Duitse overheid wel zeer streng de hand houdt aan milieubepalingen. De Vries gaat steeds verder. Materiaal dat is verpakt in niet afbreekbaar verpakkingen komt er bij hem ook niet meer in. Met Sinterklaas heeft hij zijn personeel gewone keukenhandschoenen cadeau gegeven die nu gebruikt worden in plaats van de wegwerp plastic handschoenen. 'Het zijn maar kleine dingetjes, maar je moet toch ergens beginnen?' Het komt allemaal misschien wat a-commercieel over, maar dat is volgens De Vries tegenwoordig niet meer zo. Uit de hele stad komen mensen bij hem milieuvriendelijke shampoo's halen. Flessen tegelijk. 'Het spul dat ik gebruik is wel zes keer zo duur. Maar de mensen vergeten dat het ook veel meer geconcentreerd is omdat er geen schadelijke vulmiddelen in zitten. Dus je doet er gewoon ook langer mee. Als ik niet echt milieu-vriendelijk zou zijn, dan zou ik net doen alsof, want het is een groot succes tegenwoordig.'