Commerciele zender Veronique is bijna een kopie van TV10geworden

Ex-Veronica onderdirecteur en platendraaier Lex Harding is weg bij RTL-Veronique, tv-programmaproducent Joop van den Ende is gekomen. Vooral dat laatste is te merken aan Nederlands enige commerciele televisiestation. Niet alleen heeft Van den Ende zijn 'sterren' verkocht aan de Luxemburgse zakenlieden, een aantal series (Tatort, Midnight Caller, Wordt u al geholpen?) die het nimmer van de grond gekomen TV10 had aangekocht en zowat het gehele programmaschema van de mislukte zender is overgeheveld naar Veronique. De tijdstippen waarnaar Veronique enkele bestaande programma's heeft verplaatst en waarop een aantal nieuwe programma's terecht is gekomen, zijn vrijwel identiek aan de opzet die TV10 voor ogen had. Zo is het nieuws, dat om tien uur 's avonds werd uitgezonden voordat het contract met Joop werd getekend, verplaatst naar half acht, het tijdstip waarop TV10 zijn 'sterrennieuws' zou brengen. Het programmaschema van TV10 meldde na het nieuws 'comedy', ook Veronique zendt nu na het nieuws 'comedy' uit. Een serie op de late avond had Veronique al, maar sinds kort elke dag een andere, zoals TV10 van plan was. En op 'prime time' op vrijdag en zaterdag (TV10 zou een familiezender zijn en de adverteerder betaalt fors in het weekend): Wedden Dat... ? en de Sound mix show.

Veronique is TV10 geworden, min of meer. Gebleven is de Vijf uur show met onder andere ex-KRO Dieuwertje Blok. Ook gebleven is de talk-show van Gert Berg en verder is het Veronique-nieuws niet bevolkt door de 'sterjournalisten' van TV10. Het Veronique-journaal is gebleven wat het was: betrekkelijk degelijk, niet spectaculair. De ontbijtshow is gebleven, maar de herhaling vroeg in de middag van films die de avond daarvoor waren uitgezonden is geschrapt. Het uiterst magere erotische programma Verotique is verplaatst van woensdag naar dinsdag, waarschijnlijk omdat Veronica op Nederland 2 sinds kort weer (ook bepaald niet opwindend) de Pin Up Club (evenmin opwindend) uitzendt op woensdag, opnieuw geproduceerd door compaan Jef Rademakers van Van den Ende.

Rademakers produceert ook de programma's van Koos Postema, die bij Veronique weer terug is op de buis met zijn Klasgenoten (afgelopen week met Ron Brandsteder in de schoolbank) en met een nieuw programma: De keus van Koos (als compensatie voor keuzebeperkingen bij Klasgenoten?). De bedoeling van het programma is nader kennis te maken met een bekende Nederlander, te laten zien wie hij of zij eigenlijk is. In het eerste programma afgelopen woensdag zat Robert Long aan tafel bij Koos. Long liet wat jeugdfoto's zien, beantwoordde wat vragen over zijn levensloop (twee keer of hij was opgegroeid in een streng dorp en veel vragen over zijn homoseksualiteit) en hij mocht iemand een paar minuten de loftrompet over hem laten blazen (Gerard Cox). Daarna werd hij een half uur lang geconfronteerd met 'kritische geluiden', de hoofdmoot van het programma: Hans Dorresteijn (die in elk programma een 'sarcastisch' liedje mag zingen), een Volkskrant-journalist die hem beschuldigde geen mening te hebben (Long gaf daar antwoord op) en twee 'godsdienstwaanzinnigen' (onder wie ex-EO'er Doorenbos). Vooral bij de laatste twee werd Long kwaad en dat maakte het programma enigszins dubieus. Dat Long de pik heeft op godsdienst wisten we allang, dus leek de confrontatie meer bedoeld voor het ruzie-effect dan om de 'cabaretier' beter te leren kennen. Nu is Long niet voor een kleintje vervaard, zeker niet waar het godsdienst betreft, maar bij een minder geharnast persoon zou het programma wel eens gemene trekjes kunnen krijgen. Laten we hopen dat de keus werkelijk aan Koos is. Vanavond is hij te zien in een derde show: de Koos Postema Show. 'Gastheer Koos Postema belicht de afgelopen week', zegt de gids, een persbericht meldt: 'Het sexleven van de Amerikanen is een beetje ingezakt.'

Seksuoloog prof. Frenken zal het Amerikaanse seksleven vergelijken met dat van de Nederlanders.

Een avondje Veronique? Met de keus uit 16 kanalen kijk je niet meer een avond lang naar een zender en zeker niet naar een commercieel station met om de haverklap reclame. Je 'zapt' erlangs, blijft een tijdje hangen of je selecteert wat je wilt zien en schakelt over. In Nederland was dat niet zo gebruikelijk maar daar heeft Veronique door zijn komst definitief verandering in gebracht. Het heeft het Nederlandse kijkerspotentieel voor de populaire programma's 'verscheurd'. Iedereen die naar Veronique kijkt zal op een gegeven moment terugschakelen naar een 'Hilversums' net om zich ervan te vergewissen dat niets gemist wordt. Zo zal Veronique met bepaalde programma's veel kijkers trekken, maar niet echt veel mensen aan zich weten te binden. Aan kinderprogramma's heeft Veronique vrijwel niets (een uur in de middag tussen vier en vijf), voor de jeugd tot een jaar of vijftien is een 'blok' tussen zes en half acht gereserveerd met dertien in een dozijn-programma's en verder komt iedereen aan zijn trekken die van vaak betrekkelijk harde programma's houdt. Met uitzondering van misschien een gedeelte sport kijkt iedereen die wil weten wat er in brede lagen aan gedachten en meningen leeft in Nederland naar een van de drie 'Hilversumse' netten. Dat zijn meerdere miljoenen mensen. Veronique heeft (nog?) geen wortels in Nederland, slechts voorbeelden uit andere delen van deze wereld hoe met televisie geld te verdienen valt.

    • Zeger Luyendijk