Van den Ende wil in Amsterdam blijven

AMSTERDAM, 22 febr. - Joop van den Ende blijft voorlopig vasthouden aan Amsterdam als lokatie voor zijn musicaltheater. Nu het voormalige Heineken-complex als bouwplaats is afgevallen, is zijn oog gericht op de bebouwingsplannen voor de IJ-oever. Vorige week zijn daarover gesprekken geopend met burgemeester Van Thijn, die het theaterplan voor Amsterdam wil behouden.

Van den Ende blijft erbij, dat hij niet van plan is zijn oorspronkelijke budget (30 miljoen gulden) te overtreden. Door verhoging van de grondprijs was het uiteindelijk niet mogelijk tot overeenstemming te komen over het terrein van de voormalige Heineken-brouwerij; daar komt nu een plein met winkels, kantoren, een buurttheater en koopwoningen, dat volgens de deelraad Nelson Mandelaplein moet gaan heten.

De produktie waarmee Van den Ende zijn theater wilde openen, de successhow Les Miserables, komt nu van eind februari tot begin oktober 1991 in theater Carre. Voor het eerst in zijn geschiedenis is Carre acht maanden aaneengesloten gereserveerd voor een produktie. De kaartverkoop begint volgende week al, een jaar voor de premiere. De Nederlandse versie moet een getrouwe kopie worden van de Londense, die al sinds eind 1985 uitverkochte zalen trekt. Daartoe wordt de toneelvloer van Carre zodanig verbouwd, dat op de zijbalkons ongeveer 200 stoelen verdwijnen. De produktie gaat 12 miljoen gulden kosten. 'Het is een gigantisch risico, ' zegt Van den Ende. 'We komen alleen bij een gemiddelde zaalbezetting van 71 procent uit de kosten.'

De mogelijkheid bestaat er al in mei mee te stoppen als de publieke belangstelling tegenvalt. Alle contracten worden voor vier maanden afgesloten, met een optie voor de volgende vier. 'Het is onjuist dat voorstellingen in Nederland altijd volgens plan doordraaien, ook als ze geen succes hebben. Ik vind het een gezonde zaak, dat je in deze sector stopt als je geen succes hebt.' Carre is niet beschikbaar voor een langere periode; men wil vanaf oktober volgend jaar weer openstaan voor andere produkties. De acht maanden voor Les Miserables, door Alain Boublil en Claude-Michel Schonberg gebaseerd op de roman van Victor Hugo, zijn dan ook een compromis. In zijn eigen theater wil Van den Ende een show net zo lang op het repertoire houden tot er geen publiek meer komt. Hij heeft intussen ook de rechten verworven van de tweede musical van Boublil en Schonberg, Miss Saigon, en van Phantom of the opera van Andrew Lloyd Webber. Hij hoopt dat zijn eigen theater alsnog met een van die twee kan worden geopend.