Vakbond roept piloten op geen Airbus te vliegen

PARIJS, 20 febr. - De Franse vakbond van piloten (Syndicat national des pilots de lignes) heeft gisteren zijn leden opgeroepen geen Airbus 320 te vliegen, die niet 100 procent in orde is.

Voor de start worden alle instrumenten gecontroleerd. Mocht een enkel wijzertje niet uitslaan dan beslist de piloot of vliegen verantwoord is of niet. De vakbond raadt aan alleen te vliegen met Airbussen waarvan werkelijk alles werkt.

De maatregel is genomen naar aanleiding van het ongeluk met een A-320 in Bangalore, in India. Bij dit ongeluk op 14 februari kwamen 90 van de 146 passagiers om het leven. De A-320 was gloednieuw, hij werd eind december afgeleverd en had slechts 350 uur gevlogen. De weersomstandigheden in Bangalore waren goed. Pierre Gille, voorzitter van de pilotenvakbond, zei gisteren tijdens een persconferentie dat twee ongelukken op de 80 A-320's, die sinds april 1988 in de lucht zijn, verontrustend veel is. 'Een dergelijk percentage is nog nooit gehaald in de burgerluchtvaart. Het doet twijfelen aan de betrouwbaarheid van de A-320.' Het eerste ongeluk met de nieuwe Airbus gebeurde al in juni 1988 tijdens een demonstratie in het oosten van Frankrijk. Drie mensen kwamen om het leven. De onderzoekcommissie weet het ongeluk aan een menselijke fout. Gille, die zelf geen Airbus, maar Boeing 737 vliegt: 'Een ongeluk is niet alleen het gevolg van een menselijke fout. De Amerikanen en Britten geven nooit de piloot de schuld. Voor de Fransen betekent het etiket 'oorzaak: menselijke fout' dat de zaak geclasseerd en gesloten is. Zo simpel is het niet'. De hoofdklacht van de vakbond is de volledige automatisering van de A-320. Xavier Barral, de technische expert van de vakbond, stelt: 'De automatische besturing is zo perfect dat zij de menselijke bestuurder ontsnapt. De piloot heeft het tastbare contact met zijn toestel juist nodig'.

De computer weigert commando's die te abrupt gegeven worden of onredelijk zijn. De piloot van het toestel dat twee jaar geleden verongelukte, wegens te laag vliegen, klaagde bijvoorbeeld dat de reactie op zijn gasgeven te laat kwam.

Gille veronderstelt ook dat een geavanceerd vliegtuig als de A-320 een geavanceerde service vereist, die niet alle maatschappijen kunnen geven. In India zijn alle 15 andere geleverde Airbussen aan de grond gehouden, in afwachting van het onderzoek van de zwarte dozen ('digital flight deck recorder' en de 'cockpit voice recoder'). Het onderzoek van de eerste gebeurt in Canada. Airbus Industrie heeft tot nu toe 80 A-320's geleverd en heeft orders voor totaal 520 toestellen. India heeft er nog 16 in bestelling. India heeft Airbusnoch de Franse autoriteiten toegang gegeven tot beide zwarte dozen. Evenmin hebben de Indiase autoriteiten tot nu toe ook maar een enkele aanwijzing gegeven over de toedracht van de ramp. Dat meldt vandaag de Financial Times.

Airbus zei gisteren dat de Indiase autoriteiten al hebben geluisterd naar de 'cockpit voice recorder' en dat de andere zwarte doos naar Canada was gestuurd omdat India zelf niet beschikt over de techniek om deze doos te beluisteren.

De ramp met het Indiase toestel komt op een moment dat Airbus wordt geplaagd door een al zestien weken durende staking bij British Aerospace die de eindproduktie van Airbus in Frankrijk met een complete stilstand bedreigt.

Vorig jaar verongelukte een A-320 tijdens een vliegdemonstratie in Habsheim in Noord-Frankrijk. Het ongeluk werd eerst toegeschreven aan technische oorzaken, later bleek dat de piloot de schuld had omdat hij te laag en te langzaam had gevlogen. Airbus zei gisteren dat er geen aanwijzingen zijn dat het ongeluk in februari in India aan technische oorzaken kan worden toegeschreven.

    • Peter van Dijk