Minder kijkers shows Van den Ende

HILVERSUM, 20 febr. - Het commerciele televisiestation RTL-Veronique heeft vrijdagavond 1,5 miljoen kijkers weten te trekken met de eerste aflevering van het spelprogramma 'Wedden dat..?' van producent Joop van den Ende. Op zaterdagavond keken 1,1 miljoen mensen naar het muziekprogramma 'Sound Mix Show'. Dat blijkt uit het kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Het spelprogramma 'Wedden dat..?' trok, toen het door de AVRO werd uitgezonden, gemiddeld 5,2 miljoen kijkers. Naar de 'Sound Mix Show' keken bij de KRO vorig jaar gemiddeld 4,6 miljoen mensen.

Van de drie Hilversumse zenders heeft Nederland 2 het meest gemerkt van de nieuwe concurrentie op het commerciele net. Nederland 2 wist vrijdagavond 35 procent van het totaal aantal kijkers aan zich te binden. Gemiddeld over januari heeft dit net een kijkersaandeel van 43 procent. Zaterdag trok het tweede net 32 procent tegen gemiddeld 36 procent in januari.

Er werd afgelopen vrijdag- en zaterdagavond door een groter aantal mensen televisie gekeken dan gewoonlijk op deze dagen in januari, zodat niet alle mensen die naar Veronique keken waren overgeschakeld van een Hilversumse zender naar het commerciele televisiestation, aldus de kijk- en luisterdienst. Het kijkersaandeel van Veronique lag vrijdag op 22 procent (gemiddeld in januari 11 procent) en zaterdag op 18 procent (gemiddeld in januari op 8 procent). De kijkersaandelen van Nederland 1 en Nederland 3 weken nauwelijks af van andere vrijdag- en zaterdagavonden.

Een woordvoerder van Veronique zei dat het commerciele station tevreden is met de kijkcijfers. Deze zouden volgens verwachting zijn. 'Natuurlijk proberen wij ons marktaandeel nog verder te vergroten, maar toen AVRO en KRO de desbetreffende shows uitzonden was er op de andere netten veel minder concurrentie dan nu. Bovendien moeten veel mensen Veronique nog vinden', zo zei hij.