Milieudefensie klaagt over reclame

ROTTERDAM, 20 febr. - De Vereniging Milieudefensie heeft zeventien bedrijven aangeklaagd bij de Reclame Code Commissie, omdat zij zich schuldig zouden maken aan misleiding door produkten 'milieuvriendelijk' of 'goed voor het milieu' te noemen.

Vier klachten zijn ingediend tegen autoreclames, waarin volgens de vereniging voorbij wordt gegaan aan de ernstige gevolgen van de groei van het autoverkeer voor het milieu. Een vrachtwagenmotor van DAF en een nieuwe Opel heten in reclames milieuvriendelijk, in een advertentie voor een andere nieuwe Opel staat dat 'we geruster adem kunnen halen' en in een reclame voor Esso loodvrije benzine staat dat daarmee 'duizenden mensen meehelpen aan een schoner milieu'. Milieudefensie heeft verder klachten ingediend tegen reclames voor wegwerpartikelen die goed of beter zouden zijn voor het milieu, zoals een plastic wegwerpservies van Zodiac (zelfs 'eetbaar'), navulpakken van Persil en Omo, plastic wegwerptassen van Plastic Folie Industrie en een 'milieuvriendelijke' wegwerp-spuitbus van Perskindol.

Ook zijn de levensmiddelenzaken Aldi en Spar aangeklaagd voor het ten onrechte aanprijzen van verpakkingsmiddelen met een milieukeurmerk, en Albert Heijn en de HEMA die produkten die milieuonvriendelijk zijn of niets met het milieu te maken hebben, tooien met een groenlogo.

De Reclame Code Commissie heeft de milieubeweging al verscheidene malen in het gelijk gesteld met klachten tegen autobedrijven, de Bovag, de zuivelindustrie, het chemisch concern Bayer, Shell, Unilever, de Partij van de Arbeid (een advertentie over kernenergie). De gewraakte reclameteksten werden verboden en de bedrijven berispt. Bij ongeveer de helft van de klachten kregen de milieuorganisaties geen gelijk.