Brabants bedrijf brengt Nederlandse kunststof-auto op demarkt

HELMOND, 20 febr. - De Nederlandse autofabrikant Max Motors levert in april van dit jaar de eerste Max-sportwagens bij de dealers af. De auto met een carrosserie van kunststof is door Nederlanders ontworpen, maar voor assemblage worden de onderdelen van de Max voorlopig naar Frankrijk gestuurd.

In Helmond werken op dit moment elf mensen aan vier exemplaren in het kader van de ontwikkeling van het type. In Frankrijk zijn er al 22 in aanbouw. Voor de zomer wil het bedrijf de eerste 50 auto's van de voorserie - op papier zijn ze al verkocht - af hebben. De Brabantse autoproducent wil dit jaar nog 200 auto's bouwen. Voor 1991 verwacht Max Motors een produktie van 1000 exemplaren van de Max Roadster. Het eerste rijdende model is intussen op de Nederlandse wegen aan te treffen. Algemeen directeur van Max Motors, Gert Jonkhans, rijdt in het proto-type rond. 'We zijn nu in de kritieke fase waarin we kijken of de tekentafel de praktijk voldoende benadert. Ik fungeer als een soort testpiloot.'

Het model heeft op de AutoRAI van 1989 al veel belangstelling getrokken. De exemplaren van Max uit de voorserie zullen 50.000 gulden gaan kosten. Ze vallen in de prijsklasse van de Golf GTI, de Opel Kadet GSI en de Ford Escort Cabriolet, waarmee de Max is te vergelijken. Deze auto's hebben volgens Jonkhans, die zelf jarenlang werkzaam is geweest bij Volkswagen-Audi als marketingmanager, hun exclusiviteit verloren. 'Ze lijken allemaal op het grote serieprodukt. Een Golf is al voor 22.000 gulden te krijgen. Koop daarbij een assecoire-pakket en dan ziet hij er zo uit als de duurdere Golf GTI', aldus Jonkhans. Verder meent hij dat de verschillende merken onderling ook een grote gelijkenis vertonen doordat een auto voor een zo groot mogelijk publiek aantrekkelijk moet zijn. 'De windtunnelterreur noem ik het altijd.' De Max Roadster biedt volgens Jonkhans die exclusiviteit wel. 'Bij het maken van deze auto zijn we uitgegaan van het gegeven dat er een markt voor is. We bieden een sportwagen aan die kan worden omgebouwd tot pick up, stationcar en coupe. Iedereen die een beetje handig is, kan de kunststof carrosserieen zelf verwisselen. Deze mogelijkheid is nieuw in de autobranche.' In de Max wordt veel kunststof verwerkt. Het chassis bestaat voorlopig nog uit verzinkt staal (om corrosie tegen te gaan), maar zal in de toekomst net als de carrosserie van kunststof worden gemaakt. Jonkhans: 'Alles wat nog van staal is, zullen we vervangen door kunststof - de term polyester doet zo aan een roeibootje denken.' Op papier bestaat de auto al vier jaar. De Max is eigenlijk een marketing-concept. Het industriele ontwerpbureau Kick Design in Helmond gebruikte het project bij klanten als een voorbeeld van eigen kunnen. 'Daar kwamen zoveel reacties op dat het idee in werkelijkheid is omgezet', aldus Jonkhans.

Max Motors is begin 1988 opgericht. Het maatschappelijk vermogen van het bedrijf bedraagt niet meer dan een miljoen gulden. Voor de ontwikkeling van de Max hebben de financiers niet veel meer uitgetrokken: slechts een paar miljoen gulden. In de autobranche zijn dat kleine voor-investeringen. In 1991 verwacht het Brabantse bedrijf de eerste winst te maken.

De grote autoproducenten hebben tot nu toe weinig interesse voor het project getoond. 'Bedrijven die 300 tot 400 miljoen gulden in een nieuwe auto investeren, nemen ons natuurlijk niet serieus. Bovendien zijn er al projecten als deze mislukt en het is Nederlanders eigen alleen naar zaken te kijken die niet lukken. Ik heb vaak moeten horen dat we met een verloren zaak bezig zijn', zegt Jonkhans.

Max Motors heeft al zes dealers bereid gevonden de verkoop van de auto's ter hand te nemen. 'Dankzij het benutten van mijn oude relaties in de autowereld heb ik dat voor elkaar kunnen krijgen. We hebben die toezegging gekregen met niet meer dan een paar zwart-wit foto's in de hand', vertelt Jonkhans.

De geestelijke vader van de auto, directeur Erik Spronk van Kick Design, is de grootste aandeelhouder van Max Motors. De andere financiers zijn een groep particulieren, een onderneming uit de financiele wereld en een venture fonds. 'We hadden een het begin grote moeite het project financieel van de grond te krijgen', aldus Jonkhans die bij de groep particuliere aandeelhouders behoort.

Het Franse bedrijf FAM in Audincourt dat speciale auto's voor Peugeot maakt, verzorgt de assemblage van de Max. Het voortstuwingsmechanisme wordt geleverd door de Franse PSA-groep, de eigenaar van Peugeot en Citroen. Bezitters van een Max kunnen hierdoor bij elke dealer van deze twee Franse automerken voor onderhoud terecht.

Jonkhans onderstreept dat de Max een Nederlands produkt is. 'De hele auto is ontworpen en bedacht in Nederland. Max Motors blijft verantwoordelijk voor de ontwikkeling en voor de samenstelling van het pakket onderdelen. In feite kopen wij gewoon uren bij anderen die voor de assemblage zorgen. Wij zijn straks aansprakelijk voor het produkt.' Alle delen van het interieur en de carrosserie zijn verder van Nederlandse producenten, waaronder Akzo en DSM. Max Motors streeft ernaar om de produktie van de auto's in die landen op te zetten waar de wagens ook worden verkocht. Het bedrijf richt zich op de markten van Frankrijk en de Benelux. Een kwart van de produktie zal waarschijnlijk in Nederland worden afgezet.

Jonkhans: 'We willen daarom een produktie-eenheid in Nederland opzetten. Dat was ook het oorspronkelijke plan, maar de financiers gaven ons daarvoor niet de ruimte.'

De leertijd - de verliesgevende beginfase van de produktie van auto's - is in Frankrijk korter dan in Nederland doordat de Fransen een grotere ervaring hebben, geeft de directeur van Max Motors als uitleg.

De Max zal op de autotentoonstelling van Parijs in het najaar zijn internationale debuut maken. Jonkhans verwacht dat het enthousiasme over het ontwerp daar even groot zal zijn als in Nederland. 'We hebben de Max voor de Europese markt gebouwd. De samenwerking met het Franse FAM is ontstaan door hun spontane reactie op de Max. We hebben ze niet hoeven te overtuigen. Zelfs de naam van de auto, Max, is gekozen omdat die ook internationaal lekker in het gehoor ligt.' De garage van Max Motors in Helmond waar vier auto's worden gebouwd van de voorserie. De foto toont het chassis, nu nog verzinkt, maar in de toekomst van kunststof.