PSV-penningmeester Van Raaij: 'We hebben de donor-relatie met Philips verbroken'

Voetbal kent maar 'n enkele Rembrandt of Van Gogh. Penningmeester Harry van Raaij (53) schaalt PSV wat betreft de Europese top in op het niveau van clubs als Anderlecht, Bayern Munchen en Benfica. Het succes van AC Milan is binnen de huidige opzet, gestreefd wordt bij PSV naar een voetbalbegroting binnen enkele jaren van dertig miljoen, niet haalbaar. 'Voetbal is entertainment', zegt Van Raaij. 'Milan wordt gesteund door een bedrijf (Berlusconi) dat zijn geld verdient in de amusementsindustrie. In een voetbalgek land, de club speelt in een groot stadion. Dat is een ijzersterke combinatie. Als het veroveren van de Europa Cup PSV op de long run tien miljoen oplevert dan schat ik dat Milan daar een slordige vijftig miljoen aan overhoudt.' EINDHOVEN, 17 febr. - PSV vormt voor Nederlandse begrippen een uniek voetbalbedrijf. Hoe de uitslag van de topper Ajax-PSV morgenmiddag ook afloopt, het betreft niet meer dan een incident. Want financieel heeft de top van het vaderlandse voetbal de slag met het miljoenenbedrijf uit Eindhoven al volledig verloren.

Officieel is het contract, waar in het Nederlandse voetbal met jaloerse ogen naar wordt gekeken, tussen Philips en PSV nog niet verlengd. Gewerkt wordt nog aan de laatste details maar Van Raaij gaat er van uit dat beide partijen de overeenkomst weer stilzwijgend met drie jaar zullen continueren. Anderhalf jaar geleden kwam de directeur accounting van Philips op nogal opmerkelijke wijze in de publiciteit toen hij openlijk verklaarde het niet uit te sluiten dat het bedrijf en de voetbalclub in de toekomst ooit nog eens zullen scheiden. Aangezien beide partijen de laatste jaren een stuk zakelijker met elkaar omgaan dan in het verleden. 'Je moet die uitspraak zien in de context waarin hij is geplaatst', legt Van Raaij uit. 'Ik heb daarmee alleen maar willen accentueren dat die sponsor-overeenkomst twee kanten heeft. We hebben de donor-relatie met Philips verbroken. Het bedrijf blijft hoofdsponsor, maar PSV moet zorgen dat daar duidelijke prestaties tegenover staan. Op die manier ben je zakelijk bezig. Misschien is die uitspraak een beetje ruw overgekomen. Gezien de historische banden moet er verdomd veel gebeuren voordat we uit elkaar gaan. Dat zal ook nooit om een bedrag van 500.000 gulden gaan. Maar je kunt niets bij voorbaat uitsluiten. In mijn optiek zou het zelfs niet onmogelijk zijn dat PSV in de Europa Cup met Philips op de borst speelt en in de Nederlandse competitie met de naam van een andere sponsor. Ik weet wel daar zit een aantal haken en ogen aan, maar ondenkbaar is het niet.'

Geheimen

Het bedrag, zowel direct als indirect, dat Philips jaarlijks aan PSV fourneert is een van de best bewaarde geheimen van Eindhoven. De alom aanwezigheid van het bedrijf is zo evident dat dit waarschijnlijk niet eens exact valt te becijferen. Deze week viel in het weeklad Voetbal International het bedrag van vier miljoen gulden, dat Van Raaij zelf zou hebben verklapt. Van Raaij: 'Dat heb ik in die vorm nooit gezegd. Ik vind het ook niet nodig daar over te praten. Ik heb me tegenover Van Eijden van Ajax wel eens laten ontvallen dat wanneer het shirt van Ajax drieeneenhalf miljoen gulden waard is, het bedrag van het shirt van PSV iets hoger ligt.

Van Raaij realiseert zich daarbij dat PSV via zijn sponsor een erg gemakkelijke entree in het buitenland heeft. 'Dat heeft de transfer van Romario mogelijk gemaakt', zegt Van Raaij. 'Die zit met het Olympisch elftal in Zuid-Korea, is moeilijk te bereiken maar na een telefoontje met de financiele directeur van Philips in Brazilie kun je een gesprek met Romario voorbereiden. Zij kennen het hele financiele traject in Brazilie beter, zijn op de hoogte met de fiscale wetgeving en weten de beste manier om goedkoop aan cruzeiros te komen.' De ook sportief uiterst succesvolle transactie heeft nog eens het imago van PSV versterkt van the sky is the limit. Hoewel Van Raaij dat sterk relativeert. 'Wanneer je over een seizoen-begroting praat voor PSV in de toekomst van dertig miljoen gulden dan kan ik nu al vertellen dat het realiseren van die laatste tien miljoen gulden een zeer moeilijke zaak gaat worden. We zijn natuurlijk financieel gezien de laatste jaren tamelijk gelukkig geweest met ons aan- en verkoopbeleid. Daarmee hebben we een paar klappers gemaakt. We hebben Gullit gekocht in de overtuiging dat hij een veelvoud meer waard zou worden. We hebben tussentijds contracten opengebroken en bedragen aan Gullit en Koeman verdiend die ons een ruime financiele armslag hebben gegeven.

Gekte 'Zonder de verkoop van Gullit zouden aankopen als Lerby en Kieft niet mogelijk zijn geweest. Het contract voor Vanenburg was er nooit gekomen wanneer we Koeman niet aan Barcelona hadden kunnen verkopen. Iedereen sprak over 'de totale gekte' toen Milan ons zeventien miljoen gulden voor Gullit bood. Ik kan me dat wel voorstellen, maar je moet je daarbij wel realiseren dat Milan het bedrag voor Gullit er al uit had op het moment dat hij werd gekocht. Wanneer Milan kampioen wordt, de beker wint en ook nog eens de Europa Cup dan komt er een financieel mechanisme op gang dat elk voorstellingsvermogen te buiten gaat.' Niettemin heeft Van Raaij een scherp zakelijk oog voor de extravagante prijsopdrijving in de voetbalsport, die zich pas laat bewust geworden is van de gretigheid waarmee de haute finance zich het laatste decennium op de sportwereld heeft gestort. Verenigingen als Barcelona en Milan werken volgens de PSV-penningmeester met onverantwoorde begrotingen. Van Raaij: 'Dat is juist, maar anderzijds staat de sponsoring in de voetbalsport op zich nog in de kinderschoenen. Het gaat om de zakelijke kant.

PSV interesseert Guus Hiddink over vijf jaar niets meer. Misschien komt het hem tegen die tijd wel goed uit dat het dan slecht gaat. Als ik de rol zie die zo'n voorzitter van Barcelona binnen de club inneemt, dan denk ik bij mezelf: dat mist iedere zakelijkheid. Dat zie je op ander niveau ook met Agnelli bij Juventus. Fiat bemoeit zich heel wat minder met die club dan iedereen maar voetstoots aanneemt. 'We hebben twee vertegenwoordigers van Juventus hier in Eindhoven op bezoek gehad. Zij wilden wel eens zien hoe onze structuur in elkaar stak. Dan denk je bij zo'n grote club met professionals van doen te hebben. Maar na een tijdje denk je: nou, nou, die zouden van ons nog wel wat kunnen opsteken. Het geld komt je niet aanwaaien in de voetbalsport. Voetballers zouden zich eens wat meer moeten bedenken dat hun geld gegenereerd wordt door de toeschouwers die naar hun wedstrijden komen kijken. De solidariteit onder de spelers is ver te zoeken. Wat dat betreft zouden zij een voorbeeld moeten nemen aan wielrenners. Die zijn veel sponsor- en publiciteitsbewuster. Wat in het Nederlands elftal met allerlei individuele reclame-contracten gebeurt is een slechte zaak. Er is in het voetbal maar een enkele Rembrandt of Van Gogh, spelers die net dat beetje extra hebben. Die voetballers, zoals Gullit en Van Basten, ontvangen tegenwoordig bedragen die uniek zijn. Die verschillen gaan geweldig afsteken ten opzichte van de andere salarissen. Dat besef leeft nauwelijks bij de voetballers. Die denken dat zij allemaal zulke bedragen kunnen verdienen.'

Bastion

Ruim vijf jaar geleden was PSV weliswaar ook al een miljoenen-formatie, maar wel een zonder permanent succes, vaak het mikpunt van het grote leedvermaak in de voetbalsport. In 1985 werd toen de Stichting PSV-voetbal opgericht. Dat werd op papier de Betaald Voetbal Organisatie. De exploitatie, salarissen van de spelers, premies etc, werden daarbij gescheiden van het financiele manegement, waardoor PSV aanzienlijk meer mogelijkheden kreeg. Waar Ajax en Groningen werden geconfronteerd met problemen met de fiscus, Feyenoord terecht kwam in een chaos die zo langzamerhand nauwelijks nog valt te ontwarren, werkte men in Eindhoven aan een - vooral financieel - voetbalbastion dat voor de concurrentie nauwelijks nog valt te bestormen.

Van Raaij: 'Ik betwijfel dat toch. Je blijft nooit eeuwig aan de top. Ik heb in de oude situatie bij het beleid van een club als Ajax ook wel eens grote vraagtekens geplaatst. Maar door mijn contacten met de heer Van Os (penningmeester Ajax, MS) ben ik tot de conclusie gekomen dat er in Amsterdam weer de basis voor een beleid is gelegd dat in de toekomst zeker resultaat zal opleveren. Ajax moet alleen niet te lang wegblijven in Europa. Historisch gezien is de naam groot genoeg om de draad zo weer op te pakken. Maar ja, als je dan zo'n domper krijgt als met dat incident in de Europa Cup, dan ben je snel uitgepraat.'

Loge-idee

PSV heeft in het ultra-moderne stadion 926 business-seats en spreekt nadrukkelijk niet over sky-boxen, maar over twintig loges. In totaal levert dat de club jaarlijks negen miljoen gulden op. Van Raaij: 'We hebben dat gedeeltelijk afgekeken van Anderlecht, maar het loge-idee komt uit de Verenigde Staten. Het was meen ik in Chicago dat ik met iemand van het bedrijf een honkbalwedstrijd bijwoonde waar niet naar het honkbal werd gekeken, maar uitsluitend zaken werden gedaan. Een sky-box is afgesloten en zorgt voor isolement. Een loge is voor zakenlieden bij uitstek de manier voor business-to-business. Ik zit ook liever op de tribune om de voetbalsport te beleven, maar die luxe-plaatsen zijn een onmiskenbaar onderdeel bij het huidige voetbal geworden. Daar je ogen voor sluiten zou niet reeel zijn.'