Perrier weet vertrouwen van beurs terug te winnen

PARIJS, 17 febr. - De beurs heeft weer vertrouwen in Source Perrier, het Franse bedrijf dat deze week besloot 230 miljoen flessen mineraalwater over de hele wereld, de produktie van drie maanden, terug te halen. In verschillende landen, waaronder Nederland, Frankrijk en Amerika, waren sporen benzeen aangetroffen. De hoeveelheden waren miniem en vormden volgens de gezondheidsdiensten geen gevaar voor de volksgezondheid. Toch vond Perrier het nodig om met een drastische maatregel het vertrouwen van de consument terug te winnen. Perrier wil de wereldstandaard voor puur water zijn en iedere twijfel moest uitgebannen worden. De Parijse beurs gaf donderdag, na de bekendmaking van het terugtrekken van alle flesssen door Gustave Leven, president-directeur van Source Perrier, haar eerste vertrouwen. Het aandeel klom 6 procent en eindigde op 1502 franc. De terugkeer van Source Perrier zette zich gisteren voort, het aandeel eindigde op 1533 franc. Hoewel de koers van 1692 franc van vorige week vrijdag - de dag dat de benzeen-ellende in Amerika begon - nog niet in zicht is, jubelde het beursblad Cote Desfosses dat 'de markt de moed van Leven heeft beloond'.

De moed van eigenaar-president-directeur Gustave Leven heeft ongetwijfeld een rol gespeeld, belangrijker was echter dat de beurscommissie, de COB, die tegen onregelmatigheden waakt, over het onderzoek naar verdachte speculaties met het aandeel Perrier afrondde met de mededeling, donderdagavond: 'Er zijn geen onregelmatigheden geconstateerd rond het aandeel tijdens de handel van vrijdag 9 februari op de optiebeurs'. Perrier lijkt even uit de tegenslagen. Het Franse bedrijf wordt bovendien gesterkt door het bekende Franse nationalisme, dat vooral splinters in andermans ogen ziet. Zo meende de burgemeester van Vergeze, de plaats van vestiging van Perrier, die de toepasselijke naam Raymond Fontaine (bron) draagt, dat de 'hele affaire een smerige streek van de Amerikanen' is. Fontaine is behalve als burgemeester ook werkzaam in de Perrier-bron. 'Wanneer ik yoghurt eet weet ik toch ook niet wat er in zit', is zijn commentaar op alle drukte rond het beetje benzeen. Een filiaalhouder van een grootwinkelbedrijf in Parijs meent zelfs dat de actie van Perrier een geniale publiciteitstunt is. 'Als ze die lege schappen zien dan denken de mensen, goh, hoewel het van de minister niet hoeft, haalt Perrier toch die flessen terug.'

In het algemeen is de Franse pers vol bewondering voor de lef van de 75-jarige Gustave Leven. De Figaro, die nooit te benauwd is om, zeer gezagstrouw, een minister of een goedlopend bedrijf te steunen, bracht gisteren zelfs de kop 'Perrier: het imago gered door het grote breken'.

In het artikel werd geen enkel bewijs voor deze stelling aangetroffen, behalve dat de socialistische premier Michel Rocard het terughalen van de miljoenen groene peervormige flessen 'moedig' genoemd had.

De Franse pers staat paf, maar marktdeskundigen vragen zich af wat de schade op de lange termijn voor Perrier is, zeker op de veel milieubewustere buitenlandse markten. De helft van Perriers waterproduktie wordt geexporteerd. Perrier zelf is overigens onmiddelijk in het offensief gegaan. In de Britse kranten stond een paginagrote advertentie, waarin Perrier eerlijk meldt dat in een aantal flessen lichte sporen benzeen zijn aangetroffen en dat daarom het bedrijf wereldwijd alle flessen heeft teruggeroepen. Een telefoonnummer werd bijgeleverd voor nadere inlichtingen.

Op het hoofdkwartier in Parijs is een speciale crisisgroep opgericht. Richard Girardot, de directeur marketing, zegt dat de kern van de nieuwe reclamecampagne 'puurheid' zal zijn. Voor het eerst zal het bronwaterbedrijf, dat overigens de andere helft van zijn inkomsten uit kaas en melkprodukten haalt, zijn reclamecampagne uitbesteden.

De slogan 'Perrier, c'est fou' (Perrier, te gek) zal verlaten worden. Ook wordt overwogen een nieuw etiket te ontwerpen, om de consument te laten merken dat de 'Perrier nouveau' gearriveerd is. De groene peervormige fles verdwijnt echter niet. 'Dat nooit', zei al directeur Fred Zimmer, temidden van de paniek van afgelopen woensdag.

Onder de bekende reclamebureau's van Parijs zou al een hevige concurrentiestrijd zijn losgebarsten om de opdracht van Perrier binnen te halen. Maurice Levy van het bureau Publicis zegt: 'Het moet geen traditionele campagne worden, de publieke opinie moet ten gunste van Perrier gemobiliseerd worden. Daar liggen de kansen'.

Wat dat betreft hebben premier Michel Rocard en de Franse pers dus al hun best gedaan. Geheel gratis.

    • Peter van Dijk