Bouw wordt topman KLM

AMSTELVEEN, 14 febr. - Drs. P. Bouw (48) wordt op 1 januari 1991president-directeur van KLM. Hij volgt in die functie mr. J. F. A. de Soet (64) op, die dit jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De Soet was zelf in 1987 drs. S. Orlandini opgevolgd als president-directeur.

Toen bekend werd dat De Soet zou vertrekken, onstond druk van buitenaf, onder meer via de commissarissen die de Nederlandse Staat als aandeelhouder vertegenwoordigen, om ook buiten eigen kring naar een opvolger te zoeken. Toch bleef directielid Bouw de voornaamste kandidaat. De Soet beschouwt al vanaf zijn benoeming tot president-directeur als zijn kroonprins, zeggen ingewijden. Bouws kennis van het bedrijf en zijn goede verstandhouding met zijn medewerkers gaven bij de raad van commissarissen de doorslag. Bouw werkt al ruim twintig jaar bij de KLM. Bouws vader richtte in Nijkerk een transportbedrijf op dat zich bewust concentreerde op de Nederlandse markt. In Amsterdam studeerde Bouw vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit, was actief in het studentenleven en vond in 1967 zijn eerste baan meteen bij de KLM. Vracht werd zijn specialiteit.

Van 1976 tot 1982 was hij hoofd afdeling Vrachtmarketing. Bouw was de man achter de aankoop van de serie Boeing 747 combi-vliegtuigen, die naast passagiers grote hoeveelheden vracht kunnen vervoeren. De ruimten van het vliegtuig kunnen enigszins worden aangepast aan het aanbod. Die formule bleek een groot succes en de KLM was de eerste maatschappij in Europa die met combi's vloog.

In 1985 werd Bouw directeur voor Noord Amerika. Zijn interesse voor de mensen met wie hij werkte in alle takken van het bedrijf viel de Amerikanen op omdat dergelijke contacten niet erg ontwikkeld zijn in het land. Na twee jaar werd Bouw teruggeroepen om vanaf 1 september 1987 deel uit te gaan maken van de directie.

Bouw is op het moment president-commissaris bij Golden Tulip International en bestuurslid bij Northwest Airlines en Sabena World Airlines, luchtvaartorganisaties waarin de KLM een belang heeft. Bouw is gehuwd en heeft drie zonen.

Bouw zal 1 januari volgend jaar als gewoon directielid worden opgevolgd door drs. L. M. van Wijk (43) die sinds 1 juni vorig jaar projectleider concernstrategie is. Econometrist Van Wijk kwam in 1971 bij de KLM. In 1979 werd hij hoofd van de vrachtafdeling en vijf jaar later werd hij hoofd marketing.

De KLM staat voor een periode van grote investeringen die voor de komende vijf jaar op ruim twaalf miljard gulden worden geschat. Ook wordt gezocht naar nieuwe samenwerkingsverbanden, vooral in het Verre Oosten. De liberalisering van de luchtvaart in 1992 zal ook een belangrijke uitdaging vormen voor de nieuwe president-directeur.

De luchtvaartonderneming heeft te maken met stijgende kosten en druk op het rendement. Zo werd vorige week gemeld dat de winst vorig in de drie maanden oktober tot en met december (het derde kwartaal in het boekjaar van KLM) daalde tot 58,6 miljoen gulden. Dezelfde periode in 1988 was dat nog 60,8 miljoen gulden. Het recente winstcijfer was daarbij geflatteerd omdat erin een verkoopwinst is verwerkt van ruim 110 miljoen gulden, het resultaat van de verkoop van twee Boeing 747-200 vliegtuigen. Eerder in het boekjaar werd het resultaat ook al geflatteerd, toen door de verkoop van expresse-vervoerder XP. Belangrijke oorzaak van de matige resultaten is een stijging van de brandstofkosten met 35 procent in de laatste drie maanden van 1989, een kostenstijging van 47,9 miljoen gulden. In dat kwartaal zorgde de stijging van de dollar voor nog eens 21,7 miljoen gulden aan extra kosten. Desondanks denkt KLM op 31 maart het boekjaar met ongeveer dezelfde netto winst af te sluiten als het vorige boekjaar toen de winst na belastingen 374 miljoen gulden bedroeg.