Galeries uit twintig landen op kunstbeurs Arco '90 in Madrid

MADRID, 10 febr. - Meer kwaliteit en minder publiek. Dat is het streven van de internationale kunstbeurs Arco '90, die donderdag in Madrid begon en tot en met dinsdag is te bezoeken.

De kwaliteit van deze negende beurs moet komen van 217 galeries uit twintig landen die door de organisatie uit een aanzienlijk grotere hoeveelheid aanmeldingen zijn geselecteerd. Het getal van honderdveertigduizend bezoekers die vorig jaar kwamen kijken zonder serieus te overwegen ter plekke een Beckmann, een Botero of een Beuys aan te schaffen hoopt men terug te dringen door een reeks publieksonvriendelijke maatregelen, waaronder een toegangsprijs van vijftien gulden per persoon en een intreeverbod voor kinderen in groepsverband. Arco - voluit: Feria Internacional de Arte Contemporanea - dient immers vooral een ontmoetingsplaats te zijn voor galeriehouders, verzamelaars, museumdirecteuren en het losse volk van journalisten en bewonderaars om hen heen. Deze kunstmarkt past bovendien in het streven van de Spaanse overheid om Madrid in de komende jaren een stevige positie te geven als Europees centrum voor beeldende kunst. Dat de beurs daar inderdaad een belangrijke bijdrage toe kan leveren bewijst de sterk toegenomen belangstelling van galeries uit Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. Vooral de aanwezigheid van twintig Amerikaanse standhouders, onder wie groten als Leo Castelli, doet de organisatoren deugd. De Spaanse deelname aan Arco is daarentegen iets teruggedrongen. De zeventig resterende galeries uit het gastland laten samen zien over welk een breed front er gehandeld wordt in het werk van dode meesters als Picasso en Dali en in dat van nog levende Spanjaarden als Saura en Tapies. Iedere Spaanse kunsthandelaar van enige naam heeft wel een werk van een van deze schilders in de aanbieding.

Bij het overweldigende aanbod van tienduizenden kunstwerken is het nauwelijks mogelijk een overzicht van al het getoonde te krijgen, laat staan tendensen aan te wijzen. Veel galeries laten beroemde namen uit hun stal zien, waarschijnlijk om hun goede reputatie te onderstrepen. Er is dan ook nauwelijks een belangrijke kunstenaar van de twintigste eeuw te bedenken die niet minstens met een ets of een schets is vertegenwoordigd. Bij het bekijken van werk uit minder vermaarde handen valt op dat er nog steeds veel conceptuele kunst gemaakt en verkocht wordt. Verscheidene handelaren vertellen verder dat 'ruimtelijk werk' (beelden, assemblages) op dit moment veel sneller van de hand gaat dan schilderijen of tekeningen zonder meer.

Voor Pandora van Dijk van de Rotterdamse galerie Bebert, voor het eerst deelnemer aan deze beurs, is Madrid een aangename verrassing. Op de eerste dag verkocht zij al het grootste deel van het meegebrachte werk aan verzamelaars uit Spanje, Zwitserland en de Verenigde Staten. Volgens de galeriehoudster onderscheidt Arco zich van soortgelijke beurzen in Frankfurt, Gent en Amsterdam door een grotere internationale belangstelling en een betere sfeer.

Bart van de Ven van de Amsterdamse galerie The Living Room vindt dat ook een vergelijking met de gerenommeerde kunstbeurs van Bazel in het voordeel van Madrid uitvalt. 'In Zwitserland gaat het bijna alleen om gevestigde namen, er wordt verkocht maar vooral opnieuw verkocht. Hier zijn bekende kunstenaars te zien, maar je kunt ook nog ontdekkingen doen. Er heerst een enthousiast klimaat.'

Volgens Van de Ven spelen de nog altijd verhoudingsgewijs lage prijzen van Europese kunst een rol bij de grote belangstelling uit Amerika. De enigszins excentrische ligging van Madrid is naar zijn idee geen nadeel voor de beurs. 'Integendeel. In tegenstelling tot de rest van Europa is het hier al voorjaar en of een reis iets langer of korter duurt maakt in de kunstwereld al lang niets meer uit.'

The Living Room is voor de tweede keer op de Spaanse beurs aanwezig, met werk van onder anderen de Nederlandse kunstenaars Hugo Kaagman en Aldert Mantje. Op de eerste dag verkocht Van de Ven een sculptuur van Peer Veneman aan de 'Arco-collectie', een verzameling internationale kunst die in opdracht van het beursbestuur wordt samengesteld door ex-museumdirecteur Edy de Wilde. De collectie moet over enige jaren een eigen museumpje krijgen in Madrid.

Andere Nederlandse deelnemers aan Arco '90 zijn de Amsterdamse galeries Torch en Barbara Farber alsmede Wanda Reiff uit Maastricht. De kunstmarkt, die geopend is van twaalf uur 's middags tot negen uur 's avonds, wordt begeleid door een videomanifestatie en een reeks lezingen over 'kunst en ruimte', kunstkritiek en museummanagement.