Gouden tijden voor enige horlogefabriek

ROTTERDAM, 9 febr. - Nederlands enige horlogeproducent Verco International in het Brabantse Helvoirt heeft een nieuwe slag geslagen door twee Spaanse orders ter waarde van zeven miljoen gulden binnen te slepen, nadat eerder al opdrachten voor bedrijfshorloges van ondernemingen als Good Year, Mercedes Benz, Del Monte en Warner Home Video werden binnengehaald.

De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia en de Spaanse vestiging van Coca-Cola hebben elk 60.000 horloges bij het Brabantse bedrijf in Helvoirt besteld. De bedrijven zullen de horloges gebruiken voor promotionele activiteiten. Iberia heeft een optie genomen op nog eens 60.000 uurwerken. Directeur van Verco International Jan Vermeer noemt de Spaanse order 'bijzonder groot'.

Volgens hem is het de eerste keer dat Spaanse bedrijven een order van een dergelijke omvang bij de Nederlandse promotie-sector plaatsen. 'Twee jaar geleden hebben we van beide bedrijven al een kleine order gekregen. Dat is kennelijk naar tevredenheid afgehandeld', aldus Vermeer. De Verco-directeur verwacht dat de orders meer Spaanse klanten zullen trekken. 'Het promotie-wereldje is maar klein.' Verco International produceert alleen horloges voor promotionele activiteiten van bedrijven. De jaaromzet van het bedrijf was in 1989 tien miljoen gulden. Van de produktie wordt 75 procent geexporteerd naar in totaal 25 landen. Verco kreeg onlangs nog de 'TROS Aktua export trofee' voor de export van Nederlandse horloges naar Zwitserland.

Vermeer schrijft het exportsucces toe aan de mogelijkheid van Verco snel te reageren. 'Als we vandaag een order voor 23 horloges met een bepaalde tekst krijgen die overmorgen moeten worden geleverd, dan doen we dat. Concurrentie hebben we niet. De Japanners accepteren alleen grote orders en hebben te lange levertijden. De Zwitsers vinden het minderwaardig Coca-Cola op hun horloges te zetten. Wij zijn al blij met een bestelling van 15 stuks.' De Spaanse orders dwingen Verco om uit te breiden. Vermeer: 'Ik ben al naar de gmeente gegaan om een extra stuk grond te kopen. We moeten wel groeien. Alles raakt nu in een enorme stroomversnelling. Begin november dit jaar moeten de laatste horloges al naar Spanje worden verzonden.'

Verco is zeven jaar geleden door Vermeer opgezet. 'Ik ben met nul komma nul begonnen.'

Nu werken er ruim twintig mensen in het bedrijf dat is gevestigd in een kasteel in Helvoirt. In het buitenland is Verco door een speciale aanpak ook geen onbekende meer. Naar directies van grote ondernemingen heeft Vermeer een horloge gestuurd met het logo en de naam van de geadresseerde op de wijzerplaat.

Sinds 1985 zijn er 900 van zulke pakketjes in Europa en de Verenigde Staten verspreid. Het bedrijf sleepte hierdoor 3,5 miljoen gulden aan orders binnen. Vermeer noemt een voorbeeld: 'Nadat we in 1984 een horloge hadden gestuurd naar het bedrijf Levi in San Fransisco, werd ik prompt door de president-directeur Peter Haas opgebeld en uitgenodigd. Ik kwam weer terug met een order van een half miljoen gulden, destijds evenveel als de jaaromzet.' Over de produktie van de horloges die zelfs tot in Belize en Venezuela hun weg vinden, wil Vermeer niets kwijt. 'Dat produktieproces heb ik een keer op televisie laten zien. Het is niet nodig iedereen dat te laten bekijken. Dat is een van de redenen waarom we nog steeds de enige producent van promotie-uurwerken in Nederland zijn.'