KLM kiest nieuw vliegtuig voor snellere verbindingen

AMSTELVEEN, 3 febr. - De KLM heeft bij de keuze voor een middelgroot vliegtuig ook gekeken naar de tweemotorige Boeing 767 en vooral naar de viermotorige Airbus 340, maar het is uiteindelijk de driemotorige MD-11 van de Amerikaanse producent McDonell Douglas geworden. Volgens een zegsman van de KLM is de MD-11 'het best passende vliegtuig'.

De gisteren aangekondigde bestelling van 10 MD-11 toestellen, plus de optie op nog eens vijf van deze vliegtuigen, past in streven van de KLM om op intercontinentale routes, waarvoor de Boeing 747 te groot is, kleinere vliegtuigen in zetten. Daardoor wordt het mogelijk om op relatief verre bestemmingen non-stop verbindingen te realiseren. De KLM breidt de vloot uit - de maatschappij ook twee aanvullende Boeing 747-400 toestellen - met het oog op de verwachte groei van de internationale luchtvaart. Deze groei, uitgedrukt in ton-kilometers, wordt algemeen op 7 procent per jaar geschat. De MD-11 lijkt sterk op de DC-10: beide vliegtuigen hebben drie motoren en een brede romp. Hoewel de DC-10 als basis heeft gediend voor de ontwikkeling van de M-11 gaat het om een geheel nieuw toestel. De KLM vervangt overigens haarzes DC-10 vliegtuigen de komende twee jaar door Boeings 747. Een delegatie van de KLM en Rijksluchtvaartdienst vertrekt eind maart naar de Verenigde Staten om te onderhandelen over uitbreiding van de landingsrechten voor de KLM. De KLM zou willen vliegen op Washington, San Fransisco en Boston.

Volgens de woordvoerder dienen zich echter aanvullende mogelijkheden aan naast het bilaterale overleg over deze drie grote bestemmingen.

Er is een nieuwe regeling tot stand gekomen onder druk van een lobby van kleine steden die zich economisch willen ontplooien en daarom een directe vliegverbinding met een bestemming in Europa willen. De luchtvaartautoriteiten in Washington staan toe dat maatschappijen op Amerikaanse steden mogen gaan vliegen die nog geen luchtverbinding met Europa hebben. Voorwaarde is dat de luchtvaartmaatschappij binnen negentig dagen na toewijzing van zo'n bestemming daadwerkelijk de verbinding onderhoudt.