Maij met een croissantje en een krantje in de 'Andante

EINDHOVEN, 1 febr. - Het is 8.50 uur in de Intercity tussen Eindhoven en Den Haag als het zo ver is: minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat krijgt haar warme croissantje waarover ze zich vorige week nog verlustigde toen ze haar visie gaf op de manier waarop het treinreizen een waar genot zou kunnen worden. 'Met een krantje en een croissantje', zoals ze toen zei. Het speelt zich af in wat de NS een van de vier gourmettreinen noemt, in dit geval de 'Andante', met hoog tegen de wand piedestalletjes als hoorde er een heiligenbeeld op thuis. Zittend naast president-directeur Ploeger van de NS neemt de minister haar eerste hap.

Was ze minder gereserveerd, men zou de daad zelfs wellustig kunnen noemen. Aanleiding voor het feestelijk ceremonieel was de introductie vandaag van de treintaxi. Voor vijf gulden extra op een spoorkaartje kan men zich voorlopig in 30 en straks in 50 tot 60 Nederlandse steden, waaronder dan ook de vier grote steden, tussen 7 uur 's morgens en na aankomst van de laatste trein des avonds verzekeren van een taxirit.

Voor wie er veel gebruik van gaat maken, zijn er bonboekjes met 20 van die kaartjes. Het gaat om een experiment van drie jaar, waarin de rijksoverheid, NS en de taxibedrijven tesamen meer dan 30 miljoen investeerden. Het is een van de pogingen van de NS om het zogenoemde voor- en natransport beter te regelen en zo vooral de automoblist ertoe te bewegen vaker de trein te nemen. Wankelend en wiegelend achter de microfoon heeft Ploeger nog een nieuwtje: er zijn gesprekken aan de gang over leasefietsen aan de stations. Als de jus d'orange, het glaasje melk, het hardgekookt eitje en behalve het croissantje ook het warme harde broodje zijn genuttigd, bekent de minister geen frequente treinreiziger te zijn. 'Ik heb altijd zoveel bagage bij me als ik naar mijn gezin in Eindhoven en de dag erop weer terug naar Den Haag reis: vier tassen met paperassen en een koffer vol kleren en die sleep je in je eentje niet allemaal de trein in.'

Mocht de NS ertoe besluiten het instituut van kruier weer in ere te herstellen dan zal de minister, zegt ze, vaker met de trein gaan. Op de tussenliggende stations vergaapt het gewone treinvolk zich door de raampjes aan de Andante. Men ziet met enige verbazing dat de NS behalve storingen, vertragingen en gemankeerde aansluitingen ook nog luxe heeft te bieden.

    • Max Paumen