Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Media

Wordt de VPRO een B-omroep? 'De vaste avond moet blijven'

Door Jan Lenferink

Geen zinnig mens kan zonder de VPRO — dat is de conclusie (in reclamevaktermen: de pay-off] van de pagina-grote advertentie waarmee de VPRO afgelopen maandag haar dagbladcampagne ter bevordering van de ledengroei startte. De zeer vette kop luidt: 'Dat was gisteravond aangrijpend'. Om geen misverstanden te laten ontstaan (ook de TROS zond een schitterende film uit) om welk programma het hier gaat, werd naast de kop een foto geplaatst van twee Engelse jongelui, Sean & Raffy, hoofdrolspelers uit een aflevering van de vierdelige serie Donkere Wolken Boven Het Paradijs, zondagavond op het scherm, óók VPRO. De komende twee, drie maanden zal er elke maandagochtend, onder verwijzing naar de avond ervoor in voorlopig alleen de Volkskrant een dergelijke couponadvertentie ('Ik word nu lid') verschijnen. De man achter deze campagne is Boudewijn Paans (35), sinds 1975 hoofdredacteur van de VPRO-gids, maar voor enige maanden 'vrijgemaakt' om zich geheel aan deze campagne, met vertakkingen naar radio, televisie en weekbladen, te kunnen wijden — op weg naar de B-omroep? Paans: „De bedoeling van deze campagne is heel eenvoudig: we willen in de eerste plaats leden werven. We willen tegen al die mensen die luisteren en kijken

naar de VPRO, en die dat leuk vinden, zeggen: u moet nu lid worden. Die mensen vormen een heel overzichtelijke doelgroep van zo'n 6 a 7 honderdduizend man". „De werving geschiedt aan de hand van één van de programma's van de vorige avond. Daarom adverteren we voorlopig ook alleen maar in de Volkskrant. Wij denken dat de confrontatie met het beeld — tussen de VPRO-uitzending en het moment dat de krant in de bus valt, ligt maar acht, negen uur —' goed aansluit bij het programma. Natuurlijk speelt ook mee dat onder Volkskrantlezers een relatief groot aantal mogelijke leden zit. We hebben natuurlijk ervaring met een dergelijk soort campagne, met dergelijke couponadvertenties. En het is gebleken dat de Volkskrant erg aardig scoort. De campagne loopt tot mei. Dan moet de ledenraadsvergadering zich erover buigen en dan zien we wel of we doorgaan." De VPRO is nu C-omroep, met

190.000 leden ruim over de verplichte drempel van 150.000. Om B-omroep te kunnen worden heb

je in totaal zeker 360.000 leden nodig. Paans: „Je hebt mij niet horen zeggen dat de VPRO B-omroep wil worden." Vanwaar dan die campagne — jullie zijn toch uit 'de rode cijfers'? Paans: "Deze campagne is een onderhouds-campagne. Elk jaar hebben we zo'n campagne, alleen organiseren we die nou wat vroeger in het jaar dan gebruikelijk. Zo'n campagne is nodig om het ledenbestand een beetje op peil te houden. Die van vorig jaar heeft veel leden opgeleverd: 22.000. "We willen met het oog op de toekomst wat ruimer in ons vel komen te zitten en wat we daar in tweede instantie mee gaan doen, dat is de vraag. Er is nog geen besluit genomen. We zitten nu nog heel comfortabel maar wat als de zendtijd wordt uitgebreid? In oktober komt een algehele uitbreiding van de zendtijd. Veronica

wordt wellicht B-omroep en de VPRO wordt dan relatief gezien, naast de EO een kleine omroep. Misschien wel de kleinste. En dan lopen we de kans dat de grote omroepen zeggen: jullie hebben die vaste zondagavond, dat gaat niet langer. En dan kan ons overkomen, wat er nu met de IKON gebeurt: een uurtje hier in de middag, een uurtje ergens in de avond. En dat lokt ons niet zo. We willen in ieder geval die vaste avond houden." Dan zal je toch B-omroep moeten worden. Paans: "Dat zal de ledenraadsvergadering in mei moeten beslissen. Ik denk dat de VPRO zonder gezichtsverlies en zonder een totaal ander programmabeleid te moeten voeren zo'n zendtijduitbreiding aankan. Ik ben niet bang voor de toekomst." De voorlaatste zin van de advertentie luidt: Want bij de AVRO zit je goed maar...'Ga je je in het vervolg van de campagne ook tegen andere omroepen afzetten? Paans: "Zoals je weet is de KRO de moeite waard en zitten je beste vrienden bij de VARA. Bij de TROS zijn het de programma's die 't doen, en de NCRV laat na elke programma weten dat dat ook NCRV was, dus voorlopig kan ik vooruit. Voor de EO en Veronica zal ik zelf een slagzin moeten bedenken."

Boudewijn Paans (foto NRC Handelsblad/ Maurice Boyer)