Dit is een artikel uit het NRC-archief Dit artikel is met behulp van geautomatiseerde technieken gedigitaliseerd en voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd volledig correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Auto- en motorsport

Motorcrosser Seppenwoolde heeft niet veel tegenstand

Door WESSEL OUDEWORTEL LICHTENVOORDE, 20 juli — Een bijnummer van de Grand Prix 500 CC, door loting en start op de tweede rij en dan ook nog niet al te best vertrekken, het zat Henk Seppenwoolde, dit jaar voor de tweede keer bij de senioren Nederlands kampioen 125 CC motorcross, op De Schans in Lichtenvoorde, allemaal niet zo erg lekker. "Seppie" uit het Overijsselse Rijssen, waar het hebben van een televisieantenne op het dak al een doodzonde is, en sport op zondag derhalve nog iets veel ergers moet zijn, vindt namelijk — al is hij geen motorfanaat — dat hij het toch wel aan zijn stand verplicht is te winnen. De oppermacht waarmee hij voor de tweede maal zijn Nederlandse titel behaalde was namelijk zo groot, dat het voor de 21-jarige fullprofcrosser en voor het publiek niet zo leuk meer is als hij in de 125 CC klasse start. Een groot talent, deze Henk Seppenwoolde? Zijn antwoord op die vraag blijft wat in het vage: „Het is bij mij niet zo gegaan van: ik kwam, ik zag en overwon. In mijn carrière heeft tot nu toe wel een bewuste planning gezeten. Je kunt zeggen dat ik heel rustig de zaak heb opgebouwd". Om als een echt talent te worden beschouwd moet je — volgens de gedachtengang van Henk Seppenwoolde — zo op een motor gaan zitten en meteen alles winnen. Dat laatste doet hij tegenwoordig dan wel, met veel overmacht zelfs omdat zijn grootste concurrenten Zijlstra en Groeneveld op de 250 CC zijn overgestapt. „Als je nog nauwelijks tegenstand ondervindt, raak je zelf ook een beetje op de sport uitgekeken", luidt de bekentenis van de Rijssenaar, die daarbij dan wel op het crossen op een 125 CC'er doelt. Toch doet hij dat per seizoen in tien Grand Prix en zes wedstrijden voor het Nederlands kampioenschap. „En verder wat er zo allemaal te crossen valt". De interesse van Henk Seppenwoolde, nu ruim vijf jaar met zijn sport bezig, is nooit naar wegraces of autosport uitgegaan. „Daar heb ik absoluut nooit interesse voor gehad. Toch kan ik best de snelheid van een auto waarderen, ook als ik zelf rijd". Door de importeur van Honda voorzien van een semi-fabrieksmotor,

is het door de week nogal eens wat sleutelen geblazen. „Nu ben ik eigenlijk van mijn beroep autoplaatwerker, zet er ook vanwege de handel nog wel eens één in elkaar, maar daar blijft het bij. Van die motors houd ik, maar ik zal me nooit hechten aan een bepaalde auto." Er komt in het crossen aardig wat lichamelijk uithoudingsvermogen om de hoek kijken. Bij wegraces mag het dan stukken harder gaan, een gemiddelde van 50 km in bijvoorbeeld een 500 CC cross is

al aardig wat, op het stuk van conditie slaat de crosser zijn wegracende collega veelal met stukken. Bij zijn conditietraining zoekt „Seppie" dan ook nimmer de weg van de minste weerstand. Tweemaal per week, één keer in zijn woonplaats, één keer in de Lochemse bossen, is hij zeer degelijk met kracht- en intervaltraining bezig. „En vergeet dan niet de tijd die nog gaat zitten in het uittesten van een motor". Nog niet eens zo zeer het feit

dat hij de welhaast ongenaakbare Nederlandse kampioen in de 125 cc klasse is, alswel de mogelijkheid dat de motorsport net zo goed hobby als beroep voor hem is, maakt dat Henk Seppenwoolde een heel aangenaam leven leidt. „Ik vind het allemaal gewoon leuk om te doen. Ik ben trouwens vrij in mijn doen en laten." Daartoe is de Rijssenaar sinds 1977 in de gelegenheid gesteld door het sponsorschap van Motor Oost uit Rijssen en het werk dat monteur Gerrit Leunk voor hem verricht. „Je

kunt nog zoveel talant bezitten, zonder teamwork kun je een kampioenschap gewoon wel vergeten." Henk Seppenwoolde draait ook mee in het Grand Prix carrousel — voor het tweede seizoen trouwens — en hij verwacht dat hij zijn prestatie van vorig seizoen, een 36ste plaats in de eindklassering 125 cc, nu aanmerkelijk zal verbeteren. Zijn huidige positie in het WK-klassement van commentaar voorziend: „Het moet al heel erg sterk lopen als ik ditmaal niet bij de eerste vijftien

eindig. En met enig geluk zou ik mij best eens onder de eerste tien kunnen klasseren." Dat woord geluk valt pas voor de eerste keer. Maar het lis Henks heilige overtuiging dat je in een sport als motorcross nog al eens afhankelijk bent van dat geluk. Ga maar na: In het grote veld dat bij de Lichtenvoordse Grand Prix als programmavulling telde, was het loten van een startpositie •In de eerste manche op de tweede rij al voldoende voor Henk dat er nauwelijks nog een doorkomen aan was. "Bij een mechanische sport kan er mechanisch ook nog iets stuk gaan. Dat kan een hele wedstrijd voor je bederven. Dan moet je gewoon wat geluk hebben." Hoewel het leven voor Henk Seppenwoolde best nog erg leuk is, maar de sjeu een beetje van het crossen bij de kwartliters eraf is, kan het haast niet anders of hij moet andere plannen hebben. Een toekomst in de 500 cc? Omdat hij weieens precies wil weten wat hij temidden van de grote jongens waard is. Dat is de ene kant van de medaille. Maar daartegenover staat dat hij in de 500-cc klasse niet helemaal In het niets wil terugstappen. "Geen prestaties die sterk contrasteren met wat ik nu gewend ben. Als je posities gaat veroveren zoals Rond en Wolsink dat gedaan hebben, krijg je bovendien meer publiciteit. En dat zou ik best willen hebben, omdat er over de lichte klasse toch wel een beetje schamper wordt gedaan." De doorstroming zou voor de Nederlandse crosserij trouwens best de moeite waard kunnen zijn, daar de man die als beste motorcrosser van ons land geldt, Gerrit Wolsink binnen niet al te lange tijd (misschien zelfs het volgend seizoen al) gaat afzwaaien. De Larense tandarts die nu in olie doet, is inmiddels 34 jaar en dan gaan de jaartjes wel tellen. Normaals: Jong bloed en dan ook nog aardig wat talent in huis hebben, dat kan gerust bij Henk Seppenwoolde worden geconstateerd. De motorsport zou er in ons land best mee zijn gediend als de vervanger van Wolsink echt zou zijn gevonden in de figuur van "Seppie", die nu al vol ongeduld staat te trappelen om de strijd op hoog niveau aan te binden. Van bijnummer naar hoofdrol, Henk Seppenwoolde heeft er best wel zin in. En naar het er naar uitziet ook de klasse voor.

2 e S >2 c 3 Jë JT o o w