Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Autoterminal in Europoort

Door een onzer redacteuren ROTTERDAM, 26 mei — Bij de officiële Ingebruikstelling van de nieuwe Rotterdamse auto-terminal door burgemeester A. van der Louw heeft directeur J. A. R. van Essen van het stuwadoorsbedrijf Quick Dispatch gasteren geklaagd over de lange procedurele weg bij de totstandkoming van deze vestiging aan de Brittannië haven in Europoort.

„Van de drie en een half jaar voorbereiding is er twee en een half jaar gepraat en een jaar gebouwd," zei hij. Op zijn beurt hief de burgemeester een klaagzang aan over de zg. cadeautjes van de regering — meer speciaal de uitdieping van de oliegeul tot 72 voet. In tegenstelling tot de voorstelling van zaken kost dat Rotterdam ƒ 150 miljoen. Overigens zit ook daar zo langzamerhand drie jaar voorbereiding in.

Quick Dispatch, dochter . van de Koninklijke Nedlloyd, behandelde tot januari autoschepen op haar terrein aan de Prinses Beatrixhaven. Jaarlijks komen er in Rotterdam nu circa 180.000 Japanse wagens aan. De Nedlloyd slaat via de CTA in Amsterdam, vroeger eigendom van de overgenomen KNSM, nog eens 240.000 Japanse voertuigen over. De meeste worden doorgevoerd.

Het nieuwe autoterrein van het stuwadoors bedrijf Quick Dispatch in Europoort, waarop wagens de letters QD vormen. Links bovenin het dorp Rozenburg. Links beneden het terrein waarop de stuwadoor Seaport Terminals (Furness) zich denkt te vestigen. (Luchtfoto Aerocamera • Bart Hofmeester)