Dit is een artikel uit het NRC-archief Dit artikel is met behulp van geautomatiseerde technieken gedigitaliseerd en voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd volledig correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

geeft Ascona en meer veiligheid

iVZ. 27 au ë- — °P el op de Frankfurtse autotentoonstelling die volgende gehouden wordt, met een nieuwe Ascona- en Manta-serie voor de dag komen. M e Ascona en Manta zijn al weer rond vijf jaar in produktie, compacte midpers die inmiddels een grote schare aanhangers hebben gevonden, want de « werd 700M0 keer verk °cht en de Manta ging naar een half miljoen kopers.

nooit zo erg scheupieuwe modellen, veel, sa t men met het bij,. a n bestaande modelschept natuurlijk wel p.gen als er weer eens ;v e komt, die moet dan beter zijn dan de «I -instructeurs zijn niet > i _*• r\ a nioiniro ; hoten; de nieuwe wain alle opzichten veel jbeler dan de oude en «n heeft de door de *jjrt verworven technoloconstructeurs beter in 6 ; e id om nauwkeurig te , n hoe sterk de carB oet zijn om de in„ tegen de gevolgen van - ; jding te beschermen. 5 z ijn wij in staat om („ ervaring te kunnen dat de berekende provervormbaarheid van "^serie best klopt. Reeds kilometers gereden te was een Duitse automovriendelijk om met ■i Escort met ongeveer r uur ' te & en de achterde door ons bereden i S te rijden. De Ford hier en daar wat uitde kofferbak " e ;e »n, ae KoiieroaK van was een kleine halir korter geworden en laggever mocht tot zijn i constateren dat de hogleuningëti met hoofdhun werk voortreffelijk gedaan. De stoelleuniniren wat doorgezet, de le nek was minimaal en itopstaande benzinetank in druppel brandbaar lantoftglopen, u-arm uwe Opeis zijn aerodybeslist beter dan de oubij hoge snelheid is er o een windgeruis en t laat zich slechts zeer ra horen. betere aërodynamische uiteraard ook gevolhet brandstofverbruik icceleratie, er zijn imminder

mers minder weerstanden ft overwinnen. Bij de Manta heeft men het front tegelijkertijd als spoiler uitgevoerd; de vormgeving van de buitenspiegel is zodanig dat deze niet door straatvuil onbruikbaar wordt. Het uitzicht is flink verbeterd omdat men kans gezien heeft om de nieuwe wagens een glasoppervlak te geven dat rond 20 pet. groter is dan van de oude types. De nieuwe carrosserieën zijn zodanig geconstrueerd dat holle ruimten zoveel mogelijk vermeden zijn. Juist in die ruimten begint autovijand roest vrijwel meteen zijn vernietigend werk. De onderkanten zijn gemaakt' van' verzinkte plaat, nadien nog gefosfateerd en gelakt en verder zijn de direct kwetsbare plaatsen nog door een materiaal op bitumen-rubberbasis tegen beschadiging beschermd. Om de reparatiekosten bij carrosserieschaden zoveel mogelijk te drukken is bij het ontwerp veel meer dan voorheen rekening gehouden met vervanging van delen. Zo kunnen o.m. de voorste spatborden losgeschroefd worden. Meer comfort Het rijcomfort' staat op een hoger peil dan voorheen. Voornamelijk heeft men winst weten te boeken uit een langere wielbasis, grotere veeruitslagen in combinatie met een andere schokdemperkarakteristiek. Bij de nieuwe vooras hebben de schokdempers een andere plaats gekregen, dicht bij het wiel. De nieuwe vooras met tandreepbesturing zorgt voor een nauwkeuriger besturing. Ook de achteras werd onderhanden genomen en ook daar kregen de schokdempers een andere plaats in de nabijheid van de wielen. De tweekrings hydraulische remmen voldoen uitstekend. De schijven van de voorremmen zijn vergroot en ook de remkrachtversterker is van een forser formaat. De fabriek geeft op dat de remblokken een 75 pet.

hogere levensduur hebben terwijl de levensduur van de schijven om 50 pet. vergroot kon worden. De kennis der ergonomie gaat ook in de auto-industrie steeds verder. De nieuwe stoelen van schuimrubber zijn niet alleen comfortabel om in te zitten maar zij zijn ook zo gevormd dat de bestuurder zich vanaf het eerste moment op zijn gemak voelt en gemakkelijk alle bedieningsorganen kan bereiken. Het is allemaal logisch gerangschikt, goed overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen, ook als men wat korter of langer uitgevallen is dan de „gemiddelde" automobilist. Motorisch verandert er niet zoveel aan de nieuwe wagens. In principe zijn het' dezelfde motoren als in de oude series. Door het aanbrengen van detailveranderingen voldoen de machines aan alle uitlaatgasvoorschriften van de Europese landen en zijn ze geschikt om de per 1 januari in Duitsland voorgeschreven loodarme benzine te gebruiken. Over de vormgeving van een auto valt natuurlijk te twisten. Wij vinden dat de Ascona er beslist op vooruit is gegaan. De wagen is wat stoerder geworden maar is daarnaast toch beslist wel elegant. De Manta-nieuwe-stijl vinden wij minder geslaagd. Voornamelijk zal dat wel komen door de schuin aflopende neus zoals Toyota dat jaren geleden al had en die bij Vauxhall nu ook voorkomt. Hoe de nieuwe prijzen zullen zijn is nog niet precies bekend. Vermoedelijk zal de Asconareeks tussen de ƒ 12.700 en ruim ƒ 14.000 liggen, de Manta's van ƒ 14 tot ƒ 15.000. De meerprijs voor een zogenaamde S-motor, een machine die hogere prestaties levert, zal ruim j 400 bedragen. Hoeveel de Manta GT/E zal gaan Kosten — deze wagen heeft een motor met brandstofinjectie — is nog niet te voorzien.

bli Opel Manta L.