Dit is een artikel uit het NRC-archief Dit artikel is met behulp van geautomatiseerde technieken gedigitaliseerd en voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd volledig correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Muziek

Grateful Dead muzikaal overschat

door PETER DE VRIES AMSTERDAM, 12 mei — De Amerikaanse popgroep The Grateful Dead heeft met twee lange concerten woensdag- en donderdagavond in resp. het Amsterdamse Concertgebouw en de Rotterdamse Doelen haar reputatie niet op alle fronten kunnen waarmaken. De tijdens het zg. psychedelische tijdperk {rond 1965) in Amerika hoogst aangeschreven rockgroep uit San Francisco trad woensdagavond in een uitverkocht Amsterdams Concertgebouw voor het eerst in Nederland op. Wellicht dat de groep muzikaal hier enigszins wordt overschat, in technologisch opzicht overtroefden de Amerikanen alle voorgaande popgroepen geheel. Een torenhoog en muurbreed gestapelde geluidsinstallatie bleek voortreffelijk te zijn afgestemd op de zaal. Met feilloos werkende lichtapparatuur, ook al van king size-formaat, werd de groep geraffineerd met felle tinten en schemerachtige nevels besproeid. Een veelheid van dampen en geuren die uit een massaal rokend publiek opstegen leken geheel in stijl met het kleurige schouwspel. Ondanks de ruim vier uur (!) die voor het concert werd uitgetrokken bleef The Grateful Dead muzikaal beneden verwachting,

ook al ontpopten de zes Am «ikanen zich met hun brede repertoire als een hecht musicerende eenheid in nummers als „Not fade away" van The Rolling Stones, „El Paso" van Marty Robbins en „Me and Bobby McGee" van Kris Kristofferson. Hoewel de groep vocaal bepaald sterker dan instrumentaal op dreef was, ontbraken echt spectaculaire momenten. The Grateful Dead leek op een in de breedte spelend Ajax dat maar geen dieptepasses kon afgeven. Ook de in Amerika als ster-gitarist genoteerde Jerry Garcia kwam ondanks veel solistisch gedribbel niet tot hartverwarmende, beslissende acties. De spaarzame interessante geluiden kwamen nog het meest naar voren in het mondharmonicaspel van organist Ron McKernan en de honky-tonk-aanslagen van Keith Godchaud op piano. .

Leadgitarist-zanger Jerry Garcia van Grateful Dead.