Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Film

ROOSTER

• Morgenvond 9 uur by Electric Cinema (Nw. Herengracht 29, Amsterdam) vertoont de Italiaanse experimentele filmer Antonio Debernardi enkele van zijn filmgedichten (multiprojectie en multiscreens): evenwichtig en geacheveerd werk van een perfectionist. De gebeurtenis kan de hele nacht doorgaan, men kan blijven zolang men wil (thee en appeltjes aanwezig). • Vannacht en morgennacht draait de Free Cinema Club (Amsterdam, Kriterion) twee films van de Amerikaanse ondergroundfilmer Robert Beavers, The Count of Days en Palinede, en de Old Time Movie Club (Amsterdam. The Movies) Een vrouw wist te veel van Alfred Hitchcock (ook zondagnacht). • Maandag-, dinsdag- en woensdagnacht (begin 10.30) loopt bij Fat City (Amsterdam, The Movies) een lange kleurenfilm (5 episoden) van de agressieve cineast Otto Muehl. Sodoma is extreme provocatie van het publiek door extreme pornografische acties in deels fraaie beelden met vaak weerzinwekkende Inhoud. • De vereniging Nederland-USSR geeft zondagochtend in Tuschinski (9.30) een voorstelling van De roden en de witten, na de première door ons aangekondigd als diep pessimistisch en schitterend gefilmde oorlogssituaties uit het begin van de Russische revolutie.

N.U. vertoont dit werk van de Hongaar Miklós Jancsó ter gelegenheid van de herdenking van de oktoberrevolutie. • In het raam van de Noorse week, georganiseerd door de universiteit van Groningen, vertoont Liga 68 maandagavond Sult (Honger), een Deens-NoorsZweedse co-produktie naar de roman van Knut Hamsun, onder regie van Henning Carlsen, met Per Oscarsson in de rol die hem beroemd maakte. „Dank zij Oscarssons prestatie", schreef A. J. van Dijk uit Cannes 1966, „en de toegewijde regie die deze mogelijk maakte, is Honger een boeiende studie van het uitzonderlijke gedrag van een uitzonderlijk mens ln een situatie, die helaas voor tweederde van de mensheid nog niet uitzonderlijk is". • De Rotterdamse Filmliga brengt maandagavond The Thirthy-nine Steps van Hitchcock (Engeland, 1935), een evergreen van een thriller. Vooraf Daumier van Nico Crama • Dinsdagavond knoopt Filmcentrum Haags Museum aan bij het commerciële succes van Wat zien ik. Regisseur Paul Verhoeven, al jaren geleden door de Haagse liga uitgenodigd met zijn korte film Feest, komt spreken over zijn vroegere werk (Een hagedis te veel, Flons op tv. De worstelaar). •Filmliga Delft draait dinsdagavond (Oude Delft 118, 8.30) twee Engelse Hitchcocks: The Thirty-nine Steps en The Lady Vanishea (beide uit 1935). • Bij Scurra, Amsterdam, kan men dinsdagavond genieten van een Amerikaanse showfilm uit '59, The Five Pennies, met Danny Kaye, over het leven

van bandleader Loring „Red" Nichols (originele opnamen), en Louis Armstrong ls onder de musici. Vooraf: 40 minuten Popeye. • Woensdagavond vertoont Filmliga Dordrecht Kare John van de Zweed Lars Magnus Lindgren. • Het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam brengt woensdagavond visuele experimenten van de Amerikaan Scott Barlett (Off-On, 1967), de Fransman Eric Duvivier (Images du monde visionnaire, 1965) en de Brit Nick Douglas (Tantra. 1971). • Naar aanleiding van het eerste lustrum van Theater Klank en Beeld geeft het Filmmuseum donderdagavond vóór de pauze een Nederlands gemengd programma: Cabaret-album van Ernst Winar (sketches met o.a. Louis en Henriëtte Davids, Sylvain Poons. Fien de la Mar, gefilmd in 1935). Zonnetje van Maurits BInger en E. B. Doxat-Pratt, met Annie Bos en Lola Cornero, een Nederlands-Engelse produktie uit 1919. Rubber van Gerard Rutten en Johan de Meester (1936). En veertig jaren, regie Edmond T. Gréville, met zowat alle beroemde acteurs van 1938. • Na de pauze vervolgt het Filmmuseum met de film die Alf Sjöberg in '69 maakte naar het toneelstuk Fadern (Vader) van Strindberg, met dezelfde acteurs die hij al voor de toneelvoorstelling ln Stockholm had geregisseerd, o.a. Gunnel Lindblom en Lena („Ik ben nieuwsgierig") Nyman. • Vrijdagavond 12 november vertoond Jeugd en Muziek (Middelburg, De Beuk) werk van Frans Zwartjes.

Per Oscarsson in Sult