Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
Slim leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Neem een abonnement
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Klassiek
(1940-2023)
Hoboïst en dirigent Werner Herbers is overleden. Hij zocht altijd naar iets wonderbaarlijks
Oud-hoboïst en dirigent Werner Herbers (82) bleef tot op zijn sterfbed een onvermoeibaar onderzoeker, die vergeten componisten uit het Interbellum herontdekte en een plek in de muziekgeschiedenis gaf.
Muziekwedstrijd
Koreaanse Taehan Kim wint de Koningin Elisabethwedstrijd
De Koreaanse bariton Taehan Kim (22) heeft de Koningin Elisabethwedstrijd gewonnen. De Nederlandse finalist Maria Warenberg belandde niet in het klassement.
Recensie
Opera
Spektakel, humor, zinderend orkestspel en goede zangers in seizoensafsluiter van De Nationale Opera
Een visueel spectaculaire nieuwe productie van Dvoraks sprookjesopera ‘Rusalka’ besluit het seizoen van De Nationale Opera. De decors en het vlammend spel van het Concertgebouworkest zijn niet te missen, maar ontroering wil niet ontstaan.
Necrologie
Kaija Saariaho (1952-2023)
Kaija Saariaho creëerde wonderschone muziek van een droomachtige kwaliteit
Componist De Finse Kaija Saariaho schiep een oeuvre van verbluffende kleuren en diepzinnige klanksculpturen. Met haar opera’s bereikte ze een wereldpubliek. Ze overleed vrijdag in Parijs.
1952-2023
Componist Kaija Saariaho op 70-jarige leeftijd overleden
Waar Saariaho met haar vroegere werk vooral aanzien had in de avant-garde muziekkringen van Finland, groeide zij uit tot een internationaal beroemde componist. Volgens haar familie leefde ze een „vol leven”.
Interview
muziek
Trombonist Tim Ouwejan over de academie van het Concertgebouworkest: ‘Je leert er wat je nooit op het conservatorium had geleerd’
Trombonist Tim Ouwejan (23) deed in seizoen ’21/’22 mee als 2e trombonist in de academie van het Concertgebouworkest. Hij leerde dat het níet gaat om perfect spelen, maar om gevoel van samenspelen.
Interview
Muziekwedstrijd
De Nederlandse Maria Warenberg staat in de finale van een van de belangrijkste muziekconcoursen ter wereld
De Nederlandse mezzosopraan Maria Warenberg (27) staat in de finale van de Belgische Koningin Elisabethwedstrijd, en dat is behoorlijk bijzonder. De laatste keer dat een Nederlander dat lukte, was in 2010. „Ik knijp mezelf nóg.”
Reportage
Opera Rusalka
Rusalka in Hollywood:‘Hoe sterf je deze keer?’
Met Dvoráks sprookjesopera ‘Rusalka’ kunnen regisseurs alle kanten op, merkt ook tenor Pavel Cernoch, die bij De Nationale Opera zijn twaalfde prins zingt. „Mijn moeder belt steevast met de vraag: hoe sterf je deze keer?”
Interview
Werner Herbers
De dood kan ieder ogenblik aankloppen, maar hoboïst Werner Herbers (83) gaat er niet op zitten wachten
Werner Herbers was 35 jaar solo-hoboïst van het Concergebouworkest. Met zijn Ebony Band zette hij zich decennialang in voor ‘Entartete Musik’. Herbers is ongeneeslijk ziek, deze week verschijnt het laatste album.
Muziekwedstrijd
‘Harp next level’: harpist Joost Willemze is de Dutch Classical Talent van 2023
Harpist Joost Willemze (27) heeft de Dutch Classical Talent Award gewonnen. Het Dianto Reed Quintet won de publieksprijs.
Reportage
Atlas Ensemble
In het Atlas Ensemble klinken instrumenten uit de hele wereld (weer) samen
Een Europese viool die weer samenklinkt met een Turkse kemençe, een Indiase sarangi en een Chinese zhonghu: het ‘Nederlandse’ Atlas Ensemble is herboren. Dit weekend zijn ze te horen op het Oranjewoud Festival in Friesland.
Interview
Marco Beasley
Tenor Marco Beasley: ‘Mensen realiseren zich niet genoeg dat het leven eindig is’
Tenor Marco Beasley zingt deze week liederen die onlangs uit eeuwenoude dozen tevoorschijn kwamen. Ze gaan onder andere over sterfelijkheid. „Ik heb nog nooit zo’n intiem, spiritueel testament gelezen.”
Deze week in het Holland Festival
Aan het begin van het Japanse theaterstuk ‘Ribingurumu no Metamorufuoshisu’ kijk je nog naar een doodnormale woonkamer
Het is een bizarre voorstelling van muziek vervlochten met theater, ‘Metamorfose van een woonkamer’ van regisseur Toshiki Okada en componist Dai Fujikura. Dat vindt Fujikura zelf ook. ‘Moeten we niet nog wat naar elkaar schreeuwen?’
Recensie
Opera
|
●●●●
Opera Zuid maakt van ‘Orphée aux Enfers’ een actuele lachspiegel
De vloek van de publieke opinie regeert in Offenbachs 'Orphée aux Enfers'. Opera Zuid geeft het stuk, ondanks de klassieke aankleding, een verbazend actueel karakter.
Interview
Klassieke Revue
‘Van sommige muziek moet je afblijven? Nou, dat vinden wij echt niet’
Met hun ‘Klassieke Revue’ brengt popduo Clean Pete eigen Nederlandstalige liedjes, bekende klassieke werken én een heleboel show naar de concertzaal. „Als je van klassieke muziek houdt, betekent dat niet dat je het moet behandelen alsof het museumstukken zijn.”
Interview
Marc Daniel van Biemen
Domweg gelukkig in het Concertgebouworkest
In zijn boek Violist beschrijft musicus Marc Daniel van Biemen een jaar uit zijn leven in het Concertgebouworkest. Hij spaart niets of niemand, en het minst van alles zichzelf.
Reportage
Kamermuziekfestival
Bij een concert in het verzorgingstehuis gedraagt het publiek zich een béétje anders
Het Storioni Festival begint dit jaar een week eerder met concerten in verzorgingstehuizen en op de universiteit. „Muziek helpt met huilen. Maar ik ben alleen. Alleen ga je niet zo makkelijk naar concerten.”
Recensie
Klassiek
|
●●●●
Phion en nieuwe chef Ogrintchouk nemen publiek voor zich in
In zijn eerste concert als chef van Phion maakte Alexei Ogrintchouk, solohoboïst van het Concertgebouworkest, een goede en bevlogen indruk.
Recensie
Klassiek
|
●●●●
Rotterdams Philharmonisch herdenkt het bombardement op Rotterdam met een hyperdynamische Mahler
Op 14 mei 1940 werd Rotterdam door bommen weggevaagd. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest herdenkt deze dagen de verdwijning en wederopstanding van Rotterdam met Mahlers ‘Wederopstandingssymfonie’.
Interview
Alexei Ogrintchouk
Nieuwe chef-dirigent voor orkest Phion: ‘Als dirigent moet je goed kunnen ademen’
Alexei Ogrintchouk, de eerste hoboïst van het Concertgebouworkest, wordt per september voor minimaal drie jaar chef-dirigent van Phion, het orkest van Gelderland en Overijssel. Hij zal vier programma’s per seizoen dirigeren, goed voor acht weken. Het wordt zijn allereerste chef-schap.
Recensie
Opera
|
●●●●
Diepmenselijk drama in opera ‘Maria Stuarda’
Deel twee van de Tudor-trilogie, nu bij De Nationale Opera, is een voltreffer. Twee koninginnen houden elkaar in een wurggreep.
Necrologie
Menahem Pressler (1923-2023)
De legendarische pianist Menahem Pressler inspireerde generaties en was een halve eeuw spil van het Beaux Arts Trio
Met het Beaux Arts Trio zette pianist Menahem Pressler het pianotrio als professioneel ensemble op de kaart, maar ook solo sprankelde zijn muziek.
Interview
dirigent Karina Canellakis
‘Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor moeten meer vrijheid krijgen’
In de vier jaar die Karina Canellakis nu bij het Radio Filharmonisch Orkest is, ontwikkelt ze zich steeds verder. „Muziek is klinkende emotie. Samen muziek maken leert je luisteren, samenwerken, zachtheid...”
Interview
'Maestro Jules' van Hessen
‘Als dirigent ben je de advocaat van de componist’
Zijn concertformat Maestro Jules Onthult is ‘geen klassieke muziek voor dummies’, benadrukt dirigent Jules van Hessen. ‘Dit soort kreten houdt mensen weg uit de concertzaal. Dat kan me boos maken’.
Recensie
Klassiek
|
●●●●
Cappella Amsterdam schittert in de ‘Boetepsalmen’ van Schnittke
De ‘Boetepsalmen’ van Schnittke vormen een hoogtepunt in de twintigste-eeuwse koormuziek. Cappella Amsterdam zong het werk in Leiden vervoerend.
Recensie
Opera
|
●●●
Beethovens opera Fidelio is maximaal idealistisch. De Reisopera windt geen doekjes om het verschil tussen licht en donker.
Bij de Reisopera hoor je nu Beethovens enige opera: Fidelio. Op een podium waar lichtkunst belangrijker is dan acteerwerk, speelt en zingt Kelly God een struise Fidelio.
Recensie
Klassiek
|
●●●●
Dirigent Maxim Emelyanychev laat de zon opgaan in Rotterdam
Dirigent Maxim Emelyanychev en klavecinist Jean Rondeau laten het geestdriftig en uitbundig zomeren bij het Rotterdams Philharmonisch.
Vertrek Lorenzo Viotti
Chef-dirigent Lorenzo Viotti vertrekt in 2025 bij De Nationale Opera
De populaire chef-dirigent Lorenzo Viotti vertrekt in 2025 bij De Nationale Opera. Hij tekende in 2021 voor drie jaar, met intentie tot vijf. Maar vijf worden het er niet.
Recensie
Piano Biënnale
|
●●●●
Piano Biënnale geslaagd van start met nieuw pianoconcert Wantenaar
De openingsavond van de eerste Piano Biënnale waarbij publiek aanwezig mocht zijn, was geslaagd. Oprichter Daria van den Bercken schitterde in het energieke nieuwe pianoconcert van Mathilde Wantenaar.
Meer Klassiek...