Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Volgonderwerpen
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Klassiek
klassiek
De nieuwe dirigent: benaderbare geniale superheld zonder diva-gedrag
Op het Internationaal Dirigentenconcours gaan zes jonge dirigenten de strijd aan. Wat moet je kunnen voor dé toppositie in de klassieke muziek? Wat houdt ‘het ijdelste van alle beroepen’ eigenlijk in?
Teresa Berganza (1933-2022)
Wonderbaarlijke mezzosopraan koppelde elegante helderheid aan prachtige aardse laagte
Om haar zwoele stem gold de Spaanse mezzosopraan Teresa Berganza als de ,,Carmen van de eeuw.” Ze overleed vrijdag op 89-jarige leeftijd.
Recensie
Klassiek
|
●●●●
Amsterdam snakte naar belcanto als ‘Anna Bolena’
Belcanto hoorde je lange tijd zelden bij De Nationale Opera. Een ijzersterke nieuwe productie van Donizetti’s ‘Anna Bolena’ maakt daar korte metten mee én smaakt naar meer.
Opera ‘Anna Bolena’
‘De eeuwige vraag blijft: hoe hakken we het hoofd eraf?’
Britse kostuumdrama’s bestonden tweehonderd jaar geleden ook al. Donizetti componeerde de ‘Tudor-trilogie’, over het Engelse hof waar de koninginnen elkaar snel opvolgden. Bij De Nationale Opera zijn ze de komende tijd alle drie te zien.
Elisabethconcours
Celliste Eline Hensels (23): 'Als je begint met de intentie te winnen, maak je de druk onmenselijk groot'
Zaterdag start het Koningin Elisabethconcours, dit jaar voor cellisten. Eline Hensels is een van de deelnemers. „Ik houd van de spanning van wedstrijden.”
klassiek
Savall krijgt Bach niet aan het dansen, maar laat Rameau wel vonken
Dirigent Jordi Savall maakte afgelopen weekend zijn debuut bij het Concertgebouworkest. Waar hij Bachs muziek niet aan het dansen kreeg, zegevierde hij in zijn eigen bewerking van Rameau.
Klassieke muziek
●●●●●
Nézet-Séguin toont met zijn Mahler de kracht van een live-uitvoering
Het Rotterdams Philharmonisch orkest speelde onder leiding van Yannick Nézet-Séguin een sprookjesachtig mooie Mahler 4 vol prachtige nuance en smaakvolle climaxen.
Wohltemperierte Klavier
Pianist Marcel Worms: ‘Ook in een zware periode blijft altijd het verlangen naar Bach’
Bachs Wohltemperierte Klavier geldt als het Oude Testament van de klassieke muziek. Pianist Marcel Worms legde de monumentale cyclus vast.
Twee componisten
‘Ik wilde ambitieuze corona-muziek schrijven’
Zowel Thomas Larcher als Samuel Adams was composer in residence van het Concertgebouw, maar de pandemie gooide roet in het eten. Deze week klinkt hun muziek eindelijk in Amsterdam.
Interview
klassiek
Pianist Ralph van Raat: 'Het was iets egoïstisch. Ik wilde weten hoe het was zoiets te spelen'
Pianist Ralph van Raat (44) is pleitbezorger van eigentijdse klassieke muziek. Maar zijn passie voor de piano begon bij jazz. Nu speelt hij Keith Jarretts legendarische ‘Köln Concert’ (1975).
Klassiek
|
●●●●
Fischer laat in Bartóks laatste pianoconcert de liefde regeren
Tussen strijd en liefde ging het in Bartóks drie pianoconcerten, waarin dirigent Iván Fischer drie solisten en het Concertgebouworkest de weg wees. De liefde won.
klassiek
Pianist Rembrandt Frerichs: ‘Op het podium belandt mijn geest in een andere zone’
Rembrandt Frerichs
|
pianist, componist Rembrandt Frerichs groeide op in het tweestromenland van klassiek en jazz. Hij laat ze versmelten in zijn twee nieuwe pianoconcerten, die zondag in première gaan en tegelijk op cd verschijnen.
Pianist Radu Lupu (1945-2022)
Meesterpianist Radu Lupu had de uitstraling van een mysticus
Hij was een van de grootste pianisten van onze tijd, geliefd door publiek, kritiek én collega’s. Wars van publiciteit leidde hij een teruggetrokken bestaan.
Opera
|
●●●●●
‘Natte zoen / jachtseizoen’: opgefriste opera ‘Bruid te Koop’ in geestig Nederlands
De Nederlandse Reisopera brengt de vergeten komische opera ‘Bruid te Koop’ in een flitsende en gedurfde Nederlandse hertaling. Het resultaat: een sprankelende voorstelling die meermaals doet schateren.
Harrison Birtwistle (1934-2022)
Componist Birtwistle behoorde tot de allergrootsten van de Britse avant-gardemuziek
Afgelopen maandag overleed de Britse componist Harrison Birtwistle. Met zijn weerbarstige saxofoonconcert ‘Panic’ deed hij veel stof opwaaien bij de ‘Last Night of the Proms’.
Necrologie
Toonaangevende Belgische operacomponist Philippe Boesmans overleden
Philippe Boesmans (1936-2022) was in Nederland weinig bekend, maar gold in België als invloedrijk operacomponist. Zijn bijdrage aan de hedendaagse opera bij de Munt was „van onschatbare waarde”.
Klassiek
|
●●●●
Lavinia Meijers harp stelt existentiële vragen
De voorstelling ‘Untitled 2’ van harpist Lavinia Meijer past in ontwikkeling van de muziek als plek tot bezinning: behalve luisteren en voelen ook denken.
klassiek
Overal klinkt Bachs ‘Matthäus’: de ontroering grijpt je waar je het niet verwacht
Na drie jaar onthouding, klinkt nu overal in Nederland weer Bachs ‘Matthäus’ en ‘Johannes-Passion’. Ruim tweehonderd uitvoeringen om uit te kiezen, waar te beginnen? Als start van de goede week proefde NRC vier uitvoeringen voor.
Festival
Eigentijdse muziek: ‘Dé Afrikaanse componist bestaat niet’
Zes componisten van kleur staan donderdag 7 april centraal in het programma Afromodernism van Ensemble Modern. Een broodnodig tegengeluid: waarom zou de hedendaagse muziek het domein van witte mannen moeten zijn?
Klassiek
Een kleine voorstelling met goddelijke ambities
Mezzosopraan Ekaterina Levental en regisseur Chris Koolmees rijden met een busje door het land. Hun voorstelling ‘Het Orakel’ is een alternatieve Passie over de mens op zoek naar god in zichzelf.
Benefietconcert Enschede
Componist Maxim Shalygin: ‘Als ik aan de oorlog denk, krijg ik geen noot op papier’
De Oekraïense componist Maxim Shalygin schreef ‘Drop after drop’ over de oorlog in Oekraïne voor een wereldwijd verbond van muziekfestivals. Dit weekend is het te horen bij een benefiet in Enschede.
klassiek
Rondzingend gehoorapparaat verstoort Bruckners ‘Zesde ’
Bij het Concertgebouworkest leidt dirigent Myung-whun Chung deze week Bruckner. Cellist Gautier Capuçon speelt een wufte Tsjaikovski, ver weg van ronkende resonantie.
klassiek
Violist Ray Chen: ‘Klassieke muziek heeft dringend ambassadeurs nodig’
De Australische violist Ray Chen weet duizenden te bereiken via YouTube. „Mijn standaard voor succes is niet meer hoe mooi ik kan spelen, maar hoeveel impact ik heb.”
Klassiek
De Finse dirigent Klaus Mäkelä (26), díé moet het Concertgebouworkest hebben
De jonge Finse dirigent Klaus Mäkelä (26) is internationaal extreem succesvol. Ook het Concertgebouworkest trekt aan hem en engageerde hem komend seizoen voor vier programma’s. Net uit: zijn Decca-debuut met de zeven symfonieën van Sibelius.
Interview
Nieuwe resident Concertgebouworkest Martin Fröst: ‘Muziek is de verdieping van het bestaan’
Klarinettist en vernieuwer Martin Fröst is komend seizoen artist-in-residence bij het Concertgebouworkest. Hij wil klassieke muziek „een plek geven in een groter verhaal.”
klassiek
Duncan Ward toont verrassende kanten zijn orkest en zichzelf
De veelbelovende jonge chef Duncan Ward leidde bij philharmonie zuidnederland een eclectisch programma. De veelzijdigheid beviel prima en er werd goed gemusiceerd.
klassiek
Edward Ananian-Cooper (40) nieuwe koorleider bij Nat. Opera
De Nationale Opera (DNO) heeft de Australisch-Belgische koordirigent Edward Ananian-Cooper (40) benoemd tot nieuwe artistiek leider van het koor. Hij start komend seizoen (’22/’23).
Muziekfamilies
Diepe muziekliefde van twee vaders en hun dochters
Pianist Anna Fedorova en altviolist Dana Zemtsov musiceren samen met hun vaders. „Zij lieten ons een magische wereld ontdekken.”
Recensie
Klassiek
Door dirigent Raphael Pichon is het alsof je de Matthäus-Passion voor het eerst beleeft (●●●●●)
Onrecht, verraad, liefde, zelfopoffering, verdriet: Bachs Matthäus-Passion is een tijdloos menselijk meesterwerk, weet dirigent Raphael Pichon.
Meer Klassiek...