Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
Slim leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Neem een abonnement
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Column Joyce Roodnat
Column
Joyce Roodnat
‘Brideshead’ van De Warme Winkel en Price’s beeld in Rotterdam: kwetsbare kunst
‘Brideshead Revisited’ van de Warme Winkel is al bij al een ongebruikelijk gevoelige voorstelling, ziet Joyce Roodnat. Kwetsbaar is ook het beeld van een jonge vrouw dat voor Rotterdam Centraal verrees.
Column
Joyce Roodnat
Bij Keith Haring is God een clowneske moeder met lipstick-lach
Het is 37 jaar geleden dat het Amsterdamse Stedelijk Museum die knetterende tentoonstelling van Keith Haring presenteerde. Ik zweefde destijds langs zijn heftige tekeningen.
Column
Joyce Roodnat
De bedoeling is een paard, het effect is verleiding
Van een trekpaard in Zeeuws-Vlaanderen, tot de naakte, steeds omstreden David in Florence: beelden zijn machtig.
Column
Joyce Roodnat
Weg met het heilige niet-weten-want-zelf-ervaren
Alleen bij beeldende kunst moeten kijkers vaak in het duister te tasten over ‘het verhaaltje’ bij een kunstwerk. Joyce Roodnat vindt dat vervelend kijken. Met wat informatie ziet ze meer en is het genieten groter.
Column
Joyce Roodnat
Ik zoek de glazen hoed van Marinetti en tref Benedetta
Als in een futuristische koortsdroom gaat Joyce Roodnat in het Kröller-Müller Museum op zoek naar de glazen hoed van Marinetti. Die vindt ze niet, maar wel hemel en hoogbouw die elkaar kruisen op een schilderij van Benedetta Cappa.
Column
Joyce Roodnat
Een vrouw kukelt bijna van haar stoel – waarom?
Joyce Roodnat staat voor een raadsel: de 17de-eeuwse schilder Jacob Vrel laat in een aantal van zijn schilderijen kinderen vanachter een raam toekijken. Die kindergezichten, wat gebeurt daar?
Column
Joyce Roodnat
Als de helft van een magisch duo sterft, wat doet de andere helft dan?
Bij het overlijden van Wim de Bie weet Joyce Roodnat weer: twee-eenheid-duo’s zijn magisch, stof voor sprookjes.
Column
Joyce Roodnat
Minerva, help! Ik erger me blauw
‘Opschonen’ van literatuur is geschiedvervalsing en struisvogelpolitiek. Maar bij podiumkunsten moet juist wel worden ingegrepen in het oorspronkelijke materiaal: interpretatie is nodig. Bij ‘Bloedbruiloft’ van ITA is dat niet goed gelukt, tot grote ergernis van Joyce Roodnat.
Column
Joyce Roodnat
Ooit van de blurrepiep gehoord?
Sowieso vreet ik de berichten over de dassen en hun burchten onder het spoor, maar inmiddels extra omdat ik niet te stuiten gedachten erbij krijg aan Gregorius, de ‘dikke domme…
Column
Joyce Roodnat
Saai is het ergste woord
Saai bestaat niet. Zeg ‘saai’, en je speelt op zeker. Dan maak je dus niks mee en dat is dan je eigen schuld. Maar iets of iemand ‘saai’ noemen kan wel wonden slaan. Joyce Roodnat vreest saai.
Column
Joyce Roodnat
Verschijnen om te verdwijnen
Verschijnen als je wilt verdwijnen, het is een drama, een trieste strategie. Dat ziet Joyce Roodnat bij een serie meeslepende foto’s, een jazz-opera over Joséphine Baker en een ijzersterke film. Allemaal van of met verdwijnkunstenaressen.
Column
Joyce Roodnat
Psst… er is nóg een blockbuster
Een genietende meute, dat kan bij de kunst, weet Joyce Roodnat. Ze verbaast zich over de hoon van de kunstkaste over de drukke Vermeertentoonstelling. Daarom vier lessen aan mensen die zich ergeren – en een tip voor de tentoonstelling van een fenomeen dat ook iedereen zou moeten kennen.
Column
Joyce Roodnat
Gepis, gepest, kaars in kont en ik wil het zien
Ik bewonder de rücksichtslose liederlijkheid van de Bentvueghel-schilderijen, zegt Joyce Roodnat. Maar leg ze voor aan geselecteerde ervaringsdeskundigen en ze zouden in het depot belanden met hun vulgariteiten.
Column
Joyce Roodnat
Het is tijd voor strenge kwaliteitseisen aan
sensitivity readers
Roald Dahls taalgebruik „zou aanstootgevend zijn” zegt de presentatrice van het Journaal. Zou? Het ís aanstootgevend. Dat is precies de bedoeling en elke jonge lezer snapt dat.
Column
Joyce Roodnat
Och, dat meisje met die bovenmaatse parel
Welke materialen Johannes Vermeer gebruikte, welk kleurenscala hij prefereerde – daarover valt veilig te discussiëren. Maar Joyce Roodnat gaat in het Rijksmuseum liever op avontuur met de inhoud, want daar ligt het belang van de kunst.
Column
Joyce Roodnat
IFFR zoekt verborgen boodschappen in films
Op het IFFR experimenteren filmers met historische films. Fragmenten worden nieuwe verhalen. Het verleden was er niet voor niets, hoort Joyce Roodnat het festival fluisteren.
Column
Joyce Roodnat
Sackler (en Shell) horen niet op museummuren
Kunstenaars en kunstpubliek zijn steeds minder gediend van musea die bedenkelijke bedrijven toestaan met hun kunst goeie sier te maken. Joyce Roodnat weet dat fotografe Nan Goldin een van de eersten was die dergelijke ‘artwashing’ aan de kaak stelde.
Column
Joyce Roodnat
Gaan digitale acteurs vervelen? Hoezo? Gaat Bach vervelen?
Met nieuwe digitale middelen is de dood het einde niet meer, ook de ster die sterft kan blijven acteren. Joyce Roodnat ziet fantastische mogelijkheden.
Column
Joyce Roodnat
Het weerloze kussen van Claudia de Breij
In Centre Pompidou ziet Joyce Roodnat een bruin hoofdkussen van kunstenaar Marclay. Zonder dat kussen geen Marclay-kunst. Het statement van Claudia de Breij in haar oudejaarsconference is ook een kussen van jewelste.
Column
Joyce Roodnat
Harry en Meghan zijn sneu. Geef ons fictie!
Joyce Roodnat had hoge verwachtingen van de docuserie ‘Harry & Meghan’. Maar de fictie van ‘The Crown’ laat haar de berenklem van het hofleven beter ervaren dan de feiten van het gevluchte paar.
Joyce Roodnat
Jeanne Dielman is de zus van Citizen Kane
Er is veel te doen om de verkiezing van de beste film aller tijden. Joyce Roodnat vindt ‘Jeanne Dielman’ van Chantal Akerman een uitstekende nummer één.
Column
Joyce Roodnat
12 poezen, 10 mossels, 22 vulva’s
De vulva is een prachtig ding. De klank is mooi, vindt Joyce Roodnat, met die twee zoemende v’s. Maar kan het wat beeldender alsjeblieft? Dat kan. Scarlett Hooft Graafland onderzocht „de relatie tussen dier en vulva”, en borduurde die.
Column
Joyce Roodnat
Die jurk omlijst puur genot
Van Balenciaga in het Kunstmuseum via jurken aan het 16de-eeuwse Engelse hof tot een mini-jurk in een video van Rineke Dijkstra: een welgemikte jurk is van doorslaggevende invloed, weet Joyce Roodnat.
Column
Joyce Roodnat
De hel is als er geen natuur is
Giuseppe Penone werkt met de natuur. In zijn werk lijkt schoonheid bijzaak, ziet Joyce Roodnat in Museum Voorlinden. Bij fotograaf Jochen Lempert is het besef van de schoonheid van de natuur juist ongegeneerd.
Column
Joyce Roodnat
Dichters kennen geen genade
In Antwerpen stapten alle stadsdichters op toen een gedicht van een van hen geweigerd werd. Joyce Roodnat schrijft: „De opdrachtgever mag juichen of gruwen. Maar wegdoen, dat gaat niet – het werk is wat het is.”
Column
Joyce Roodnat
Zonder omhaal kleurenblind casten, ‘kan dit?’ is niet aan de orde
De schijnbaar vrolijke revue ‘De bananengeneratie’ kaart racisme aan, de ‘Lehman Trilogy’ draait het juist om en cast genderneutraal en kleurenblind. Joyce Roodnat geniet bij beide voorstellingen.
Column
Joyce Roodnat
Vissen van Picasso in zee, vissen van Picasso op je bord
In het Picassomuseum in Antibes ziet Joyce Roodnat werk van de meester. Er is veel en het is prachtig en ze vindt Picasso een kwal, maar hij schildert zo lief. Eén tekening houdt haar vast. Met een vrouwenhand.
Column
Joyce Roodnat
Film, toneel, ik – we koken allemaal
Joyce Roodnat staat onder hoogspanning als ze naar ‘Boiling Point’ kijkt – een film die een filmische electroshock geeft. En dichteres Marjoleine de Vos helpt haar van haar net opgedane weerzin tegen tomaten af.
Column
Joyce Roodnat
Excuus, ik zie ineens een crime scene
Bij een video van Fiona Tan over het Londense woonhuis van Sir John Soane, de befaamde 19de-eeuwse Britse architect. Toen Joyce Roodnat de video voor het eerst zag, zag ze roerloze schoonheid. Nu een crime scene.
Meer Column Joyce Roodnat...