Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
Slim leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Neem een abonnement
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Roofkunst
Roofkunst
Duitsland zegt toe kostbare bronzen beelden uit Benin City terug te geven
Als eerste westerse land heeft Duitsland toegezegd de kostbare bronzen beelden uit Benin in openbare collecties te zullen restitueren aan Nigeria.
Opinie
Roofkunst terug willen geven is mooi, maar begin dan ook met onderzoek
Museum Wereldculturen moet eigen verzamelgeschiedenis aandacht geven, vinden Karel Weener en Tristan Mostert.
Teruggave roofkunst
Het gevecht om ‘De waarzegster’ van Jan Steen
Nederland krijgt internationaal veel kritiek op het restitutiebeleid van roofkunst uit de oorlog. Albert Klein krijgt door aanscherping van de Nederlandse regels nu niets meer terug.
Roofkunst
Erven vechten advies over teruggave Kandinsky uit Stedelijk aan
De erven van Hedwig Lewenstein willen teruggave van een Kandinsky, omdat de veiling verband zou houden met het nazi-regime.
Reportage
Roofkunst in Bonn
Naar Gurlitts kunst kun je niet onbevangen kijken
De langverwachte expositie van werken uit de collectie van Cornelius Gurlitt is – in Bonn – een verwarrende ervaring.
Commentaar
Collectie-Gurlitt kan leiden tot iets goeds: meer teruggave
Er wordt gewerkt aan teruggave, soms nog erg schoorvoetend.
Premiejagers
De moderne premiejager zoekt niet de roofkunst, maar haar eigenaar
Decennialang zochten families naar hun kunst. Nu gaat de speurtocht ook de andere kant op, naar de families die recht hebben op gevonden roofkunst. Er valt geld mee te verdienen.
Interview
‘Don’t mention the war’, is in Duitsland vaak het motto bij roofkunst
De directeur van het Suermond-Ludwig-Museum in Aken is expert in het terughalen van in de oorlog verdwenen kunstschatten. Dat Peter van den Brink Nederlander is, is daarbij een voordeel.
Interview
Roofkunst
‘Voor Duitsers is deze expositie confronterend’
Rein Wolfs is directeur van de Kunsthalle in Bonn waar vrijdag een belangrijke expositie over de ‘Gurlitt Fund’ opent.
Roofkunst
De mondiale strijd om teruggave van roofkunst is heviger dan ooit
Exposities met door nazi’s geroofd werk markeren een nieuw bewustzijn over roofkunst, met name in Duitsland en Zwitserland.
Claims
‘Eens gestolen, altijd gestolen’
Hoe gaan de diverse Europese landen om met claims op ‘besmette kunst’?
Collectie-Gurlitt
De ondergang van de familie Gurlitt
Hildebrand Gurlitt was een museumdirecteur en kunsthandelaar die handelde met de nazi’s. Zijn zoon Cornelius een kluizenaar. Portret van de ondergang van een gerespecteerde, kunstzinnige familie.
Schilderkunst
Uit de collectie van Gurlitt
Wat voor collectie liet Hildebrand Gurlitt achter? Een omvangrijke mengelmoes van familiestukken, roofkunst en entartete kunst.