Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Volgonderwerpen
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Onderwijs
Dit is geen online onderwijs, maar internet-improvisatie
Door de coronacrisis zijn alle colleges online. Maar de naam ‘online onderwijs’ mag dat niet hebben, ziet Felienne Hermans. „De technieken die ik gewoonlijk in de collegezaal gebruik, laten zich niet makkelijk omzetten naar een video-meeting.”
Praat in de klas over de rechts-extremistische aanslag in Hanau
Ook in Nederlandse klassen werkt de aanslag in Hanau polarisatie in de hand, schrijft Karim Amghar. „In de klassen vertaalt deze angst zich in een soort boosheid naar de ‘witte’ groep.”
onderwijsblog
Afbraak van de geesteswetenschappen sloopt ook onze vrijheid
De overheveling van geld naar technische studies pakt rampzalig uit voor de geesteswetenschappen. Terwijl die in de moderne tijd juist van cruciaal belang zijn, schrijft Jan Waszink.
Onderwijsblog
Onderwijsvernieuwingen die wel werken (2)
De school kan in zijn geheel verbeteren: leraren kunnen ook van collega’s leren, schrijft Erik Meester.
Alfa en gamma moeten nu onnodig vechten om geld
De Tweede Kamer moet geld van alfa en gamma naar bèta verschuiven, terwijl het onderzoek naar de behoeften van opleidingen nog moet beginnen. Ga niet akkoord, schrijven zes alfa- en gammaprominenten.
Onderwijsblog
Onderwijsvernieuwingen die wél werken
Veel gepropageerde onderwijsvernieuwingen zijn onbewezen of schadelijk. Erik Meester noemt methoden die wel werken.
Brandbrief aan de minister van onderwijs,
Zes vertegenwoordigers van de alfa- en gammawetenschappen protesteren tegen de voorgenomen verschuiving van uitgaven naar bèta-techniek.
Maak van goed onderwijs een academisch specialisme
Wetenschappers aan de universiteit zouden zich ook in toponderwijs moeten kunnen specialiseren in plaats van in toponderzoek, zeggen vier leden van het Comeniusnetwerk en de Jonge Akademie.
Onderwijs
Nee toch: dan nog meer college op streaming video
Een regeringscommissie wil geld verschuiven naar bèta en techniek ten koste van andere wetenschappen. Hebben we daar het sociale leenstelsel voor opgegeven, vragen studenten zich af.
Onderwijsblog
Laat onderwijsmanagers zelf digitale vaardigheden leren
Leidinggevenden weten weinig van de digitale revolutie en zijn dus een gemakkelijke prooi voor commerciële partijen in automatisering en e-learning, schrijft Tjip de Jong.
De scriptie is de thermometer van het hoger onderwijs
Dat veel studenten moeite hebben met een scriptie is geen reden om hem dan maar af te schaffen, vinden Rik Peels en Jelle van Baardewijk.
Onderwijsvernieuwing: kolossen van projecten
Ontwikkelteams, innovatieteams of versnellingskamers creëren een monsterproject met tal van verscholen belangen en abstracte doelen. Houd het simpel, adviseert Tjip de Jong.
Leidt hogere rente tot psychische klachten van studenten?
Er is geen definitief bewijs dat het studieleenstelsel tot psychische klachten van studenten leidt. Een gedegen onderzoek is lastig, zegt een deskundige.
Maak het onderwijs nou eens niet ‘toekomstbestendig’
Verhoog het salaris van leraren in plaats van te verdwalen tussen projectbureaus en auditdiensten, schrijft Tjip de Jong.
Opinie
Maak van de lerarenopleiding een betaalde baan
Nu moeten universitair afgestudeerden op eigen kosten een lerarenopleiding volgen. Maak er een betaalde baan van, adviseert Jan Drentje.
Onderwijsblog
Geldtekort voor wetenschappelijk onderwijs wordt eindelijk erkend
Een nieuw adviesrapport erkent eindelijk het geldtekort in het wetenschappelijk onderwijs, maar laat het dan afweten, schrijven vier auteurs van WOinActie.
Onderwijsblog
Creativiteit is geen schoolvak
Scholen willen apart creativiteit doceren maar zelfs kunstenaars baseren zich op kennis en oefening, schrijft Tjip de Jong.
,,Dankjewel, man, broeder””: de leerschool van diverse culturen
Alle scholen krijgen met diversiteit te maken, ook als ze homogeen zijn. Maakt het leuk voor iedereen. Drie lessen van Karim Amghar.
Onderwijsblog
Gepersonaliseerd leren leidt tot nog meer invulwerk
De nieuwe hype, gepersonaliseerd leren, kan echt niet in een klas van 25 of meer leerlingen, schrijft Tjip de Jong.
Open brief
Wetenschappers misleiden mogelijk de Kamer over zelfcensuur
De KNAW adviseerde dat er geen zelfcensuur is aan de universiteit maar deed daar geen onderzoek naar, getuigt Erik C. Hendriks voor een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.
Onderwijsblog
Met een mannenpabo verdwijnt het lerarentekort
De pabo trekt vrouwen die in deeltijd willen werken om voor kinderen te zorgen. Een mannenpabo verandert die cultuur, schrijft Tjip de Jong.
Onderwijsblog
Engels is de wetenschapstaal, Nederlands is de vertaling
De universiteit en samenleving moeten zich tegelijk op Engels en Nederlands richten, schrijven Bram Ieven en Frans-Willem Korsten.
Onderwijsblog
Het boerkaverbod stimuleert juist boerka’s
Het boerkaverbod dwingt moslimstudenten in de verdediging, terwijl ze niets voor de boerka voelen. Laat ze er in de klas vrij over discussiëren, bepleit Karim Amghar.
Onderwijsblog
Alleen nog geld voor een kwart aanstelling in de wetenschap
Universiteiten willen minder tijdelijke contracten. Maar een kwart aanstelling bij geesteswetenschap is ook niet best, vinden Geertje Hulzebos en Niels Niessen
Onderwijsblog
Innovatie in het onderwijs gaat voor de gymleraar
Voor innovatie is altijd wel een geldpotje, maar voor handenarbeid of een gezamenlijke lespauze niet, schrijft Tjip de Jong.
Kom dan in Polen Nederlands studeren
Als het vak Nederlands uitsterft in Nederland, kan het nog altijd in Polen worden geleerd. Aan drie universiteiten wordt het als hoofdvak gedoceerd, schrijft Agata Kowalska-Szubert
Onderwijsblog
Politici moeten vaker de klas in
Mbo-studenten en scholieren hebben weinig belangstelling voor politiek. Daar moeten politici meer aan doen, vindt Karim Amghar.
Onderwijsblog
Hoe praat je in de klas over Nieuw-Zeeland en Urk?
Leraren moeten leerlingen vrij laten praten over de gebeurtenissen in Nieuw-Zeeland en Urk. Na het uiten van hun boosheid denken ze na over wat ze zelf kunnen doen, schrijft Karim Amghar.
Onderwijsblog
Waar blijft de Urgenda voor het onderwijs?
Kinderen hebben recht op onderwijs. Dus ouders kunnen procederen zodat hun kinderen dat ook krijgen volgens rector Jan Drentje.
Meer Onderwijs...