Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
Slim leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Neem een abonnement
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Idfa 2022
IDFA
Prijs voor beste documentaire op IDFA naar ‘Apolonia, Apolonia’
De Deense filmmaker Lea Glob kreeg donderdag op het IDFA in Amsterdam de prijs voor beste documentaire voor haar film over kunstenaar Apolonia Sokol.
IDFA
Cigdem Mater vanuit de gevangenis: ‘Ik droom van de dagen dat we alleen over films kunnen praten’
Tijdens IDFA wordt aandacht gevraagd voor filmproducent Cigdem Mater, die in Turkije een celstraf van achttien jaar uitzit. Maters vergrijp: nadenken over de financiering van een film over de Gezipark-protesten, in 2013 in Istanbul.
Reportage
IDFA’s DocLab
Op VR-programma van IDFA kun je raven in een pakhuis en dansen met dode dieren
Bij IDFA’s VR-programma DocLab is ‘nervous systems’ het overkoepelende thema. De titel slaat zowel op ons zenuwstelsel als op de ‘nerveuze computersystemen’ waarmee we de wereld momenteel vormgeven.
Interview
Laura Poitras
Laura Poitras: ‘Er is een toxisch systeem ontstaan waarbij je bloedgeld in musea wit kan wassen’
In ‘All the Beauty and the Bloodshed’ toont regisseur Laura Poitras het leven, de kunst en de strijd van kunstenaar Nan Goldin tegen de machtige farmaceutenfamilie Sackler. „Dankzij Nan zien musea bloedgeld nu als een risico.”
Laura Poitras
IDFA-eregast brandt van activistisch vuur
De Amerikaanse regisseur Laura Poitras filmt activistisch, de Amerikaanse overheid schaalde haar in op het hoogste terroristische dreigingsniveau.
Playing Reality
De documentairemaker droomt zich autobio
Een nieuwe generatie filmmakers maakt non-fictiefilms met decors, rekwisieten, personages die zichzelf spelen of soms iemand die zichzelf niet meer kan spelen. Toch is het geen fictie.
Muziekdocu’s op IDFA
Trouw nooit! Vrouwen in de muziek spreken zich uit
Weinig macho-gedoe met drank, drugs en groupies in de muziekdocumentaires van IDFA dit jaar. Wel veel vrouwen als Césaria Évora en Sinead O’Connor. Dan gaat het ergens over, zo blijkt.
IDFA 2022
Een zeer duister beeld van mannelijkheid
IDFA-themaprogramma Around Masculinity verdraagt slechts één conclusie: alle wereldproblematiek is verbonden met mannelijkheid. Een heldere keus, maar niet zonder nadelen.
Oorlogsdocu’s op IDFA
Het accent ligt op Oekraïense veerkracht
Over de oorlog in Oekraïne toont IDFA een aantal documentaires die de Oekraïense kant belichten. Men ploetert dapper voort.