Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Archief
Luister naar
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Magazine
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Volgonderwerpen
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Weergaveopties
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Abonnement delen
Gedeeld abonnement
Lichte weergave
Donkere weergave
Volg instellingen van mijn apparaat
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Holland Festival 2021
Dans
Botticelli’s Venus baart Maria met kind in ‘Transverse Orientation’
Transverse Orientation is een symbolische ‘vertelling’ door zes dansers en een danseres over het menselijk streven naar het licht. Dimitris Papaioannou creëert zijn eigen magie met iconische elementen uit mythes, religie en kunstgeschiedenis.
Theater
Schönbergs ‘Pierrot lunaire’ als absurdistische opnamesessie
Regisseur Freitas rekte de atonale klassieker Pierrot lunaire op tot een avondvullende absurdistische voorstelling. Het werkte, dankzij het superieure spel van de musici.
Klassiek
'#Luistermutant' wil alles, maar slaagt daardoor in precies niks
In de interactieve voorstelling ‘Luistermutant 2021’ luister je vanaf een klimrek, speel je een game op je telefoon en bevraag je het nut van klassieke muziek. Goede ideeën geen gebrek, maar de voorstelling valt weg in overdaad en chaos.
Theater (
●●●
)
‘Age of Rage’ is een gierende draaikolk van geweld
In zijn nieuwe marathonvoorstelling ‘Age of Rage’ onderzoekt Ivo van Hove welke onderstromen van angst en onvrede er aan woede en geweld ten grondslag liggen. Het levert rauw theater op, met weinig momenten van verstilling.
Interview
Garin Nugroho: ‘Wie geen vriend van de natuur is, wordt door haar vernietigd’
De tsunami van 2004 in Atjeh was de concrete aanleiding voor Garin Nugroho om zich in de klaagzang te verdiepen. Maar de voorstelling ‘The Planet – A Lament’ gaat over alle rampen. Ook over een pandemie als Covid-19.
Recensie
(
●●●
)
Sakamoto’s opera ‘TIME’ maakt je deelgenoot van onuitgesproken leed
Veel gebeurt er niet in ‘TIME’ van Ryuichi Sakamoto, ‘associate artist’ van het Holland Festival. Toch blijft de mysterieuze voorstelling boeien.
Holland Festival
Ostentatief vertoon van opperste lichaamsbeheersing
In ‘Four Seasons’ brengt Het Nationale Ballet twee nieuwe voorstellingen samen van choreografen David Dawson en Christopher Wheeldon. Zo subtiel als Wheeldons werk is, zo uitbundig is Dawson.
Holland Festival
|
Recensie (
●●●
)
Soundscapes, disco en een scheurende klarinetsolo – vrij naar Ryuichi Sakamoto
De jonge componist Kordz bracht een eerbetoon aan zijn held Ryuichi Sakamoto, ‘associate artist’ van het Holland Festival, samen met topensemble Asko
|
Schönberg.
Klassiek
|
(
●●●●●
)
Monoloog ‘La Codista’ is prachtig kleinood waarin niets gebeurt
In de monoloog ‘La Codista’ verheft Marleen Scholten het uitgerekte wachten tot betekenisvol leven. Met haar onnavolgbare tekstbehandeling vindt ze speelsheid in het statische.
Dans
‘Ik leef, ik ben er nog!’ zeggen de vrouwen in Mailles
Dankzij de poëzie van Asmaa Jama wordt de onsamenhangende voorstelling van Dorothée Munyaneza iets verduidelijkt, maar Mailles lijkt vooral een in zichzelf gekeerde therapiesessie.
Dans
„Ik leef, ik ben er nog!” dansen de vrouwen
Dankzij de poëzie van Asmaa Jama wordt de onsamenhangende voorstelling van Dorothée Munyaneza iets verduidelijkt, maar Mailles lijkt vooral een in zichzelf gekeerde therapiesessie.
klassiek
Opera als eco-activisme: Ine Aya’ bewijst dat dat werkt
Met Ine Aya’ maakten de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah en librettist-regisseur Miranda Lakerveld een indrukwekkende opera over ontbossing op Kalimantan.
Dans
‘Grosse Fuge’ veroorzaakt na vijftig jaar nog steeds kippenvel
Het filmpje Rose van Milena Sidorova heeft meer vuur dan Prometheus, een creatie van drie choreografen. Gelukkig laat Hans van Manen het publiek na de lockdown heerlijk thuiskomen met Grosse Fuge.
Holland Festival
‘Fremdkörper’ is een collectief slaapritueel met levensechte poppen
Overdag is ‘Fremdkörper’ van Boogaerdt/VanderSchoot een installatie waarin publiek vrij kan rondlopen. ’s Avonds vindt er een theatrale meditatie plaats, gebaseerd op oud-Griekse slaaprituelen.
Recensie
(
●●●●
)
Holland Festival opent met rauw-erotisch Genesis-verhaal
Het Holland Festival opende donderdag in De Nationale Opera voor 350 geteste toeschouwers met een muzikaal geweldige en symboolzwangere enscenering van vergeten de opera Die ersten Menschen van Rudi Stephan.
Tips
Zes voorstellingen op het Holland Festival die je niet mag missen
De 74ste editie van het Holland Festival vindt dit jaar plaats van 3 tot en met 27 juni. NRC geeft zes tips.
Profiel
Ryuichi Sakamoto doet altijd exact wat nodig is
Hij is ‘associate artist’ van het Holland Festival. Een korte tour door Ryuichi Sakamoto’s immense oeuvre: van de synthpop uit de jaren 70 tot de aanstaande wereldpremière van zijn ‘woordeloze opera’ TIME.
Theater
Het schaap leert van de mens over goed en kwaad
Aan de hand van een zelfverzonnen dierenfabel onderzoekt FC Bergman in ‘The Sheep Song’ wat het summum van mens zijn is. „Het begint vol potentie, maar vanaf de zevende minuut gaat het steil bergafwaarts.’
Holland Festival
Hoe maak je van toeschouwers deelnemers?
Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot laten op het Holland Festival ‘Fremdkörper’ zien. „De voorstelling is deels een zoektocht naar een gezamenlijk oerbewustzijn.”