Sluit menu
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Sport
Opinie
Columnisten
Tech en Media
Boeken
Leven
In Beeld
Carrière
Klimaat
Recht
Podcast
Commentaar
Ombudsman
Puzzels
Service
Webwinkel
Familieberichten
Over NRC
Service
Bezorgservice
Onderbrekingsservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Nieuwsbrieven
Veelgestelde vragen
Mijn leeslijst
Digitale krant
Wachtwoord vergeten
Onbeperkt toegang
Abonneer
Onbeperkt toegang tot alle artikelen op nrc.nl
Abonneer
Je kunt op NRC rekenen voor betrouwbare informatie, duiding en analyse. Neem nu een extra voordelig abonnement.
Bekijk de opties
Menu
NRC
Mijn nieuws
Podcasts
Digitale krant
Mijn NRC
Terug
Lees meer
Inloggen
Mijn nieuws
Mijn leeslijst
Mijn geschiedenis
Digitale krant
Volgonderwerpen
Nieuwsbrieven
Ik ben abonnee
Neem een abonnement
Instellingen
Uitloggen
Hoe kunt u ons bereiken?
Vanwege het coronavirus werken onze medewerkers thuis.
Service
Privacy-instellingen
Notificaties
Bezorgservice
Vakantieservice
Verhuisservice
Mijn gegevens
Mijn abonnementen
FAQ Digitaal Lezen
Veelgestelde vragen
Wachtwoord vergeten
Binnenland
Buitenland
Economie
Den Haag
Cultuur
Wetenschap
Opinie
Sport
Tech en Media
Boeken
Leven
Carrière
Webwinkel
De nieuwe haven
Dossier De Nieuwe Haven
'Je moet kiezen als haven: of fossiel behouden of groen opbouwen'
Transitiehoogleraar Jan Rotmans adviseert het Havenbedrijf Rotterdam over de omslag naar een nieuwe economie.
Serie: De nieuwe haven
Duizenden tonnen staal voor groene stroom van zee
In een assemblagehal op de Tweede Maasvlakte is de verschuiving van fossiele naar duurzame energie goed zichtbaar. Producent Sif maakt er funderingen voor windmolens van 120 meter hoog.
Biobrandstof
Slachtafval zorgt voor schone motor
Dierlijke vetten, raapzaadolie, frituurvet, slachtafval: bij Neste in Rotterdam verwerken ze het allemaal tot hernieuwbare diesel die fors minder CO2 uitstoot.
Serie: de nieuwe haven
De Rotterdamse haven neemt al afscheid van steenkool
Sluiten of switchen zijn de enige opties op de Maasvlakte. Het lot van twee hypermoderne kolencentrales in de haven ligt in handen van de politiek.
Shell-raffinaderij
Ieder druppeltje olie tot op de laatste molecuul benutten
Shell-raffinaderij in Pernis maakt brandstoffen en chemische producten. En stoot zo miljoenen ton CO2 uit. Toch denkt Shell nog lang door te kunnen gaan.
Interview
‘Wie niet mee wil doen moet weg uit de haven’
De haven moet overschakelen van fossiel naar duurzaam. „Bedrijven beseffen dat dit een voorwaarde is om te overleven.”