Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Sheri Morin: 'Samenwerken aan een gemeenschappelijk doel stelt ons in staat om zoveel meer te bereiken.'
Sheri Morin: 'Samenwerken aan een gemeenschappelijk doel stelt ons in staat om zoveel meer te bereiken.' Marieke Duijsters
Column

Het belang van de patiënt verbindt ons

Vandaag werken aan wat de patiënt morgen nodig heeft: dat is wat Roche doet. Het is onze purpose of doel, die richting geeft aan alles wat we doen. En als Chief Purpose Officer is het mijn taak om iedereen daarbij te faciliteren, de voorwaarden te scheppen voor hen om dat te doen.

Innovatie helpt ons daarbij. Zo kunnen we sneller betere uitkomsten voor patiënten bereiken, tegen lagere kosten. Uitkomsten die bovendien zijn toegespitst op de behoefte van individuele patiënten. Daarom investeren we ook fors in innovatie. Roche staat wereldwijd op de zevende plaats wat research & development-budget betreft. Personalised healthcare speelt daarin een centrale rol: gezondheidszorg op maat, voor iedere patiënt.

Samenwerken

Dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Op tal van manieren werken we daarom samen met andere partijen in de gezondheidszorg. In de Personalised Healthcare Catalyst Alliance bijvoorbeeld, doen we dat met meer dan negentig stakeholders uit allerlei sectoren, van experts op het gebied van kunstmatige intelligentie tot overheden, patiënten en ziekenhuizen. Dat stelt ons in staat om innovatie op tal van fronten te benutten om de zorg voor individuele patiënten te verbeteren én om de patiënt de regie te geven.

Gemeenschappelijk belang

De ontwikkeling van de Floodlight-app is een mooi voorbeeld hiervan. Met behulp van deze app kunnen MS-patiënten hun eigen gezondheid volgen aan de hand van een aantal dagelijkse metingen. Dit geeft hun meer inzicht in het verloop van hun ziekte. De metingen in de app zijn samen met de MS-gemeenschap, inclusief patiënten, gekozen en ontwikkeld. In de toekomst kunnen gebruikers, als ze dat willen, deze data delen met hun arts, om de behandeling verder te verbeteren. Dat is een gemeenschappelijk belang.

Een jaar als geen ander

Samenwerken aan een gemeenschappelijk doel stelt ons in staat om zoveel meer te bereiken. De coronapandemie maakt dat eens te meer duidelijk. Dankzij de samenwerking tussen partijen zijn wij sinds de uitbraak van het virus in staat om sneller dan ooit te innoveren en zo met grote stappen tegelijk vooruitgang te boeken. In de vijfentwintig jaar die in ik de farmaceutische industrie werk, heb ik dan ook nog nooit een jaar meegemaakt zoals dit. Ik ben trots op de toewijding van iedereen, ook binnen Roche. En op het vermogen van onze organisatie om snel te schakelen en onze stakeholders snel en goed te ondersteunen. Daarbij stellen we het belang van de patiënt altijd voorop.

Return on impact

Dat maakt de cirkel rond en brengt mij terug bij onze missie: vandaag werken aan wat de patiënt morgen nodig heeft. Daar begint het immers allemaal mee. Het is de essentie van onze organisatie, dat wat ons verbindt. Keer op keer zie ik dat bevestigd, ook in de gesprekken met nieuwe collega’s die niet eerder hebben ervaren dat de missie van de organisatie zo duidelijk verweven is in het dagelijks werk. Dat mensen hier – dag in, dag uit – werken aan return on impact, maakt indruk. Dat we kijken naar wat het oplevert voor de patiënt en niet alleen naar de cijfers onder de streep. Voor mij is het the right thing to do. Zo werken inspireert en motiveert mij dan ook, iedere dag opnieuw.

Sheri Morin is sinds 2016 Chief Purpose Officer van Roche Nederland. Zij is geboren in Canada en gaf voordat zij in Nederland neerstreek leiding aan Roche Products in Ierland. Na vijfentwintig jaar in de industrie is Morin nog steeds trots om van individuele patiënten te horen hoe de geneesmiddelen van Roche bijdragen aan een langer en kwalitatief beter leven.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.