Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Hugo Raaijmakers: ‘Bedrijven die doorhebben dat ze vol moeten inzetten op een digitale platformstrategie, zijn de overduidelijke winnaars.’
Hugo Raaijmakers: ‘Bedrijven die doorhebben dat ze vol moeten inzetten op een digitale platformstrategie, zijn de overduidelijke winnaars.’ Janita Sassen
Digitaal versnellen?

‘Kies positie in de platformeconomie’

Geen bedrijf redt het tegenwoordig nog in z’n eentje. En al helemaal niet nu de pandemie ervoor zorgt dat de digitalisering wereldwijd in de turbostand staat. Wat te doen? Samenwerken in een platform is een goede overlevingsstrategie en dé manier om een snelle groei mogelijk te maken.

„Grote bedrijven hebben naamsbekendheid en merkwaarde. Ze hebben kapitaal, veel partners, een goed netwerk. Ze hebben communicatiekanalen. En vaak hebben ze ook heel goede data”, weet Hugo Raaijmakers, global head of digital platform strategy and innovation PA Consulting. “Alles bij elkaar dus een perfect startpunt om een digitaal platform te beginnen.”

Op scherp

„Waar het grote bedrijven voorheen alleen nog aan ontbrak, was een sence of urgency”, vervolgt Raaijmakers. „Maar door de huidige pandemie staat elk bedrijf nu op scherp. Dit is dus het moment om echt werk te maken van een digitale strategie. En ik raad grote bedrijven aan om daar dan meteen een digitale platformstrategie van te maken. Want als mij één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat platforms de toekomst hebben.”

Samen sta je sterker

Forbes publiceert elk jaar een lijst met de meest waardevolle bedrijven ter wereld. De top vijf? Apple, Google, Microsoft, Amazon en Facebook. Hun overeenkomst? Het zijn stuk voor stuk bedrijven met een datagedreven aanpak en een sterke platformstrategie. „En nee, dat is geen toeval”, benadrukt Raaijmakers. „Die bedrijven behandelen data als hun meest waardevolle asset. Ze zijn ook niet bang om nieuwe dingen te proberen en zich in nieuwe markten te begeven. Daarbij maken ze volop gebruik van de ecosystemen die digitale platformen bieden. Samen sta je nu eenmaal sterker. Als je het mij vraagt, is het vol inzetten op digitale platforms en ecosystemen momenteel dan ook de meest succesvolle manier om een snelle groei mogelijk te maken. En bedrijven die dat doorhebben, zijn de overduidelijke winnaars.”

Alleen een platform op de balans

Raaijmakers noemt Uber als voorbeeld. „Dat bedrijf heeft twee groepen gevonden die perfect bij elkaar passen: mensen die een taxirit nodig hebben en mensen met een auto die tijd en zin hebben om mensen van A naar B te brengen, en die dat een prettige manier vinden om geld te verdienen. Uber verdient dan weer geld door die twee groepen op een slimme manier bij elkaar te brengen. En op hun balans staat alleen maar het platform.”

Soepel proces

„Hoe handig hun oplossing is, merkte ik die keer toen ik in Londen was en mijn Uber-app niet kon gebruiken. Een lege taxi vinden, is een ramp! Uiteindelijk kostte me dat een uur. Dat is wel een heel groot verschil met Uber: binnen drie minuten komt er een auto voor rijden en dan ook nog eens precies op de plek waar je staat. Briljant. Veel mensen hebben niet door hoeveel experimenten en aanpassingen er nodig waren om dat proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Geduchte concurrentie

„De andere kant van het spectrum is Amazon, een echte platformgigant”, stelt Raaijmakers. „Hun platform verbindt tientallen spelers die zich samen steeds sterker manifesteren in bijna iedere denkbare markt; van retail, onderwijs, gezondheidszorg en financiële en professionele dienstverlening tot energie, elektronica, logistiek, gaming, media en entertainment. De enige manier om daarmee te concurreren, is door zelf ook je positie te bepalen in de platformeconomie. Digitalisering is daarbij een voorwaarde.”

Wereldwijde digitale acceleratie

„Het bijzondere van deze tijd is dat de pandemie een enorme digitale versneller is”, vervolgt hij. „Ik denk dat als we over vijf jaar terugkijken, we beseffen dat Covid-19 wereldwijd voor een digitale revolutie heeft gezorgd. Die ontwikkeling levert op dit moment enorme kansen op. Maar die moet je als bedrijf dan natuurlijk wel pakken.”

Gericht innoveren

„De eerste stap: een strategie uitwerken om te bepalen wat jouw positie wordt in het ecosysteem van het platform. Welke andere spelers zijn er in jouw ecosysteem? Wat zouden goede verdienmodellen kunnen zijn? Welke partners heb je nodig om een platform tot een succes te maken? Zodra je weet waar je heen wilt, kun je gericht gaan innoveren. Door digitale mogelijkheden te ontwikkelen die aansluiten bij de positie die je wilt innemen, creëer je een wendbare organisatie die in staat is optimaal gebruik te maken van de voordelen van de platform-economie.”

Een goed probleem vinden

„Daarbij is het belangrijk om een open en onderzoekende mindset te hebben”, benadrukt Raaijmakers. „Dus niet meteen in oplossingen denken, maar eerst een goed probleem vinden. Die stap slaan veel mensen over. Maar elke succesvolle innovator start met een probleem en valideert eerst in de echte wereld of mensen dat ook echt als een probleem ervaren. Dus als je daar begint, heb je meteen al een mooie voorsprong.”

Tekst: Menno de Boer

PA. Bringing ingenuity to life

De experts van PA Consulting bouwen samen aan een positieve toekomst. In een wereld die wordt gedreven door technologie, geloven wij dat de kracht van onze vindingrijkheid bijdraagt aan een positieve toekomst voor de mens. Waar strategie, technologie en innovatie samenkomen, zien wij kansen in complexiteit. Onze teams van experts op uiteenlopende gebieden combineren innovatief denken met baanbrekende technologie om sneller en verder vooruit te komen. Terwijl onze klanten transformeren, bereiken we samen duurzame resultaten.
Meer informatie: www.paconsulting.com

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.