branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Loulou & Tummie / Shop Around
In gesprek met onze adverteerders

Verandert de pandemie onze kijk op de wereld – en ons koopgedrag?

De wereld om ons heen is ingrijpend veranderd. Anderhalf jaar corona laat zijn sporen na – sociaal, maatschappelijk, economisch, financieel. Zaken die we vroeger cruciaal vonden, maken plaats voor nieuwe, vaak meer existentiële gevoelens en afwegingen. Die veranderingen, en de daarmee gepaard gaande onzekerheden, werken ook door in de gedachten, de levens en de keuzes die NRC-lezers maken in het dagelijkse leven, zo blijkt uit ons jongste grote doelgroeponderzoek NRC Verantwoord. In gesprek met onze adverteerders over hoe zij omgaan met de veranderende wereld.

Persoonlijke ontwikkeling
NRC-lezers, met name jongeren, hebben sinds het uitbreken van de coronapandemie steeds meer belangstelling voor persoonlijke ontwikkeling en hechten sterk aan een goede balans tussen werk en privé. Wat merkt executive search specialist Legal People daarvan?
Erwin Bouwman, directeur bij Legal People: “Wij zien die ontwikkeling ook. Werk is flink opgeklommen is de piramide van Maslow. Waar je vroeger werkte om geld te verdienen, is werk tegenwoordig een van de belangrijkste manieren om je als mens persoonlijk te ontwikkelen.
“We zien in de sector steeds meer aandacht voor het binden van werknemers door het bieden van permanente opleidingen – dat is tegenwoordig een must. Daarnaast bieden veel werkgevers ook volop ruimte voor trainingen en coaching in persoonlijke ontwikkeling. De budgetten daarvoor groeien; veel organisaties hebben daarvoor zelfs eigen coaches in dienst. Begrijpelijk: een goede balans tussen werk en privé is een belangrijke voorwaarde voor persoonlijke ontwikkeling. Het gaat immers meer om het goed managen van je energie dan om het managen van je tijd. Dat speelt al langer maar door de coronapandemie is het alleen maar duidelijker geworden. Door het thuiswerken is de grens tussen werk en privé meer gaan vervagen, waardoor het bewaken van een gezonde balans alleen maar belangrijker is geworden.
“Zelf werken wij al een aantal jaren met onze in eigen huis ontwikkelde ‘Pact-meting’. Daarmee kunnen we inzichtelijk maken wat iemands natuurlijke gedrag is, dat die persoon daardoor energie gééft, en welk gedrag is aangeleerd – en daardoor energie kóst. Zo kunnen wij kandidaten een beter beeld geven welke rol het best bij ze past – advocaat, bedrijfsjurist, of bijvoorbeeld consultant hier bij ons. Belangrijk, want dan kun je in je natuurlijke kracht werken.”

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

Immateriële waarde
NRC-lezers, zo blijkt uit ons jongste onderzoek, hechten sinds de pandemie meer aan immateriële zaken zoals persoonlijke relaties en sociale verantwoordelijkheid. Hoe werkt dat door in de markt voor luxeproducten, zoals de horloges van OMEGA?
Raynald Aeschlimann, President en CEO van OMEGA: “De pandemie heeft ons allemaal doen inzien wat werkelijk belangrijk is in het leven: persoonlijke relaties, betekenisvolle momenten en sociale verantwoordelijkheid. Daardoor zoeken mensen nadrukkelijker naar kwaliteit – in hun leven, in hun relaties en in wat ze dragen. Dat brengt een verschuiving van fast fashion naar kwaliteit en emotie. Die toenemende behoefte aan authenticiteit komt de luxe horlogemarkt zeker ten goede; onze producten zijn diep verbonden met geschiedenis, vakmanschap en emotie. Een horloge begeleidt je op de belangrijkste momenten en is onderdeel van je persoonlijke verhaal, je leven, je stijl.
“OMEGA is altijd een oprecht en betrouwbaar bedrijf geweest. Die authenticiteit proef je ook in onze marketing, in onze productontwikkeling en in de manier waarop we communiceren met onze klanten en fan communities. We zijn meer dan ooit een benaderbaar merk. We willen dat mensen iets vóelen als ze aan OMEGA denken. We hebben astronauten op de maan begeleid, duikers in de oceaan, atleten op de Olympische Spelen en gewone mensen uit alle lagen van de bevolking, puur vanuit onze toewijding aan kwaliteitshorloges. Natuurlijk, de houding van klanten kan veranderen. Maar als wij onze integriteit en kernwaarden behouden, zal ons merk het goed blijven doen.”

Duurzaamheid
NRC-lezers voelen het belang van klimaatmaatregelen en zijn bereid om andere keuzes te maken of meer te betalen, luidt een van de inzichten uit het onderzoek. Geldt dat ook onder de boekers bij reisaanbieder Voigt Travel, specialist in actieve Nordic-reizen?
Marc Koenis van Voigt Travel: “Ik herken de reacties, er is zeker meer bewustzijn. Maar in de boekingen zien we dat op dit moment niet terug. Nu het weer kan, boeken mensen massaal – zelfs meer dan voorheen – en vraagt vrijwel niemand om duurzaamheid. Ook tussen de leeftijdsgroepen zien we nauwelijks verschil; jongeren kiezen niet duurzamer dan 50-plussers. Mensen zijn al blij dat ze een reis kunnen bemachtigen.
“Ook de reisbranche moet verduurzamen, dus we zouden het graag anders zien. Het liefst maken we al onze reizen volledig duurzaam voor een inclusief-prijs. Maar als wij nu de CO₂-uitstoot van onze vluchten helemaal compenseren, kost dat honderden euro’s per arrangement; dan verkopen we niets. Zolang klanten het niet omarmen, kunnen wij dat niet veranderen. Wat duurzaam reizen betreft, loopt de NRC-lezer dus echt voorop.
“Er komen wel verbeteringen aan. Met alternatieve vliegtuigbrandstoffen kunnen we onze vluchten straks deels verduurzamen. Daarnaast willen we onze klanten de keuze bieden om door bijbetaling hun uitstoot deels of geheel te compenseren. Soms vragen klanten of ze ook met hun eigen elektrische auto of per autotrein naar hun bestemming kunnen – dus zonder te vliegen. Dus er komt wel wat meer bewustzijn en bereidheid om te kiezen voor duurzamer.”

Bereik ruim 4 miljoen Nederlanders

De journalistiek van NRC bereikt elke maand opnieuw ruim 4 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder. Benieuwd hoe je deze doelgroep het meest effectief kunt bereiken? Neem gerust contact met ons op via sales@nrc.nl of bel 020 – 755 3053. Wij vertellen je graag meer hierover.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.