branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Els van der Plas volgde haar hart en maakte vorig jaar de overstap van de opera- en danswereld naar de museumsector.
Els van der Plas volgde haar hart en maakte vorig jaar de overstap van de opera- en danswereld naar de museumsector. Janita Sassen
Els van der Plas

“NRC is cultuur-minded en niet-sensationeel”

Els van der Plas volgde haar hart en maakte vorig jaar de overstap van de opera- en danswereld naar de museumsector.

“Toen ik vorig jaar 60 werd, dacht ik: wat zou ik nog willen. Mijn professionele drijfveren zijn altijd inhoudelijk, niet carrièregericht. Als kunsthistoricus wilde ik heel graag voor een museum werken. Het Bonnefanten Maastricht is een fantastisch museum dat focust op de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden, en moderne en hedendaagse kunst die zich richt op nét een andere canon van kunstenaars dan we gewoon zijn.”

Het was wel een uitdaging voor Van der Plas om naar een kleinere organisatie te gaan. “Daardoor moet ik veel weer zelf uitvoeren. Het voordeel is dat je dichter op de inhoud en de mensen zit. Het museum is van zo’n formaat dat je alles tegenkomt. Ik richt me naast de zakelijke kant van het museum, samen met artistiek directeur Stijn Huijts, onder andere op fondsenwerving, relatiebeheer en de positionering van museum, winkel, restaurant en kunstuitleen. We kijken hoe we de naam en faam kunnen versterken, de inhoud kunnen verdiepen en bezoekersaantallen kunnen verhogen. Dat het Bonnefanten in het mooie Maastricht ligt, is natuurlijk meegenomen.”

Professioneel volgt Van der Plas uiteraard de berichtgeving over opera, ballet en beeldende kunst. “Ik gebruik de krant als culturele agenda, voor verdiepende stukken, en voor het volgen van recensies. Een goede recensie brengt nog steeds mensen op de been. Persoonlijk ben ik verder geïnteresseerd in de WOII, en lees ik zo’n beetje alles dat daarmee te maken heeft. Ik vind het belangrijk dat we deze geschiedenis levend houden. Ook artikelen over (post)kolonialisme, Black Lives Matter en wereldkunst hebben mijn volle attentie.”

“Soms biedt NRC langere artikelen, die toch niet gelijk een enorme tijd vergen om te lezen. De krant is cultuur-minded, niet sensationeel, en probeert verschillende kanten van een onderwerp te belichten. Ik lees papier en digitaal, en luister ook podcasts. Ik heb bijvoorbeeld erg genoten van de podcast De Bourgondiërs. Ik zou het leuk vinden om juist in podcasts nóg meer verdieping te vinden op het gebied van geschiedenis en kunst.”

Tekst: Robert Heeg

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.