branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Ludovic van Mierlo was werkzaam in de mediasector maar besloot zich om te laten scholen tot schooldirecteur in het primair onderwijs.
Ludovic van Mierlo was werkzaam in de mediasector maar besloot zich om te laten scholen tot schooldirecteur in het primair onderwijs. Janita Sassen
Ludovic van Mierlo

“NRC helpt me om zaken in perspectief te zetten”

Ludovic van Mierlo was werkzaam in de mediasector maar besloot zich om te laten scholen tot schooldirecteur in het primair onderwijs.

Het was een radicale switch. En niet een zonder uitdagingen. “Als je twee dagen in de week stageloopt, studiedagen volgt, en ook een bedrag van bijna vijf cijfers aan het opleidingsinstituut moet overmaken, dan heb je nauwelijks kans op inkomen. Ik kon het mij gelukkig permitteren, maar er zijn mensen die dat niet kunnen. De drempels voor toegang tot het onderwijs moeten echt omlaag, zeker gezien de personeelstekorten.”

Ludovic’s stap kwam voort uit de wens een bijdrage te leveren aan de maatschappij. “Mijn betrokkenheid uitte zich in mijn reclametijd al toen ik bestuurslid werd van SIRE. Een mooie stichting met het hart op de goede plek, opgezet vanuit de reclamesector. Ik wilde iets terug doen voor de maatschappij, die iedere dag wordt bestookt met commerciële boodschappen. De sector pusht consumentisme, soms tegen elke prijs, met alle gevolgen van dien; klimaatverandering, plastic soep, noem maar op. Om echt een verschil te maken, moeten we simpelweg de oorzaken van de rommel wegnemen.”

Ook nu hij niet meer in de mediawereld werkt, checkt hij de nieuws meerdere keren per dag, en dan vooral digitaal. “Het kan gaan over de huizenprijzen, maar ik lees ook mooie portretten van interessante personen in het bedrijfsleven. Ik vind het fijn dat ik sommige journalisten net wat beter leer kennen. Wouter van Noort volg ik bijvoorbeeld graag via Twitter . Zijn betrokkenheid bij dossiers die mij bezighouden, geven het gevoel van nabijheid; het idee dat we zelf onderdeel van het nieuws zijn. Er zijn veel misvattingen over het onderwijs. Kijk maar naar een parodie als De Luizenmoeder. En ja, als directeur van een basisschool voel ik mij weleens conciërge, bijvoorbeeld als er een lekkage is of gebrekkig internet. Maar buitenstaanders zien niet snel de professionaliteit van al die leerkrachten. Mede door een kanaal als NRC besef ik dat ik ook directeur ben van een organisatie met ruim 60 medewerkers en pakweg 700 klanten. Het helpt me die levens, en dat van mezelf, in perspectief te zetten. Dát is meerwaarde.”

Tekst: Robert Heeg

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.