branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Ontdek de vijf lezerstypen van NRC
Ontdek de vijf lezerstypen van NRC Loulou & Tummie / Shop Around
5 lezerstypen als leidraad voor de adverteerder

Hoe bereikt u uw specifieke doelgroep bij NRC?

Binnen de doelgroep van NRC vinden we verschillende type lezers. Aan de hand van overzichtelijke infographics stellen we vijf verschillende profielen aan u voor. Van de Traditionele Nieuwsvolger, tot het lezerstype Jong Ambitieus.


De 5 lezerstypen van NRC

De NRC-lezer en -luisteraar heeft een brede interesse. De doelgroep volgt nationaal en internationaal nieuws en leest bij voorkeur over wetenschap, politiek, cultuur en klimaat. Naast deze gemeenschappelijke interesses kent de doelgroep ook gemeenschappelijk waarden zoals vrijheid, onafhankelijkheid en persoonlijke ontwikkeling. In de profielen van de vijf NRC-lezerstypen vindt u specifieke, onderscheidende kenmerken per lezerstype. En op welke manier u de verschillende lezerstypen het best kunt bereiken.
Gebruik de pijltjes onder de infographics om door de vijf lezerstypen van NRC te bladeren en ontdek welke het beste aan sluit bij uw doelgroep. Door op de afbeeldingen te klikken vergroten ze in uw scherm.


Jong Ambitieus

‘Het volgen van nieuws is onderdeel van mijn dagelijkse routine’
Bij het lezerstype Jong Ambitieus vinden we vooral de jongere volgers van NRC-journalistiek. Naast wetenschap, politiek en klimaat is deze groep bovengemiddeld geïnteresseerd in nieuws over loopbaan en carrière, werk en geld en techniek. NRC-lezers en -luisteraars in deze groep hechten in het dagelijks leven aan een goede opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Ook waarden als kennis vergaren en materiële zekerheid scoren hoog bij dit type. NRC-podcast is de kortste weg naar de groep Jong Ambitieus maar ook onder de lezers van NRC Weekend is het type Jong Ambitieus oververtegenwoordigd.


Welstandig Progressief

‘NRC brengt mij in aanraking met kunst en cultuur’
In de groep Welstandig Progressief vind je relatief veel NRC-gebruikers vanaf middelbare leeftijd. Dit is het lezerstype met een grote interesse in nieuws over klimaat, beeldende kunst en theater. Zoals iedere NRC-gebruiker hecht deze groep in het dagelijks leven aan vrijheid van denken en doen en vindt men onafhankelijkheid belangrijk. Het lezerstype Welstandig Progressief onderscheidt zich doordat men relatief veel waarde hecht aan schoonheid, bijvoorbeeld in kunst en cultuur. Maar ook bijvoorbeeld de waarde ‘tolerantie richting andere sociale groepen’ vindt men relatief belangrijk. De groep Welstandig Progressief is het best te bereiken via de NRC-krant, op papier of de digitale editie en via nrc.nl.


Traditionele Nieuwsvolger

‘Weten wat er speelt in de wereld helpt mij bij de dragen aan het gesprek’
Alle leeftijdsgroepen vinden we terug bij het lezerstype Traditionele Nieuwsvolger. Deze groep waardeert NRC met name om zijn onderzoeksjournalistiek. De verhalen die breed kijken en diep graven. Hiervoor leest men vooral NRC Doordeweeks of NRC Weekend of luistert men naar NRC-podcast. De gemiddelde NRC-gebruiker hecht aan vrijheid van denken en doen en vindt onafhankelijkheid maar ook bijvoorbeeld genieten belangrijke waarden in het leven. De Traditionele Nieuwsvolger is ondernemend en gaat daarbij het risico niet uit de weg. De nieuwsthema’s die speciale aandacht krijgen zijn: economie, geldzaken en reizen.


Vrije Denker

‘Nieuws helpt mij een mening te vormen’
De Vrije Denker vinden we vooral onder de NRC-krantlezer, zowel in het weekend als doordeweeks. Bij dit lezerstype vinden we alle leeftijdsgroepen terug, gemiddeld is de Vrije Denker iets jonger dan de gemiddelde NRC-gebruiker. De Vrije Denker vindt creativiteit belangrijk en men is ruimdenkend en nieuwsgierig. Van alle types staat de Vrije Denker het meest open voor de mening van anderen. Naast de gebruikelijke interesses van de NRC-doelgroep leest deze groep graag over cultuur, podiumkunst en literatuur.


Behoudend Genuanceerd

‘Ik neem de tijd om mij te informeren omtrent nieuws’
Het lezerstype Behoudend Genuanceerd neemt bewust de tijd voor het nieuws. Men leest de krant doordeweeks en in het weekend en bezoekt daarnaast ook regelmatig de NRC-website. Naast de gebruikelijk thema’s leest deze groep graag over economie, sport en gezondheid. Het lezerstype Behoudend Genuanceerd plaatst zichzelf niet snel op de voorgrond, hecht veel waarde aan integriteit en streeft naar een harmonieuze levensstijl. Ten opzichte van de andere lezerstypen is in deze groep de oudere lezer het beste vertegenwoordigd.

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.