branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Loulou & Tummie / Shop Around

Cultuur in tijden van crisis: moment van bezinning én innovatie

Kunst en cultuur zijn in tijden van crisis essentieel: kunst verbindt, biedt troost en het geeft zicht op nieuwe perspectieven. De culturele sector is hard geraakt door de coronapandemie. Toch zorgt de flexibiliteit van de sector ervoor dat het lukt hier creatief op te reageren. We lichten drie positieve ontwikkelingen uit in de kunst- en cultuurbranche; van de opkomst van livestreaming en digitalisering tot de impact van de Black Live Matters-beweging.

Films, boeken, muziek en online voorstellingen: in tijden van lockdowns grijpen we massaal naar kunst en cultuur. “Kunst is naast een economisch belangrijke sector, ook wezenlijk voor het welbevinden van mensen”, stelde Kristel Baele, voorzitter van de Raad voor Cultuur, onlangs in een interview met NRC. Een recent doelgroeponderzoek van de afdeling advertentiemarkt van NRC Media onderstreept dat: de NRC-lezer is van mening dat kunst en cultuur van maatschappelijk belang zijn en dat hiervoor te weinig aandacht is in de media. Het niet kunnen bezoeken van musea en andere cultuurinstellingen ervaarden de lezers als een groot gemis. Opvallend is dat vooral vrouwen en jongeren door de pandemie nog meer waarde zijn gaan hechten aan kunst en cultuur. De culturele en creatieve sector kan volgens de Raad voor Cultuur een essentiële rol vervullen in de herstelfase na de crisis: als banenmotor, als bindmiddel voor de samenleving en als bron van verbeeldingskracht en creativiteit bij grote maatschappelijke vraagstukken. Maar dan moet de weerbaarheid van de sector wel versterkt worden. Investeer in cultuur voor iedereen, zo luidt dan ook het beleidsadvies.

Streaming: van noodzaak naar blijvende trend
De raad noemt met name de digitalisering van het aanbod als kansrijke ontwikkeling om cultuur voor een breder publiek toegankelijk te maken. Veel theatermakers en muzikanten gingen de afgelopen anderhalf jaar online: ze traden op in lege concertzalen of theaters maar wisten via livestreaming tóch veel mensen te bereiken. Musea ontwikkelden tijdens de sluiting virtuele tours en online kijkjes in de collecties. De coronacrisis heeft de digitale distributie én consumptie van cultuur versneld. Door hun voorstellingen, concerten of tentoonstellingen digitaal aan te bieden, blijven cultuurmakers ook in tijden van lockdowns betrokken bij hun publiek. Een positieve bijkomstigheid is dat ze hierdoor vaak een nog grotere én bredere doelgroep bereiken. Twee Eindhovense geluidstechnici, Bob de Wit en Koen Verhees, begonnen tijdens de eerste lockdown met The Isolation Sessions: popconcerten van lokale bands en artiesten, gestreamd vanuit hun studio. Bijna elke dag konden muziekliefhebbers live een optreden bekijken. In totaal keken er zo’n 500.000 online kijkers uit meer dan vijftig landen naar de Sessions. De verwachting is dan ook dat ‘streaming’ – ter vervanging van of als aanvulling op fysieke evenementen – ook post-corona bestaansrecht heeft.

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

Inhaalslag op het gebied van diversiteit en inclusie
Ook de Black Lives Matter-beweging heeft grote impact op de cultuursector. De protesten hebben het gesprek over misstanden en ongelijkheden in de samenleving geopend. Het is een wake-up-call: veel instellingen zijn bezig om op hun eigen positie te reflecteren en hun collecties te herzien. Zo kwam het Rijksmuseum met een tentoonstelling over slavernij en Kunstmuseum Den Haag met een modetentoonstelling over culturele toe-eigening. Twaalf musea startten in maart het samenwerkingsprogramma ‘Musea bekennen kleur’ om inclusie en diversiteit te bevorderen. Culturele instellingen zijn bij uitstek plekken waar mensen worden uitgedaagd anders naar elkaar te kijken en te luisteren naar andere perspectieven. Juist daar is er meer vertegenwoordiging nodig van verschillende geluiden en wereldbeelden. Hetzelfde geldt voor kunstopleidingen, de theatersector en de literaire wereld.

379 briljante vrouwen in de kunst
Dat de Nederlandse kunstwereld erg wit is, dringt steeds meer door. Maar ook vrouwen zijn zwaar ondervertegenwoordigd in de kunst- en cultuursector. In veel creatieve disciplines is er sprake van een scheve man-vrouwverhouding. Zo is slechts dertien procent van de kunst in museumcollecties gemaakt door een vrouw. Het overgrote deel daarvan bevindt zich ook nog eens in de depots. Kunsttijdschrift See All This maakte vorig jaar een jubileumnummer met ‘379 briljante vrouwen in de kunst’. Volgens hoofdredacteur Nicole Ex is ‘de geschiedenis van de kunst een kroniek van uitsluiting’. Het mannelijke perspectief moet tegenwicht krijgen, waardoor de kroniek veelzijdiger wordt. Toch durft ze voorzichtig te spreken van een omwenteling, een bewustwording die zijn weerga niet kent. Het is volgens haar een kwestie van tijd en focus om kunst van vrouwen de plek te geven die het verdient. Ook op dit vlak toont de branche zich bewonderingswaardig flexibel en innovatief.

Lees ook het artikel Verandert de pandemie onze kijk op de wereld – en ons koopgedrag?, waarin we in gesprek gaan met adverteerders.

Tekst: Natasja Admiraal

Bereik ruim 4 miljoen Nederlanders

De journalistiek van NRC bereikt elke maand opnieuw ruim 4 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder. Benieuwd hoe je deze doelgroep het meest effectief kunt bereiken? Neem gerust contact met ons op via sales@nrc.nl of bel 020 – 755 3053. Wij vertellen je graag meer hierover.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.