branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Mathew Welson besloot iets te doen aan sigarettenvervuiling en richtte in 2019 een duurzame onderneming op.
Mathew Welson besloot iets te doen aan sigarettenvervuiling en richtte in 2019 een duurzame onderneming op. Janita Sassen
Mathew Welson

“Begrijpelijk en helder – dat is NRC”

Mathew Welson besloot iets te doen aan sigarettenvervuiling en richtte in 2019 een duurzame onderneming op.

“Van jongs af aan had ik een enorme drive. Ik wilde creëren maar ook graag rijk worden. Ik zag al die peuken op straat en vroeg mij af: wat nou als elke peuk 5 cent waard was?

Wat als je een waarde aan zo’n peuk kunt toedichten? Toen ik mij erin ging verdiepen, zag ik pas hoe groot het peukenprobleem is. In die filters zit namelijk plastic, en het duurt twaalf tot vijftien jaar voordat ze zijn afgebroken. Ik besloot toen een bedrijf te starten waarmee ik niet alleen geld kon verdienen maar ook iets goeds zou doen.”

En daarmee werd Welson de oprichter, of beter gezegd de ‘aansteker’, van Peukenzee. Hij stimuleert individuen, verenigingen, festivals, universiteiten, gemeenten en bedrijven om peuken in te zamelen en die weer te recyclen. “We zijn een echte onderneming, geen eenmalig project. Het koste wel wat moeite om beleving te creëren rond het weggooien van peuken en mensen te overtuigen van ons project. Het liefst zijn we zo snel mogelijk weer overbodig, dan storten we ons gelijk weer op een nieuw probleem.”

Inmiddels staat Welson in de Duurzame Jonge 100; een lijst van duurzame jonge ondernemers. Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid is hij geïnteresseerd in allerlei soorten nieuws. “Ik wil van heel veel dingen iets afweten. Wat ik eraan heb, dat zie ik later wel. Belangrijk is dat je goed luistert. Dat klinkt makkelijk, maar ik bedoel écht luisteren naar wat een ander zegt.”

Zelf luistert hij graag naar podcasts. “Ik hoorde bijvoorbeeld de NRC-podcast over Amsterdamse straatjongeren die erg goed verteld werd: ‘De vergismoord op Mohamed die Amsterdam wakker schudde’. Lezen doe ik vooral online. Wat ik van NRC prettig vind, is dat er begrijpelijk en helder wordt geschreven. Dat is voor mij belangrijk want ik ben dyslectisch. Ik moet artikelen snel kunnen begrijpen en ze moeten kloppen. Ik lees graag langere, onthullende verhalen, bijvoorbeeld over bedrijven die belasting ontduiken. Dat soort artikelen vind ik typerend voor NRC.”

Tekst: Robert Heeg

Ontvang meer informatie over het onderzoek

Onderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar de NRC-doelgroep. In onze NRC Verantwoord e-paper vind je informatie over de unieke kenmerken van de NRC-doelgroep, die via print, online en podcasts NRC-journalistiek volgt. Lees meer over mediagebruik, interesses en waarden van de doelgroep en hoe je hen als adverteerder het beste bereikt.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.