branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Prof. Dr. Erik Verhoef, hoogleraar aan de Vrije Universiteit: "Er zijn aanwijzingen dat mobiliteit wél blijvend zal veranderen na corona. Dus is het slim om juist nu te investeren in flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen."
Prof. Dr. Erik Verhoef, hoogleraar aan de Vrije Universiteit: "Er zijn aanwijzingen dat mobiliteit wél blijvend zal veranderen na corona. Dus is het slim om juist nu te investeren in flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen." Dik Nicolai

Na corona geen files meer?

“Niet te vroeg juichen,” zegt vervoerseconoom Prof. Dr. Erik Verhoef, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Toch ziet hij aanwijzingen dat onze mobiliteit wél blijvend zal veranderen. “Mensen zitten nú in een ander gedragspatroon, dat moeten we vasthouden. Mobiliteit kan echt veel slimmer en efficiënter.” Erik Verhoef over de toekomst van zakelijk rijden.

Staan we deze herfst gewoon weer massaal in de file?

“Nou, als wetenschapper heb ik geen glazen bol. Sterker nog, de modellen die we altijd gebruikten om reisgedrag en vervoersstromen te voorspellen, zijn allemaal gebouwd op de parameters uit het oude normaal. Die kunnen we dus niet meer zomaar gebruiken. Het zou naïef zijn te denken dat we straks weer helemaal terugkeren naar het oude gedrag op het gebied van woon-werkverkeer. Maar let op: het is óók naïef te denken dat ons reisgedrag na corona blijft zoals het nu is. Toch zijn er aanwijzingen dat mobiliteit wél blijvend zal veranderen. Mensen blijven vaker thuis werken, of gaan slechts een deel van de dag naar kantoor. En dat is goed nieuws.”

Waarom denkt u dat ons gedrag blijvend verandert?

“Het lijkt een open deur, maar de digitale revolutie speelt een grote rol. Natuurlijk hadden we al de mogelijkheden om thuis te werken en online te vergaderen. Maar we deden het niet massaal. Nu vrijwel iedereen het afgelopen jaar werd gedwongen digitaal te werken, zijn we er zó aan gewend geraakt dat we het zullen blijven doen. Veel mensen zijn over hun koudwatervrees gestapt en hebben kunnen proeven van de voordelen. Misschien niet vijf dagen per week, maar wel een deel van de week. Of een deel van de dag. Dat is genoeg om een enorme positieve invloed te hebben op de verkeersstromen.”

Slechts een deel van de dag?

“Ja, waarom zou je niet het dagelijkse werkoverleg met je team online doen en dan bijvoorbeeld pas om 10 uur in de auto stappen naar kantoor. Dat kan een enorm effect hebben, want we hebben slechts een beperkte gedragsaanpassing nodig om een behoorlijk deel van de files kwijt te raken. Dat hadden we voor corona natuurlijk al kunnen doen, maar er waren nog veel mensen die nog nooit gebruik hadden gemaakt van Zoom of Teams. Nieuwe technologie wordt pas bruikbaar als de massa het gebruikt. Het moet dus wel heel raar lopen, willen we hiervan de effecten niet terugzien in mobiliteit. Mensen krijgen nu ook een heel duidelijke positieve prikkel: ze staan minder in de file.”

“Gelukkig willen veel werkgevers mobiliteit verduurzamen: méér elektrische auto’s, méér efficiency en méér flexibiliteit in vervoersvormen”

Dat klinkt hoopgevend

“We moeten niet te vroeg juichen, want cijfers uit het verleden laten zien dat als er ruimte ontstaat op de wegen, die als vanzelf weer wordt ingevuld. Mensen realiseren zich bijvoorbeeld dat het minder belangrijk is dicht bij hun werk te wonen. Of ze kiezen weer makkelijker voor de auto in de spits in plaats van de fiets of de trein. We moeten daarom het ijzer smeden nu het heet is. Mensen zitten nú in een ander gedragspatroon, dat moeten we vasthouden. De digitale infrastructuur moet overal in Nederland op orde zijn, er moet worden geïnvesteerd in flexwerkplekken voor mensen die niet structureel thuis kunnen werken. En met rekeningrijden kan het gedrag heel gericht worden bijgestuurd, vooral als de prijs afhangt van het tijdstip.”

Wat zijn de gevolgen voor het wagenpark van bedrijven?

“Het is heel verstandig als bedrijven juist nú gaan nadenken over mobiliteitsbudgetten in plaats van de standaard leaseauto. Ook voor de werknemers is het fijn als ze zelf kunnen kiezen hoe het budget wordt ingezet. Dan kan de inzet zeker voor de nodige (blijvende) gedragsverandering zorgen. En dat moet, want veel werkgevers willen hun mobiliteit verduurzamen. Dat betekent méér elektrische auto’s, maar ook méér efficiency en flexibiliteit in de verschillende vervoersvormen. Het kan echt allemaal veel slimmer!”

Movement that inspires: de toekomst van zakelijk rijden

Deze serie staat in het teken van de toekomst van zakelijke mobiliteit. Hoe ziet het wagenpark van morgen eruit? Hoe kan mobiliteit steeds slimmer en flexibeler worden? Wat zijn de komende jaren belangrijke transities op het gebied van zakelijk rijden? Centrale thema’s zijn duurzaamheid, flexibiliteit en elektrificatie. Kia speelt daar als geen ander automerk snel op in. Als grote aanbieder op de Nederlandse markt biedt Kia duurzame mobiliteitsoplossingen voor de consument en de zakelijke rijder. Met name door op een ondernemende manier creatief mee te denken en flexibel te zijn. En door de overstap op elektrisch rijden gemakkelijker te maken. Met de komst van de nieuwe grensverleggende elektrische Kia EV6 – met een zeer grote actieradius en ultrasnelle laadcapaciteit – breekt een nieuw tijdperk aan.
En dit is nog maar het begin…
Kijk voor meer inspiratie op www.kia.com

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.