branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.
Dik Nicolai
Hoe gaat mobiliteitsprovider Athlon Nederland zelf om met veiligheid en mobiliteit?

“Zorg dat iedereen veilig thuiskomt, elke dag”

Het is weer ouderwets druk op de weg. Over heel 2022 komt onze mobiliteit naar verwachting uit boven het niveau van 2019, aldus het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Intussen is er een wildgroei van typen voertuigen op de weg én blijven we massaal appen achter het stuur, met alle risico’s van dien. En toch heeft volgens de BedrijvenMonitor van Interpolis nog maar 1 op de 5 ondernemers een mobiliteitsbeleid.

Het verkeersaanbod op het hoofdwegennet groeit dit jaar naar verwachting tot boven het niveau van 2019 en tot 2027 met nog eens 13%, zo verwacht het KiM. Intussen veranderen de frequentie en de manier waarop we ons verplaatsen. Na lange periodes van thuiswerken is het weer wennen om geregeld in druk verkeer te rijden. We kiezen vaker voor alternatieve vervoermodaliteiten zoals de (lease)fiets, de speed pedelec, de poolauto of deelscooter. En ook de overstap naar elektrisch autorijden vergt gewenning.
Al die veranderingen stellen ondernemers voor complexe keuzes. Hoe gaan ze hun mobiliteit verduurzamen? Hoe kunnen hun medewerkers prettig en betaalbaar naar de zaak en naar afspraken? Hoe houd je je mobiliteit overzichtelijk en hanteerbaar? En vooral: hoe houd je die veilig?

Een degelijk mobiliteitsbeleid
“Met een helder mobiliteitsbeleid én met verleiding”, stelt Marjolein Groen, directeur Sustainability en CSR bij mobiliteitsprovider Athlon Nederland. Met meer dan 100.000 auto’s op de weg voelt Athlon zich ook verantwoordelijk voor algemene verkeersveiligheid. Ook adviseert en begeleidt het bedrijven bij het verduurzamen van hun mobiliteit. Naast leaseauto’s (brandstof, hybride en EV) biedt Athlon daarvoor een scala aan CO2-vriendelijke alternatieven, van OV- en mobiliteitspassen tot leasefietsen, flexauto’s en vakantiebundels.
Willen bedrijven hun mobiliteit structureel verduurzamen en veiliger maken, dan is een degelijk mobiliteitsbeleid op papier onmisbaar – ook voor Athlon zelf. Groen: “Verkeersveiligheid is een integraal onderdeel daarvan. Als ondernemer zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid van onze mensen, ook onderweg. Nog altijd gebeuren er veel te veel ongevallen met onnoemelijk veel menselijk leed en grote schade - volgens de SWOV in 2018 maar liefst 17 miljard euro.”

Gedragsverandering
De oorzaken laten zich raden, vindt Groen: “Verkeersdrukte, smartphonegebruik, een wildgroei van typen vervoermiddelen, ouderen op e-bikes, drank en drugs achter het stuur. En, heel belangrijk: zelfoverschatting.”
Daarom besteedt Athlon veel aandacht aan verantwoord en veilig weggedrag. “Een goed mobiliteitsplan vraagt om blijvende gedragsverandering. Wij hebben hiervoor het 5-stappen mobiliteitsplan ontwikkeld. Voordat je op pad gaat stel je jezelf vijf vragen: Moet ik deze rit wel maken? Zo ja, met welk vervoermiddel? Kan het ook elektrisch emissievrij? Hoe rijd ik zo veilig en zuinig mogelijk? En hoe kan ik eventuele uitstoot compenseren? Vooral stap 1 is belangrijk. Want de duurzaamste, goedkoopste en veiligste rit is de rit die je niet maakt.”

Online trainen met e-Driver
Verkeerseducatie heeft daarin een belangrijke rol. Groen: “Ga maar na: hoe lang is het geleden dat jij je rijbewijs hebt gehaald? Daarom bieden wij onze mensen, net als onze klanten, live rijtrainingen, een Safe Drive Pod tegen afleiding achter het stuur én het online trainingsprogramma Athlon e-Driver.” Dat laatste is een digitale videotraining, ontwikkeld door de Verkeersveiligheid Groep in samenwerking met Interpolis-verkeerspsycholoog Adriaan Heino. “Met e-Driver houd je verkeersveiligheid op een prettige manier top of mind. Onze medewerkers krijgen elke zes weken een leerzame korte videocursus in de mail, over een thema rond verkeersveiligheid zoals anticiperen, remweg, slaap, stress en rijden bij slecht weer. Heel praktisch. Daarmee kun je punten scoren en certificaten halen. Niet dwingend of streng maar vriendelijk; je wordt verleid om na te denken over veiligheid.”

Luister ook de podcastaflevering Veilige mobiliteit. Sacha de Boer praat je in 10 minuten bij over een onderwerp die speelt bij ondernemers.

Voorlichting op scholen
Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, vindt Athlon. Zo zetten onze collega’s hun vrijwilligersuren in om op scholen voorlichting te geven over verkeersveiligheid. “Zij kunnen bijvoorbeeld aan het begin van het nieuwe schooljaar een les over verkeersveiligheid geven op de school van hun kinderen, met de klas de VVN-verkeersquiz spelen of voorlezen uit een spannend boek over verkeer”, licht Groen toe. “Zelf doe ik dat ook, op de basisschool van onze zoon. Da’s erg leuk om te doen. Zo hebben we in 2021 al ruim 850 kinderen bereikt.”

Geef het goede voorbeeld
Heeft Groen tips voor collega-ondernemers voor veilige mobiliteit? “Jazeker: hoe groot of klein je ook bent, neem verantwoordelijkheid voor je medewerkers en leg die vast. Dat doe je in een mobiliteitsbeleid, waarin verkeersveiligheid is verankerd. Geef het goede voorbeeld en zorg dat je je telefoon niet gebruikt achter het stuur. Communiceer over verkeersveiligheid en bied je mensen trainingen. Zodat iedereen veilig thuiskomt, elke dag.”

Focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, voor je medewerkers én voor jezelf, zodat je veilig kunt ondernemen: slim, duurzaam en zonder oponthoud.
Veilig ondernemen betekent ook aandacht voor slimmere, schonere en veiligere mobiliteit. Interpolis ontwikkelt samen met experts oplossingen en diensten om ondernemers hierin te ondersteunen. Bijvoorbeeld de Automodus app, die bijdraagt aan minder afleiding in het verkeer. Of advies over een goed mobiliteitsbeleid, voor veiliger woon-werkverkeer.
Kijk op de website van Interpolis.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.