branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
“Een persoonlijke aanpak, met begeleiding binnen de teams, blijkt bij het thuiswerken goud waard”
“Een persoonlijke aanpak, met begeleiding binnen de teams, blijkt bij het thuiswerken goud waard” Dik Nicolai
Hoe houd je medewerkers die thuiswerken fit?

“Wekelijks tunen we op elkaar in”

Hele dagen achter de laptop thuis en het gemis van collega’s vergroten de kans op mentale klachten, met name voor jonge professionals. De digital marketeers van Storm Digital bewaken hun mentale gezondheid met drag queen bingo’s en digital detox challenges. ‘Die challenges moeten onderdeel worden van onze bedrijfscultuur’.

Bijna de helft van de 18- tot 40-jarigen kampt met klachten als gevolg van stress, dat blijkt uit de Herhaalmeting Welbevinden, een onderzoek van Interpolis door Ipsos. Vooral afgelopen jaar nam dat percentage flink toe, door veel thuiswerken en een gebrek aan sociale contacten. Leola de Vries kent de cijfers. Zij is Chief People & Culture bij digital marketingbedrijf Storm Digital en zelf 33 – dus in de risicogroep.

Een flink aantal van haar negentig collega’s zijn jonge talenten: ambitieuze twintigers en dertigers die in stressvolle tijden vanuit huis hun eerste stappen in hun carrière zetten. “Als young professional moet je nog léren werken. Hoe ga je bijvoorbeeld om met werkdruk? Je hebt daar rolmodellen voor nodig: ervaren collega’s waarvan je fysiek op de werkvloer afkijkt hoe zij het doen.” Zoals De Vries zelf. Acht jaar geleden begon zij als consultant bij het Amsterdams/Groningse bedrijf en vond al doende haar weg naar haar huidige HR-functie. “Mijn carrièrepad is typerend voor Storm: de organisatie biedt veel ruimte bij het vinden van je ambitie. Persoonlijke ontwikkeling en mentale fitheid zijn hier altijd al belangrijk geweest. Vanaf je eerste werkdag krijg je hulp en ondersteuning.”

Legertje hulptroepen
Hoe bewaakt het bedrijf het mentale welzijn van de collega’s – de ‘Stormvogels’ – wanneer die hele dagen thuis achter de computer zitten? De Vries: “We hadden altijd al aandacht voor het mentale welzijn van onze mensen en werken daar actief aan. De huidige situatie dwong ons om daar nieuwe manieren voor te vinden: we houden nu gerichte, geplande sessies zodat mensen hun sores van zich af kunnen praten. Zodra de situatie daarom vraagt, kunnen we hulp aanbieden van bedrijfspsychologen en trainers vanuit het moederbedrijf, Accenture Interactive.”

Persoonlijke aanpak
Zo houdt de organisatie de drempel laag voor medewerkers. “Binnen onze teams besteden we veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, en kunnen mensen hun zorgen van zich afpraten”, aldus Henk-Jan Verkaik. Als Head of Delivery bewaakt hij de kwaliteit van de dienstverlening. “Die persoonlijke aanpak, met begeleiding binnen de teams, blijkt bij het thuiswerken goud waard. Wekelijks tunen we in op elkaar, en die wederzijdse interesse is oprecht. Storm Digital is een hecht bedrijf; we hebben veel plezier samen en er zijn veel vriendschappen onderling. Veel mensen missen dat gevoel momenteel. Dat vullen we in met leuke alternatieven. Van online drag queen bingo’s tot quizzen en escape rooms. Ook typisch Storm, en vaak geïnitieerd door de medewerkers zelf, is de Fuck-up Night waarin iedereen in het bedrijf zijn grootste ‘blunders’ kan delen.”

Technostress
Ondanks alle goede initiatieven voelden De Vries en Verkaik de afgelopen maanden ook zelf hoe uitdagend geïsoleerd thuiswerken soms kan zijn. “Creatief zijn vanachter je keukentafel is gewoon lastiger”, aldus Verkaik. “Je zit soms als een zombie achter je scherm.” Op zoek naar de wetenschappelijke verklaring daarvoor kwam hij op het spoor van de Alliantie Digitaal Samenleven, een landelijk samenwerkingsverband dat zich inzet voor een digitale samenleving voor iedereen. Hier las hij artikelen over technostress. “Het blijkt een combinatie van minder sociale interactie, minder bewegen en meer schermtijd. De wetenschappelijke uitleg en onderbouwing sprak ons erg aan.”

“Als young professional moet je nog leren werken; daar heb je rolmodellen bij nodig”

Digital detox challenge
Via de Alliantie kwamen Verkaik en De Vries in contact met Interpolis, Alliantie-partner van het eerste uur. “Samen met de Alliantie hebben we manieren bedacht om de mentale gezondheid van onze thuiswerkende medewerkers te verbeteren”, aldus Verkaik. “We hebben afgelopen december uitgeroepen tot digital health month waarin elke week een van de technostress-componenten centraal stond: fysiek, mentaal en sociaal. Zo’n week begon dan met een kick-off vanuit de wetenschap, waarna praktische initiatieven zoals de Interpolis slaap- en beweegchallenge en ‘digital detox challenge’ volgden.” Dat smaakt naar meer: “Die challenges blijven we doen; die moeten onderdeel worden van de Storm-cultuur. De focus op mentale gezondheid houden we vast in het nieuwe normaal, waarin we waarschijnlijk vaker blijven thuiswerken”, verwacht De Vries.

Interpolis helpt ondernemers focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Op complexiteit en tegenslag zit je niet te wachten. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, zodat je kunt focussen op wat echt belangrijk is: jouw bedrijf.
Interpolis ontwikkelt samen met ondernemers en experts oplossingen en diensten die daarvoor zorgen. Bijvoorbeeld om de mentale en fysieke weerbaarheid van jou en je medewerkers te vergroten. Dat leidt tot meer werkplezier, een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. Meer weten over de oplossingen en diensten van Interpolis op dit gebied? Kijk op interpolis.nl/zakelijk/ondernemen.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.