branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
'17 procent van mkb-bedrijven verwacht leaseautocontracten niet te verlengen'
'17 procent van mkb-bedrijven verwacht leaseautocontracten niet te verlengen' Dik Nicolai
Duurzame mobiliteitsoplossingen: goed voor de zaak en de planeet

“Mijn doel is dat m’n kinderen opgroeien met deelmobiliteit”

Nu hybride werken een blijvertje is, ruilen veel organisaties hun leaseauto’s om voor slimmere alternatieven. Vaak is dat een combi van OV en deelvervoer – liefst elektrisch, flexibel en stil. Dat geeft nieuwe aanbieders zoals GO Sharing en GreenMo de wind in de rug.

Corona heeft veel veranderd, zeker in de mobiliteit. Volgens de BedrijvenMonitor van verzekeraar Interpolis verwacht zo’n 17 procent van alle mkb-bedrijven hun lopende leaseautocontracten niet te verlengen. Post-corona gaan werknemers straks nog maar een paar dagen per week naar kantoor. Dan is een combi van OV en deelmobiliteit een prima oplossing, schatten zij in. Vooral de deelfiets is populair – bijna 30 procent van grote MKB-bedrijven denken aan deze optie.

Eigendom is achterhaald
Een van de aanbieders die daar garen bij spint, is GO Sharing. Dat introduceerde twee jaar geleden zijn eerste elektrische deelscooter. Bij GO Sharing betaal je niet voor bezit maar voor gebruik – zo’n 23 eurocent per minuut. De appelgroene e-bikes en -scooters zijn al in 35 Nederlandse steden een vertrouwd gezicht. Ook in het buitenland zoeven er inmiddels circa tienduizend rond – van Antwerpen en Wenen tot Istanbul. De totale deelvloot telt inmiddels 5.000 e-bikes, 10.000 e-scooters en 150 elektrische deelauto’s, samen goed voor 500.000 ritjes en meer dan anderhalf miljoen emissievrije kilometers per maand.
Na studenten en particulieren ontdekken ook bedrijven de voordelen. “Een IT-bedrijf in Delft verruilt per september al zijn leaseauto’s voor GO Sharing-oplossingen. We merken dat ons deelvervoer veranderingen aanjaagt”, aldus medeoprichter Doeke Boersma. “En terecht, want eigendom van mobiliteit is volledig achterhaald. De meeste auto’s en fietsen staan 23,5 uur per etmaal stil. Dat kan veel efficiënter.”

Stormachtige groei
De snelle groei is mogelijk dankzij het oudere zusje van GO Sharing, GreenMo Rent, dat Boersma in 2013 startte met Donny van den Oever. GreenMo Rent biedt full service e-scooters en e-bikes voor maaltijd- en postbezorgers: tweewieler inclusief financiering, service, onderhoud en schadeherstel. Dat zijn eveneens zo’n 15.000 voertuigen, allemaal in eigen hand. Een van de grote klanten is Thuisbezorgd.nl. In de afgelopen acht jaar bouwde GreenMo Rent in zeven landen een eigen servicenetwerk op, waar GO Sharing nu op meefietst.

“De meeste auto’s en fietsen staan 23,5 uur per etmaal stil”

Voor Boersma is de introductie van GO Sharing naast GreenMo logisch én cruciaal. Zakelijk en voor de planeet: “Beeld je toch eens in dat we geen stilstaande auto’s meer in de straat hebben! Ik heb drie jonge kinderen; mijn doel is dat mijn kinderen opgroeien zonder het idee van ‘eigendom van mobiliteit’, in een wereld waar deelmobiliteit de norm is.” Dat doel komt rap dichterbij. “We hebben in totaal nu 30.000 voertuigen en verdubbelen elk jaar. Over twee jaar gaan we door de 100.000 en een paar jaar later door de miljoen. Eerst in Europa, dan de rest van ‘deze aarde’, zoals we dat noemen. Misschien ontdekt Elon Musk straks wel meerdere aardes.”

Drie keer minder schade
Met zoveel voertuigen in drukke, stedelijke gebieden is veiligheid cruciaal voor GO Sharing en GreenMo Rent. Opvallend genoeg rijden de elektrische bezorgbikes en -scooters volgens Boersma drie keer minder schade dan brandstofscooters. “Dat komt mede door de muisstille elektromotor; daardoor ga je als bestuurder behoedzamer rijden. Daarnaast schroeven we de prestaties iets terug en doen wij veel aan preventief onderhoud.”
De bedrijfsrisico’s heeft Boersma verzekerd bij Interpolis – inclusief de werknemers, bedrijfsongevallen, de auto’s in eigendom en bijvoorbeeld brandschade. Met zoveel e-scooters en accu’s is dat een serieus dossier, vindt Boersma. “Overigens slaan wij niet massaal accu’s op. Wij hebben ‘power rangers’ op de weg die bijna-lege accu’s op locatie vervangen door volle.” Het opladen van de wisselaccu’s gaat gebeuren in veilige ‘sociale laadcontainers’, een oplossing die samen met Interpolis is bedacht. “Als scale-up in zo’n nieuwe markt loop je voortdurend tegen uitdagingen aan. Dan is het fijn om een verzekeraar als partner te hebben die meedenkt in oplossingen op maat.”

Revolutionaire motoraansturing
Boersma zit niet stil. Als volgende stap denkt hij over G-krachtsensors in zijn zakelijke bezorgbikes en -scooters. “De klant kan dan real-time zien of zijn bezorger als een idioot rijdt, en daar gericht feedback op geven. Ook werken we aan een revolutionair nieuw type motoraansturing, waardoor de elektromotor tot wel 25 procent minder verbruikt. Dat werkt bij alle soorten elektrische voertuigen en gaan we dus zéker toepassen.”

Interpolis helpt ondernemers te focussen op wat echt belangrijk is
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Je wilt dat zaken goed zijn geregeld, zodat je kunt focussen op wat echt belangrijk is: jouw bedrijf.
Interpolis ontwikkelt samen met ondernemers en experts oplossingen en diensten die zorgen voor een veilige en duurzame werkomgeving. Bijvoorbeeld de Automodus app, die bijdraagt aan minder afleiding in het verkeer. Meer weten? Kijk op interpolis.nl/zakelijk/ondernemen. Of luister naar de podcast over de veranderende mobiliteit.

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.